همایش آشنایی و مقابله با تهدیدات حوزه سلامت با رویکرد پدافند غیر عامل به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور مسوولان استانی و دانشگاهی در رشت برگزار شد. به گزارش مهر  گیلان ،دکتر پیمان اسدی – رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و  دبیر کارگروه بهداشت سلامت بیولوژیک پدافند […]

همایش آشنایی و مقابله با تهدیدات حوزه سلامت با رویکرد پدافند غیر عامل به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور مسوولان استانی و دانشگاهی در رشت برگزار شد.

به گزارش مهر  گیلان ،دکتر پیمان اسدی – رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و  دبیر کارگروه بهداشت سلامت بیولوژیک پدافند غیر عامل در ابتدا با  اشاره به فرموده مقام معظم رهبری ” پدافند غیرعامل یک اصل خواهد بود برای همیشه، نه برای یک مقطع خاصی “، اظهار داشت: پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی گفته می شود که موجب افزایش بازدارندگی ، کاهش آسیب پذیری ، تداوم فعالیت های ضروری و ارتقا پایدار ملی در شرایط بحران می شود .

دکتر اسدی در ادامه با بیان اینکه ریاست شورای پدافند غیرعامل در استان گیلان با استاندار است، اظهار داشت : شورای پدافند غیرعامل دارای ۱۴ کارگروه می باشد و یکی از این کارگروه ها کارگروه بهداشت سلامت و بیولوژیک است که تمامی تهدیدات در رابطه با حوزه سلامت را پیگیری می‌کند.

 وی در پایان گسترش و ارتقا اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی نظام سلامت در جهت رصد و پایش تمهیدات و افزایش ایمنی جامعه، کاهش آسیب پذیری نظام سلامت و زیر ساخت های حساس و حیاتی و مهم در برابر آسیب ها ، طراحی و اقدام پاسخ اضطراری موثر و مناسب نظام سلامت در حوادث متعارف و غیر متعارف ، بازیابی و توانبخشی با هدف بازگشت به زندگی عادی و تداوم فرایندها و کاهش آسیب پذیری را از جمله اهداف پدافند غیر عامل ذکر کرد.

محمدحسین شاهکویی- مدیر کل پدافند غیر عامل استان گیلان نیز در ادامه  با بیان این که به مجموعه اقدامات برای افزایش بازدارندگی در مقابل تهدیدات طبیعی مانند سنبل آبی و آفت مگس زیتون و انسان‌ساز شامل حملات سایبری و شیمیایی که بدون جنگ‌افزار انجام می‌شود، را پدافند غیرعامل می گویند، اظهار داشت: پدافند غیرعامل تمام آحاد و زیرساخت‌های کشور را آماده می‌کند تا در مقابل تهدیدها کمترین آسیب را داشته باشند .

وی با تاکید بر اینکه  ارتقا پایداری ملی از اهداف دیگر پدافند غیرعامل است ، یادآور شد: این بدان معنا است که ببینیم کشور در بحران‌ها چقدر آمادگی دارد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان گیلان تداوم فعالیت‌های ضروری در کشور و تسهیل در مدیریت بحران را از موارد مهم در پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: پدافند غیرعامل در زندگی مردم بسیار مهم بوده و ما باید بدانیم در کشور چه نقاط حساس و مهمی داریم.

شاه کویی در ادامه  تصفیه‌خانه سنگر و انبار انرژی و سوخت  و … در گیلان  را از نقاط حساس و مهم استان عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که در کارگروه بهداشت شورای پدافند غیرعامل استان، به مباحث زیستی هم پرداخته می‌شود،  گفت: مصون‌سازی کشور در همه ابعاد بسیار مهم است زیرا، برخی موارد مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان صرفاً مربوط به یک استان نبوده بلکه معضلی ملی و جهانی به شمار می رود.

شاهکویی در ادامه  مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم را  یک اصل مهم در پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: در این خصوص ۱۴ کارگروه در استان وجود دارند که در همه ابعاد فعال هستند.

در ادامه این همایش مطالب جامعی در خصوص بحران در تهدیدات زیستی ، بیماری های مشترک انسان و دام و راه های مقابله با آن، تهدیدات بیوتروریستی در حوزه غذا و صنایع مرتبط با آن، ایمنی شیمیایی در حوادث بیوتروریسم و سلامت و ایمنی آب آشامیدنی ارایه شد.

 به مناسبت هفته بزرگداشت پدافند غیرعامل، همایش ” آشنایی و مقابله با تهدیدات حوزه سلامت ” با رویکرد پدافند غیر عامل صبح امروز ، یکشنبه  با حضور جمعی از مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد. هشتم الی چهاردهم آبان ماه، به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است /