کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش خطر بروز گرمازدگی در اثر از دست دادن آب بدن، گفت: در این حالت، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار توصیه نمی‌ شود. به گزارش مهر گیلان ، نسرین نسیمی با بیان اینکه گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن در هوای […]

کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش خطر بروز گرمازدگی در اثر از دست دادن آب بدن، گفت: در این حالت، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار توصیه نمی‌ شود.

به گزارش مهر گیلان ، نسرین نسیمی با بیان اینکه گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن در هوای گرم در معرض کم ‌آبی قرار بگیرد و به میزان کافی آب نوشیده نشود، افزود: سردرد، بی ‌حالی و حالت ‌تهوع از نشانه‌ های گرمازدگی است.

او نوشیدن آب کافی را از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با گرمازدگی در روزهای گرم، به ویژه در مناطق با آب و هوای مرطوب دانست و توضیح داد: نوشیدن آب در طول روز در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامت نقش دارد اما در فصل گرما این مایع حیاتی، بسیار مهم‌ تر از سایر فصل ‌ها جلوه می‌ کند و باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشت.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: توصیه می شود افراد روزانه دست کم ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات مصرف کنند و حتی هنگام تردد در شهر، با همراه داشتن بطری‌ های آب، میزان آبی که با تعریق از بدن ‌شان دفع می‌ شود را جبران کنند .

او تاکید کرد: منظور از مایعات بیشتر مصرف آبمیوه های طبیعی و نیز نوشیدنی های سنتی مانند خاکشیر یا سکنجبین است و مصرف شربت‌ ها و نوشابه‌های گازدار نه تنها به اندازه نوشیدن آب مفید نیست، بلکه باید محدود شود .

 

نسیمی اضافه کرد: از آنجایی که برای هضم قند نیاز به آب است، وجود قند در مایعات عاملی برای دفع بیشتر آب از بدن است؛ همچنین مصرف مایعات کافئین دار مانند نوشابه و قهوه، خود باعث افزایش تشنگی و کم آبی بدن می شود، بنابراین مصرف نوشیدنی ‌های شیرین و کافئین دار در این موارد توصیه نمی ‌شود .

این کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه با بیان اینکه مصرف میوه ‌ها و سبزی ‌ها می تواند به تعادل آب و الکترولیت ‌ها و در نتیجه تعادل آب و املاح بین مایعات داخل و خارج سلول کمک کند، یادآور شد: تنوع در استفاده از همه میوه‌ ها نکته‌ ای است که باید به آن دقت شود و بهتر است از تمام آن‌ ها در حد تعادل استفاده شود ./ بهداشت نیوز