جیوه ماده شیمیایی است که اغلب در دماسنج ها ترموستات ها و سوئیچ های چراغ اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در تاسیسات صنعتی مانند نیروگاه ها، کارخانه های سیمانی و برخی از تولید کنندگان مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش مهر گیلان ،هنگامی که جیوه در محیط زیست رها […]

جیوه ماده شیمیایی است که اغلب در دماسنج ها ترموستات ها و سوئیچ های چراغ اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در تاسیسات صنعتی مانند نیروگاه ها، کارخانه های سیمانی و برخی از تولید کنندگان مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش مهر گیلان ،هنگامی که جیوه در محیط زیست رها می شود، می تواند به یک مسئله بهداشت عمومی تبدیل شود.

باکتری های طبیعی جیوه را جذب کرده و آن را به متیل سرم تبدیل می کنند و آن را به زنجیره غذایی معرفی می کنند. ماهی های کوچک متیل مرکوری را مصرف یا جذب می کنند و توسط ماهی های بزرگتر خورده می شوند. با این وجود به جای تجزیه یا حل شدن، جیوه در هر سطح از زنجیره غذایی رشد می کند.

ماهی های بزرگ مانند ماهی تن می توانند غلظت جیوه در بدن خود داشته باشند که ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر از زیستگاه های اطراف خود است.

جیوه برای انسان بی بو و نامرئی است. با این حال می تواند به عنوان یک نوروتوکسین عمل کند و در مغز و سیستم عصبی اختلال ایجاد کند.

قرار گرفتن در معرض جیوه می تواند به ویژه برای کودکان کوچک و زنانی که باردار هستند مضر باشد.

در حالت جنینی که مغز کودک ایجاد می شود، جیوه می تواند باعث ناتوانی در یادگیری و تأخیر در رشد او شود. در نوزادان و جنین ها، دوزهای زیاد می تواند منجر به مشکلات شناختی، فلج مغزی، ناشنوایی و کوری شود.

در بزرگسالان، مسمومیت با جیوه می تواند بر باروری و تنظیم فشار خون تأثیر بگذارد.

مسمومیت با جیوه همچنین می تواند علائم زیر را ایجاد کند: از دست دادن حافظه، لرزش و بی حسی اندامها

با توجه به این موارد مصرف تن ماهی نباید به طور منظم باشد. FDAتوصیه می کند که در طول بارداری از مصرف تن ماهی جدا خودداری شود./ منبع /سلامت نیوز