استاندار گیلان با اشاره به صدور گواهی انطباق صادرات یکی از فرآورده های لبنی تولیدی استان از سوی سازمان استاندارد برای اولین بار، تأکید کرد که با بکارگیری مناسب ابزارهای قانونی و ظرفیت های داخلی، زمینه صادرات محصولات کشاورزی و لبنی با تسهیل گری افزایش یابد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان […]

استاندار گیلان با اشاره به صدور گواهی انطباق صادرات یکی از فرآورده های لبنی تولیدی استان از سوی سازمان استاندارد برای اولین بار، تأکید کرد که با بکارگیری مناسب ابزارهای قانونی و ظرفیت های داخلی، زمینه صادرات محصولات کشاورزی و لبنی با تسهیل گری افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع صبح یکشنبه در چهارمین جلسه توسعه صادرات غیرنفتی استان با یادآوری شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رونق تولید و تأکیدات همیشگی رئیس‌جمهوری و دولت تدبیر و امید در این خصوص اظهار داشت: در این راستا باید در جهت رشد تولید و در کنار آن صادرات تلاش بیشتری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود.

وی صادرات غیرنفتی را از شاخص های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: گیلان به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی، باید در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی نقش موثرتری ایفا کند.

نماینده عالی دولت در گیلان به وجود زیرساخت‌های لازم بمنظور رونق این بخش که باید با مشارکت فعالان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی و البته حمایت‌های دولتی باشد، اشاره و خاطرنشان کرد: در هشت ماه امسال بیش از ۲۶۰ میلیون دلار صادرات با وزن کالایی حدود ۴۶۸ هزار تن به کشورهای روسیه، آذربایجان، عراق، قراقستان، گرجستان و کشورهای آسیای میانه انجام شده که باید بیش از پیش تقویت تا برنامه هدف گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری محقق شود.

استاندار گیلان افزود: همچنین در این مدت بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۲۸ تن کالا به ارزش اقتصادی بیش از ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به صورت چمدانی صادر شده که رشد چشمگیری نسبت به مشابه سال قبل داشته است.

وی تصریح کرد: هدف گذاری تعیین شده در جهت افزایش میزان صادرات تا حجم ۵۰۰ میلیون دلار، اهتمام جدی دستگاه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، تولیدی و اقتصادی را می‌طلبد.

دکتر زارع با بیان اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوصی همواره اثرگذاری بسیاری در توسعه صادرات دارند، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی باید از اندیشه، فکر و حضور بخش خصوصی در جلسات تخصصی در راستای تصمیم‌سازی کارشناسانه و نیز در برگزاری نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی که کمک شایان توجهی به معرفی توانمندی‌های صنعتی، خدماتی و تولیدات می‌کند، بهره ببرند.

 وی ادامه داد: برخی شرکت‌های صادرکننده در گیلان در جشنواره‌های مختلف به عنوان برتر معرفی می‌شوند و نقش اساسی در افزایش سهم استان در این حوزه دارند که باید به عنوان الگو برای دیگر شرکت‌ها باشند.

دکتر زارع به وجود ظرفیت‌ بنادر مستعد در استان گیلان که زمینه مناسبی برای گسترش صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با استفاده از بستر ایجاد شده در خصوص ارتباط با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، شاهد توسعه بیش از پیش این بخش که دارای اهمیت است، باشیم.

وی با بیان اینکه نسبت به برنامه هایی که برای صادرات هدف گذاری کرده ایم، عقب هستیم اظهار داشت: با صادرات محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه می توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به احداث پایانه صادراتی گل و گیاه در آستارا گفت: کمیته ای متشکل از معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی تشکیل و اولویت‌ها را شناسایی و همکاری‌های لازم برای تأمین زمین را هرچه سریع‌تر انجام دهد.

دکتر زارع افزود:  برای اولین بار گواهی انطباق صادرات یکی از فرآورده های لبنی تولیدی استان از سوی سازمان استاندارد صادر شده که می توان با بکارگیری مناسب از ابزارهای قانونی و ظرفیت های داخلی زمینه صادرات را با تسهیل گری افزایش دهیم.