به گزارش مهر گیلان، فرهاد دلق پوش گفت: در شرایط فعلی کشور، احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و همچنین تقویت واحدهای فعال دارای تأثیرات بسیار در بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال است و گیلان نیز یکی از استان‌های با ظرفیت فراوان و دارای تولیدات سلولوزی مناسب است و در یک سال اخیر نیز ۳۵۷ […]

به گزارش مهر گیلان، فرهاد دلق پوش گفت: در شرایط فعلی کشور، احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و همچنین تقویت واحدهای فعال دارای تأثیرات بسیار در بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال است و گیلان نیز یکی از استان‌های با ظرفیت فراوان و دارای تولیدات سلولوزی مناسب است و در یک سال اخیر نیز ۳۵۷ واحد تولیدی راکد در گیلان احیا شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در نشست با اصحاب رسانه در شهر صنعتی رشت اظهار داشت: گیلان دارای ظرفیت‌های متعددی است و سرمایه انسانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ما در این استان است که اگر از آن‌ها به‌نحو مطلوب استفاده شود در زندگی مردم تاثیرگذار است.

فرهاد دلق‌پوش با بیان اینکه افزایش تولید و اشتغال همواره نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی است گفت: مشکلات و نیازمندی‌های واحدهای تولید و صنعتی استان در قالب کارگروه‌های رفع موانع تولید مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته بانک‌ها هم باید در جهت حمایت از واحدها، برخی سیاست‌های خود را اصلاح کنند.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه امروز حتی ایجاد یک شغل و یک حرکت اقتصادی در حوزه تحرک و رونق‌بخشی عبادت است خاطرنشان کرد: تحرکات و اقداماتی که در جهت رونق تولید و بهبود اقتصاد انجام شود همواره قابل تکریم و قدردانی است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت صنایع پاک در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: بهره‌مندی از ظرفیت صنایع پاک از جمله اقدامات موثر و اقتصادی در بخش تولید است که موجب حفظ محیط زیست و رونق صنایع سلولوزی در استان گیلان می‌شود.

دلق‌پوش با بیان اینکه استان گیلان در حوزه صنایع سلولوزی دارای رتبه نخست در کشور است افزود: در حال حاضر ۳۵۰ نفر به‌شکل مستقیم در ۳ واحد تولیدی و سلولزی رضوان کارتن، دلتا سلولز و آیین کارتن مشغول فعالیت هستند و برای ۴۰۰ نفر هم اشتغال خانگی ایجاد شده است.

وی با اشاره به تقویت صنایع سلولزی گیلان با هدف تأمین نیاز واحدهای تولیدی استان، افزایش صادرات و بازیافت کاغذ گفت: گیلان دارای واحدها و صنایع سلولوزی بسیار خوب است طوری که کارتن ۷ لایه نخستین بار در کشور در واحدهای سلولوزی گیلان تولید شد و وظیفه ما صیانت و حمایت از بخش تولید و این واحدها است.

دلق‌پوش با بیان اینکه تولیدات صنایع سلولوزی گیلان در کشور و حتی در خاورمیانه بی‌نظیر است خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور ما نیازمند ظرفیت‌افزایی و همدلی بیشتر هستیم و حمایت دولت از واحدهای تولیدی و سلولزی گیلان نیز خوب بود و این واحدها هم‌اکنون در شرایط به سر می‌برند و تسهیلات هم دریافت کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یکی از دغدغه‌های مهم صنایع سلولزی استان را تامین مواد اولیه آن‌ها دانست و گفت: هم‌اکنون میزان تولید صنایع سلولوزی استان سالانه ۳ میلیون مترمکعب است و برای این میزان تولید به ۴٫۵ تا ۵ میلیون مترمکعب مواد اولیه نیاز داریم اما مواد اولیه استان حدود ۹۰۰ هزار مترمکعب است.

دلق‌پوش از تشکیل انجمن مختص صنعت سلولزی در گیلان خبر داد و ابراز داشت: این انجمن در استان فعال شده و حتی این آمادگی را دارند که از دانشجویان بسیجی تحصیل‌کرده در رشته کشاورزی حمایت کنند و نهال و امکانات در اختیار آنان قرار داده و با آنان قرارداد ببندند تا این دانشجویان در روستاها و اراضی بلااستفاده فعالیت کنند.

وی با اشاره به لزوم افزایش کشت گونه‌های بومی و زودبازده، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی و افزایش صادرات بیان کرد: تلاش در جهت تسهیل صادرات تولیدات صنایع سلولزی گیلان ضروری است البته کشورهای مقصد هم باید تعرفه‌های گمرکی خود را کاهش دهند.

دلق‌پوش، بهره‌گیری از ظرفیت اتحادیه اوراسیا جهت تسهیل صادرات صنایع سلولوزی به کشورهای عضو این اتحادیه را ضروری و مهم دانست و گفت: انجمن مختص صنعت سلولزی گیلان سیاست مذکور را دنبال می‌کند و حتی می‌توانیم بخشی از مواد اولیه این صنایع را از طریق کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تامین کنیم.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی گیلان در شرایط بحرانی نیستند اضافه کرد: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی به دلایل مختلف از جمله تامین مواد اولیه، مشکلات مالی و عدم همکاری برخی سازمان‌ها دچار مشکل می‌شوند اما در گیلان هیچ واحدی تعطیل نمی‌شود و بلکه بیشتر واحدهای راکد نیز در حال احیا هستند.

دلق‌پوش از احیای ۳۵۷ واحد تولیدی و صنعتی در یک سال اخیر در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: امروز زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در گیلان فراهم شده و در حوزه‌های مختلف نیر سرمایه‌گذاران خوبی جذب کردیم و هم‌اکنون بالغ بر ۷۶ میلیارد و ۶۹۴ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و تولید در گیلان داریم.

وی با اشاره به لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید خاطرنشان کرد: در ۸ ماهه امسال، ۹۹ پروانه بهره‌برداری با ۶۰۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل برای هزار و ۲۰۰ نفر داشتیم که نسبت به سال ۹۷ از نظر سرمایه و اشتغال رشد خوبی داشتیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه این استان از نظر سرمایه‌گذاری دارای رتبه ۱۴ در کشور است عنوان داشت: ارتقاء این رتبه نیز مستلزم بسترسازی و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران خوب و بزرگ است و همه دستگاه‌های اجرایی نیز باید کمک کنند.

دلق‌پوش تصریح کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی گیلان نیز در حال حاضر ۱۶ واحد تولیدی را با هدف توسعه و تقویت آن‌ها شناسایی کردیم البته یکی از سیاست‌های مهم دولت نیز رونق بخش تولید است.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها و کنترل قیمت کالاهای اساسی ابراز داشت: هم‌اکنون قیمت ۱۰۰ قلم کالای عمومی و ۴۰ قلم کالای اساسی به طور دقیق در حال کنترل است و شکایات و گزارش‌های مردمی نیز در حال رسیدگی است.

گفتنی است در ابتدای برنامه امروز، خبرنگاران در قالب تور خبری از نزدیک شاهد فعالیت‌های ۳ واحد تولیدی و سلولوزی رضوان کارتن لاهیجان، دلتا سلولز سفید رود و آیین کارتن شمال مستقر در شهر صنعتی رشت بودند