معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: گرما و سرعت جریانات آبی موجب رشت بیشتر سنبل آبی در گیلان شده است. به گزارش مهر گیلان – منصور سربازی امروز گفت: گرم شدن هوا و جریانات آبی که بر اثر سیلاب‌های گذشته ایجاد شده موجب سرعت رشد و گسترش این گیاه مهاجم […]

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: گرما و سرعت جریانات آبی موجب رشت بیشتر سنبل آبی در گیلان شده است.
به گزارش مهر گیلان – منصور سربازی امروز گفت: گرم شدن هوا و جریانات آبی که بر اثر سیلاب‌های گذشته ایجاد شده موجب سرعت رشد و گسترش این گیاه مهاجم در تالاب‌های گیلان شده است.
وی با اعلام اینکه سنبل آبی در سال ۹۰ برای نخستین بار در تالاب انزلی و پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا مشاهده شد افزود: وجود سنبل آبی در گیلان بیشتر در تالاب‌ها و آبگیر‌های رشت، آستارا، صومعه سرا، لنگرود و انزلی گزارش شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به لزوم پاکسازی تالاب‌ها از سنبل آبی گفت: مقابله اصولی با این گونه مهاجم در گیلان نیازمند برنامه ریزی منسجم است.
منصورسربازی افزود:برای کاهش جمعیت این گونه گیاهی مهاجم، با استانداری، پدافند غیرعامل، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای همکاری در عملیات مبارزه با سنبل آبی هماهنگی شده است.
وی با اشاره به تداوم مبارزه با این گونه مهاجم در استان گفت: از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار از تالاب‌ها و آبگیر‌های استان با کمک سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های عضو ستاد قرارگاه زیستی و پدافند غیرعامل پاکسازی شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به روش مبارزه با سنبل آبی اشاره کرد و افزود: سنبل آبی پس از جمع آوری باید دفن و برای جلوگیری از رشد دوباره آن در محل دفن این گیاه آهک پاشیده شود.
منصور سربازی با اعلام اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی موجب کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالاب‌ها می‌شود گفت: این گیاه با شناور شدن در سطح آب با ساقه‌های رونده و برگ‌های ریشه زا تکثیر می‌شود و در مدت کوتاهی سطح تالاب را می‌پوشاند.
وی انقراض و حذف گیاهان بومی، کاهش سطح پهنه‌های آبی تالاب‌ها، اختلال در تردد قایق‌های موتوری و پارویی و تسریع در روند خشک شدن تالاب‌ها را از خطرات گیاه مهاجم سنبل آبی اعلام کرد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه سنبل آبی از آمریکای جنوبی وارد کشور‌های مختلف از جمله ایران شده است از شهروندان و مسافران خواست از خرید و فروش و انتقال این گیاه مهاجم که خسارت‌های زیادی به محیط زیست و تالاب‌ها وارد می‌کند خودداری کنند./ خبرگزاری صدا و سیما /گیلان