معاون بهداشت وزیر بهداشت، در برنامه بررسی زیرساخت های سلامت شهرستان صومعه سرا که با حضور ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس و جمعی از مسولان محلی، برگزار شد، از استقرار پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان سه اولویت وزارت بهداشت برای تحقق برنامه […]

معاون بهداشت وزیر بهداشت، در برنامه بررسی زیرساخت های سلامت شهرستان صومعه سرا که با حضور ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس و جمعی از مسولان محلی، برگزار شد، از استقرار پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان سه اولویت وزارت بهداشت برای تحقق برنامه ششم توسعه یاد کرد.

به گزارش مهر گیلان ، زیر ساخت ها و نحوه استقرار نظام ارجاع الکترونیک استان گیلان با حضور دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشتی وزارت بهداشت، نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس، ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسوولان محلی در مرکز بهداشتی درمانی مرجقل صومعه سرا بازدید و بررسی شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، ضمن بازدید از اولین مرکز بهداشتی درمانی نظام ارجاع الکترونیک در گیلان (مرکز بهداشتی درمانی مرجقل )، نحوه ارایه خدمات در بستر نظام ارجاع و چگونگی ارتباط آن با سامانه سیب را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داد. دکتر رییسی با اشاره به اهداف بلند برنامه ششم توسعه در خصوص ارتقای سطح سلامت جامعه اظهار داشت: از اهداف اصلی که در این برنامه پی بینی شده است، ثبت و ارایه خدمات سلامت بر مبنای پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و پزشک خانواده است.

وی با تاکید بر این که در راستای نظام ارجاع الکترونیک کارهای خیلی خوبی در سطح کشور به ‌ویژه در استان گیلان شروع‌ شده است، افزود: مهم‌ترین دستاورد نظام ارجاع می‌تواند تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی آسان مردم به خدمت سلامت باشد. معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به این که در راستای استقرار نظام ارجاع در کشور، هنوز در ابتدای راه هستیم، گفت: استقرار فعلی نظام ارجاع و پزشک خانواده تاثیر به سزایی در ارتباط با تکریم ارباب رجوع و بیماران دارد و در صرفه‌جویی هزینه های سلامت نیز بسیار موثر است.

دکتر رییسی گفت: نظام ارجاع باید اساساً بر مبنای پرونده الکترونیک سلامت صورت بگیرد. بر اساس مدل‌های که در دنیا در حال اجرا است نظام ارجاع قطعاً در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار است اما اینکه چقدر توانسته در این زمینه موثر باشد، آمار صحیحی در دست نیست. وی با بیان اینکه تاکنون برای بیش از ۷۰ میلیون نفر پرونده سطح یک در نظام ارجاع (سامانه سیب) به ثبت‌ رسیده است، خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات نظام ارجاع عدم ارتباط پرونده‌های سطح یک و دو‌ با یکدیگر است که استان گیلان توانسته است بین این دو ارتباط برقرار کند. و در این خصوص پیشرو در کشور باشد.

وی هدف از سفر خود به گیلان، پایش برنامه های سلامت در حوزه بهداشت عنوان کرد و اظهار داشت: وزارت بهداشت با انجام پایش برنامه های حوزه سلامت در تمامی دانشگاه علوم پزشکی کشور، در صدد است تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، ضمن ارتقای دانشگاه های علوم پزشکی، از استقرار برنامه های سلامت محور حمایت کند.

دکتر رییسی تصریح کرد: نظام ارجاع الکترونیک گیلان برنامه بسیار خوبی است که توانسته سطوح ارجاع یک، دو و سه را با هم پیش بینی کند، وی تاکید کرد: برای استقرار این برنامه سعی شد تا با حذف برگه های کاغذی و مهر پزشک، فشار ارباب رجوع از دوش پزشک بر داشته شود تا برنامه با چالش مواجه نگردد. معاون بهداشتی وزارت بهداشت از مسوولان و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت تلاش و اهتمام آنها برای استقرار نظام ارجاع الکترونیک تقدیر کرد.

در ادامه با حضور دکتر رییسی، داروخانه شبانه روزی بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا به بهره برداری رسید.
گفتنی است: از آغاز استقرار نظام ارجاع الکترونیک در گیلان تاکنون، بالغ بر ۳۷۰۰ بیمار از سطح یک به سطح دو از طریق این برنامه ارجاع شده اند.

پی نوشت: از زمان استقرار نظام ارجاع الکترونیک در گیلان یعنی از تیر ماه ۹۷ تاکنون، دو تن از عالی ترین مقامات بهداشتی و درمانی وزارت متبوع به این استان سفر نموده و از نزدیک روند اجرای پروژه مارلیک را مورد بازدید و ارزیابی قرار داده اند. امید آن داریم، همچنان که استقرار خانه های بهداشت کشور به عنوان اولین سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی در روستاها از گیلان به عنوان پایلوت شروع شد، این بار نیز با استقرار نظام ارجاع الکترونیک در گیلان، تحولی عظیم در نحوه دسترسی مردم به سطوح مختلف خدمات سلامت ایجاد نماید و مدل گیلان به عنوان یک برند در سر تاسر کشور اجرایی شود.