دومین همایش ” فصل نو، فصل نشاط علمی” ویژه فعالان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد. به گزارش مهر گیلان، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز ، پنجشنبه در دومین همایش ” فصل نو، فصل […]

دومین همایش ” فصل نو، فصل نشاط علمی” ویژه فعالان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز ، پنجشنبه در دومین همایش ” فصل نو، فصل نشاط علمی” که ویژه فعالان علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد خطاب به دانشجویان، گفت: داشتن چشم انداز برای تحقق رویاها ضروری است. چشم انداز در واقع رویای ماست. رویایی که می خواهیم به آن برسیم. اما داشتن یک رویا کافی نیست. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک، افزود: در این زمینه طراحی روش و امکانات لازم را برای تحقق فرضیاتی که در ذهن است و استفاده از تجربیات و الگوی دیگران لازم است.

وی از راه اندازی مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان یک روش و زیرساخت لازم برای تحقق اهداف دانشگاه نام برد و گفت: در این زمینه، واحد فناوری یکی از مدیریت های حایز اهیمت معاونت تحقیقات و فناوری است. وی خاطر نشان کرد: بحث پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم را صرفا” نباید محدود به معاونت تحقیقات کرد ،بلکه این مهم برای کل فعالیت های دانشگاه باید مد نظر قرار گیرد.

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ایجاد شرکت های دانش بنیان، انجام پژوهش های کاربردی، راه اندازی واحدهای فناور و برگزاری استارتاپ ها و توسعه مرزهای دانش، در مسیر دانشگاه های نسل سوم در حال ارتقا است. وی از انجمن های علمی دانشجویی خواست که بر اساس الگو و برنامه های دانشگاه، با اهداف استراتژیک آن هم قدم و هم مسیر باشند. در این راستا حرکت و توسعه فعالیت های دانشجویی به سمت راه اندازی شرکت های دانش بنیان و تشکیل واحدهای فناور در کنار بهره مندی از خلاقیت، نوآوری و خودباوری می تواند مثمر ثمر باشد. مجموعه این فعالیت ها در نهایت منجر به کسب نتایج و تجربیات ارزشمندی می شود که نتیجه عملکرد شما است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ی هفتگی راهبردی حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: دانشگاه روز های دوشنبه هر هفته، با برگزاری جلسه راهبردی صرفا” به برنامه استراتژیک دانشگاه می پردازد. در این خصوص، برای بررسی میزان تحقق برنامه های اجرا شده و اهداف ترسیم شده، زبان و ادبیات دانشگاه زبان عدد و رقم، آمار و مقایسه با وضعیت گذشته است. امروز مسیر آینده دانشگاه تا سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است و برای تحقق اهدف و شاخص های این مسیر همه فعالیت های دانشگاه باید با آن هم راستا باشد.

رییس دانشگاه خطاب به دانشجویان تصریح کرد: دانشجویان باید نتایج کار خود را مرتب ارزیابی کنند. در چه زمینه هایی قوی بودند، چقدر وقت صرف کردند، چه نتایجی از عملکرد خود کسب کردند، چقدر در انجمن های علمی فعال بودند ، چقدر در واحدهای فناور حضور داشتند و چقدر در استارتاپ ها شرکت کردند یا این که در راستای رویایی که دارند چه کارهایی را انجام دادند و چه زمینه هایی را برای ارتقای خود فراهم کرده اند. وی تاکید کرد: شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارایه راهکار بهبود همواره منجر به ارتقا می شود.

لازمه داشگاه های نسل سوم، بین الملل سازی است
دکتر یوسف زاده چابک با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان مرتب وضعیت دانشگاه های دیگر را رصد می کند، گفت: در این خصوص جایگاه دانشگاه در عرصه بین المللی نیز حایز اهمیت است. با توجه به جایگاه کنونی دانشگاه نمی شود از دانشگاه های نسل سوم صحبت کرد و از بین الملل سازی غافل ماند چون لازمه داشگاه های نسل سوم، بین الملل سازی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به اهداف دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دانشگاه هایی در عرصه بین المللی در حال رقابت است و خیلی سریع می تواند این تجربه جهانی و بین المللی را داشته باشد. رییس دانشگاه در ادامه بحث گیاهان دارویی را به عنوان یک ماموریت ویژه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ذکر کرد و افزود: دانش گیاهان دارویی امروزه در دنیا یک دانش تکامل یافته نیست. در این عرصه جای کار وجود دارد. ما با توجه داشتن شرایط اقلیمی مناسب و با داشتن گیاهان دارویی و با تلاش بیش از پیش همچنین با شناخت ظرفیت ها می توانیم خیلی حرف در سطح بین المللی داشته باشیم.

دکتر یوسف زاده تصریح کرد: زمانی می توان مسیرهای طی شده دیگران را مورد نقد و ارزیابی قرار داد که خودمان هم این الگوی علمی را رعایت و این مسیر علمی را طی کرده باشیم و نقاط قوت و ضعف آن را نیز در نظر بگیریم. وی با اشاره به پروفسور سمیعی به عنوان یک الگو، تاکید کرد: اگر شخصی به موفقیتی دست می یابد پس این امکان می تواند برای دیگران هم وجود داشته باشد که به آن موفقیت دست یابند. بی شک راه رسیدن به موفقیت برای همه افراد وجود دارد و این قانون طبیعت است اما هر کس بر حسب توانایی و ظرفیت خود می تواند به قسمتی از آن دست یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که خاصیت علم، جزیی نگری است، خاطر نشان کرد: علمی بودن یعنی جز نگر بودن و دوران دانشحویی زمانی است که اطلاعاتی از علم و مسیری که باید طی شود، در ذهن دانشجویان شکل می گیرد و بعد مسیر اصلی ترسیم می شود. وی ادامه داد: همان طوری که در یک مساله علمی هر پروپزالی جزنگر باشد علمی تر است و مقاله های حاصل از آن در مجلاتی با اندیکس های بالا چاپ می شود، بنابراین ارزش آفرینی همواره با علم همراه بوده است.

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه خطاب به دانشجویان، یادآور شد: امروز ما به عنوان معلم و استاد به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید در مسیر علمی حرکت کنید، مسیر انجمن های علمی، شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را طی کنید تا به موفقت های تضمین شده دست یابید. این مهم در واقع پیروی از الگوی علمی است. وی با تاکید بر این که که باید قدردان زحمات والدین، اساتید، دوستان بود، یادآور شد: موفقیت دانشجویان و نقشی که در آینده در جامعه خواهند داشت در واقع پاداش همه آن زحماتی است که در طول تحصیل صورت گرفته است.

موفقیت کشور از مسیر فناوری و سرمایه گذاری بر مغز جوانان امکان پذیر است
دکتر یوسف زاده تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به این نتیجه رسیده است که راه موفقیت کشور از مسیر فناوری و سرمایه گذاری بر روی مغز جوانان و از مسیر بارور کردن اندیشه ها ی علمی جوانان است. وی با بیان این مطلب که الگوی علمی و تفکر علمی یک ساختار مشخص دارد، گفت: شما با نوشتن یک پایان نامه (پروپزال) با روش تفکر علمی آشنا می شوید و با دانستن این فرایند مهم، از این پس راحتر می توانید مسیر های علمی را طراحی کنید. بی شک، موفقیت هایی را که کسب خواهید کرد به هیچ وجه با آن چه که تا کنون کسب کرده اید، قابل مقایسه نخواهد بود.

دکتر یوسف زاده چابک در پایان متذکر شد: چشم امید کشور و مردم به جوانان است. امیدواریم که با تلاش یکایک شما که برای رسیدن به رویاهای خودتان که مجموعه این رویاها در واقع رویای بزرگ کشور است و آن سرآمدی، سربلندی، مرجعیت علمی و حرکت در مرزهای دانش است، دست یابیم.

بهترین راه رسیدن به عزت نفس ، خودباوری است

دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز پژوهش در درمان را بسیار مهم و کمک کننده دانست و اظهار داشت: با پژوهش می توان به علوم جدید و تولید علم دست یافت. وی در ادامه خودباوری را بزرگترین و بهترین دستاورد پژوهش عنوان کرد و افزود: خودباوری بحث بسیار مهمی است و بهترین راه رسیدن به خودباوری ، عزت نفس است.

دکتر نعمتی خطاب به دانشجویان اظهار داشت: ما به عنوان معلمان به ویژه مسوولان دانشگاه افتخار داریم که در این خصوص دریچه های جدیدی را برای شما گشودیم و توصیه ما به شما دانشجویان این است که تفکرات جدیدی داشته باشید .

در ادامه همایش ” فصل نو، فصل نشاط علمی ” کارگاه بررسی تیپ های شخصیتی نیز با حضور حجت الاسلام و المسلمین برمایی برگزار شد.
دومین همایش ” فصل نو، فصل نشاط علمی ” ویژه فعالان انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با همت دبیرخانه انجمن هابی دانشگاه ، با حضور دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه وجمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، صبح و عصر امروز، پنچشنبه در سالن همایش دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت برگزار شد.