خواص سیر ترشی برای درمان بیماری قلبی سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیرهای آن قهوه‌ای رنگ می‌شود اما خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم لذیذ و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر می‌باشد. با اینکه افزودن سرکه و نمک به […]

خواص سیر ترشی برای درمان بیماری قلبی

سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیرهای آن قهوه‌ای رنگ می‌شود اما خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم لذیذ و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر می‌باشد. با اینکه افزودن سرکه و نمک به انواع ترشی‌ها از خواص مواد داخل آنها کاسته و در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مواد سمی مثل نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آنها می‌شود، اما این مورد برای سیر ترشی خانگی وجود ندارد.

ترکیبات گوگردی موجود در سیر وقتی در طی فرآیند هضم قرار می‌گیرند، گازی تولید می‌کنند. این گاز وارد خون شده و باعث ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفسی شخص می‌شود. یکی از فواید سیر ترشی بودار این است که با وجود اینکه حاوی نرکیبات گوگردی می‌باشد، اما باعث ایجاد بوی تند سیر در شخص نمی‌شود. سیر خام را پس از پوست کندن برای ۳۰ دقیقه در معرض هوا قرار می‌دهند تا خواص درمانی آن فعال شود. در سیر ترشی نیز خواص درمانی سیر به دلیل فرآیندی که دارد تا تهیه می‌شود، آزاد می‌گردند.

خواص سیر ترشی چند ساله بیشتر بوده و برای بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا مفید می‌باشد. اشخاصی که یبوست، فشار خون پایین، بواسیر، آلرژی و معده ضعیفی دارند و یا گرم مزاج هستند به جای مصرف سیر که برایشان مضر است، از سیر ترشی استفاده نمایند. سیر ترشی بودار که ترکیبات گوگردی آن از بین نرفته برای بدن مفید می‌باشد. ضد ویروس، ضد سرطان، دفع سموم از کبد و سرعت بخشیدن به روند هضم غذا از دیگر خواص سیر ترشی می‌باشند اما بایستی در مصرف آن زیاده روی نکرد.

از خواص سیر ترشی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که آنتی اکسیدان قوی موجود در سیر، رادیکال آزاد را که باعث بیماری می‌شود خنثی می‌کند.

از دیگر فواید سیر ترشی می‌توان به ویتامین‌های B، C، پتاسیم، فسفر، آهن موجود در سیر اشاره کرد. این ویتامین B موجب کارکرد مناسب روده می‌شود. همچنین فسفر موجب در سیر ترشی در ازدیاد حافظه موثر است.

از دیگر خواص سیر می‌توان به خاصیت ضد انعقادی خون و کاهش دهنده غلظت خون، از بین برنده سلول‌های سرطانی و درمان تنگی اشاره کرد.

درباره خواص سیر ترشی باید بگوییم که بسیاری از خواص سیر در سیر ترشی هم هست و کسانیکه سیر دوست ندارند، می‌توانند سیر ترشی بخورند. ولی خب همین طور که می‌دانید هیچ چیز خواص سیر خام را ندارد.

هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه‌ تر و خاصیت بیشتری دارد. سیر‌ترشی‌‌های بودار خاصیتی نزدیک به سیر تازه دارند. در سیر ترشی، سیر پخته شده یا سرخ می‌شود و طی فرآیندهایی موادش را کمی از دست می‌دهد و خو‌اص آن کمتر است.

این‌که گفته می‌شود مصرف سیر‌ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقیق جامع و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است. ضمن این‌که باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به سیر‌ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات سیر می‌کاهد.

منبع: افکارنیوز