چند نفر از امامان جمعه و نمایندگان گیلان در خانه ملت از محتوای سریال وارش انتقاد کردند. به گزارش مهر گیلان به نقل از صدا و سیما گیلان ؛ امام جمعه موقت رشت امام جمعه موقت رشت به ساخت سریال وارش در استان گیلان و پخش آن از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی اشاره و […]

چند نفر از امامان جمعه و نمایندگان گیلان در خانه ملت از محتوای سریال وارش انتقاد کردند.
به گزارش مهر گیلان به نقل از صدا و سیما گیلان ؛ امام جمعه موقت رشت امام جمعه موقت رشت به ساخت سریال وارش در استان گیلان و پخش آن از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی اشاره و با تاکید بر سوابق درخشان و فرهنگ شامخ و تاثیرگذار گیلانیان ، خاطرنشان کرد : مسئولان و تهیه کنندگان چنین برنامه هایی باید از دقت و حساسیت ویژه ای برخوردار باشند تا هیچگونه شائبه ای برای هیچیک از هموطنانمان پیش نیاید.
حجت الاسلام والمسلمین احمد طیبی ، با قدردانی از مسولان صدا و سیمای مرکز گیلان به دلیل شنیدن و انعکاس نظرات و خواسته های بخشی از مردم استان ، از افرادی که این نظرات را در جوی آرام و مسالمت آمیز بیان کرده و به سودجویان و فرصت طلبان اجازه نفوذ و سوءاستفاده ندادند نیز قدردانی کرد.
امام جمعه اسالم هم با اشاره به حواشی پیش آمده سریال وارش و دلخوری و آزرده خاطر شدن مردم گیلان گفت : اهانت به هیچ قوم و فرهنگی در برنامه ها و سریال های رسانه ملی پذیرفته نیست.
حجت الاسلام محمد جواد باقری با بیان اینکه مردم گیلان ، مردمی با فرهنگ و با سابقه و در عرصه دین ، علم و فرهنگ پیشتاز بوده و هستند افزود : سازندگان این سریال باید فرهنگ و عرف مردم گیلان را در نظر می گرفتند و اکنون نیز باید از مردم شریف گیلان دلجویی کنند.
وی اقدام شایسته صدا وسیمای مرکز گیلان در پوشش اعتراضات مردم به محتوای سریال وارش و مکاتبات مدیرکل این مرکز در پیگیری و کنترل این قضیه را بسیار موثر دانست و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر نتیجه مطلوب حاصل شود.
نماینده لنگرود در مجلس شورای هم با اشاره به اینکه بنده مطمئن هستم در زمینه اتفاقات رخ داده در سریال وارش، تعمدی در کار نبوده است گفت : مشابه این اتفاق در استان‎های دیگر نیز رخ داده است اما بی توجهی وجود دارد.
مهرداد لاهوتی افزود : صدا و سیما بهتر است قبل از اینکه چنین سریال‌هایی را روی آنتن ببرد و آسیب‌هایی را فراهم کند ، از مشاورهایی بهره ببرد که فرهنگ آن استان را می ‌شناسند.
وی گفت : صدا و سیما باید در خصوص قسمت‌های باقی مانده سریال وارش مراقبت کند و دقت‌های لازم را داشته باشد.
نماینده لنگرود در خانه ملت گفت : مردم گیلان دارای فرهنگ والا و بلندی هستند و نباید به فرهنگ گیلان آسیب‌ وارد کرد و موجب نگرانی مردم این استان شوند.
مهرداد لاهوتی در پایان تأکید کرد : از رئیس صدا و سیما می ‌خواهم که وضع موجود را اصلاح کنند ، هر چند که یکی دو روز است که با پخش کردن مستندها و برنامه‌هایی در زمینه میرزاکوچک‌ و فرهنگ گیلان درصدد نشان دادن فرهنگ غنی مردم گیلان هستند اما این کارها کافی نیست و باید از مردم گیلان دلجویی کنند تا نگرانی‌هایی که برای مردم گیلان فراهم شده است را برطرف کنند.
نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که صدا و سیما باید وحدت آفرین باشد گفت : صدا و سیما باید از همه ظرفیت‌ها برای حل دغدغه‌های مردم، کمک به ایجاد اشتغال، سرمایه ‌گذاری، رفاه ملی و قرار دادن همه اقوام در کنار هم استفاده کند.
محمد حسین قربانی افزود : گیلان یکی از استان‌های با فرهنگ و باسابقه و مورد توجه همه اقوام کشور است ، ۹۷ درصد مردم این استان با سواد هستند ، کسی نمی ‌تواند فرهنگ و اصالت مردم گیلان را نادیده بگیرد. وی بر لزوم عذرخواهی کارگردان ، دست‌اندرکاران و صدا وسیما از مردم گیلان تاکید کرد.
نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی هم گفت : تمدن و سوابق مبارزاتی گیلان از زمان آل بویه تا میرزا کوچک خان جنگلی، دفاع مقدس تا مدافعان حرم و امنیت و روزهای بصیرت همچون ۸ دی ماه ، پیشتازی مردم غیور گیلان را در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد.
اسدالله عباسی با بیان اینکه مردم گیلان همیشه متمدن ، با فرهنگ و در سطح بالایی بوده و برای دنیا نمونه و الگو هستند افزود : ساخت سریالی با فیلمنامه‌ای توسط یک کارگردان و نشانه گرفتن مردم گیلان را بر نتابیده و در یک عمل انجام شده قرار گرفتیم.
وی ادامه داد : بی شک روز یکشنبه بنده از طرف هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و هم به عنوان مسئول فرهنگی مجلس واکنش کتبی و شفاهی به این قضیه نشان خواهم داد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شوای اسلامی با اشاره به اینکه چنین حرکاتی از رسانه‌ های بیگانه دور از انتظار نیست، تصریح کرد : رسانه‌های داخلی باید مراقب این گونه حرکات باشند ، انتقال پیام‌های فرهنگی نباید با تاخت و تاز یک فرهنگ دیگر انجام بگیرد و عواطف و احساسات مردم را جریحه دار کند.
اسدالله عباسی خاطر نشان کرد : توصیه بنده به همه رسانه های گیلان شناساندن فرهنگ اصیل ، غیرتمندی و دلاورمردی زنان و مردان گیلان چه در سخت کوشی و تلاش در عرصه اقتصاد ملی، تولیدات ملی و کشاورزی و چه در دفاع از کشور و ولایتمداری آنها است.
وی تصریح کرد : همه نهادهای فرهنگی، صدا و سیما و رسانه‌ ها وظیفه ایستادگی در مقابل این گونه حرکات را دارند و مراقب باشند با این گونه حرکت‌ها باعث خوشحالی دشمنان نشوند.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم در مورد سریال وارش که از شبکه سوم سیما در حال پخش است واکنش نشان داد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از توهین های صورت گرفته به گیلانیان در سریال وارش به شدت انتقاد و خاطر نشان کرد : مردم گیلان بسیار از این اتفاق ناراحت هستند و تقاضا دارم صدا و سیما پخش این مجموعه را متوقف کند تا در محتوای آن بازنگری شود.
وی گفت : متاسفانه تهیه کننده و کارگردان این سریال روی مسایل رفتاری و ادبیات مردم گیلان دقت لازم را نکرده است.
نمایند ه رشت در خانه ملت تصریح کرد : البته این مسئله را بر این امر می گذاریم که کارگردان و تهیه کننده سریال وارش به حساسیت های اجتماعی لازم واقف نبودند و نیت توهین نداشتند اما کارگردان خیلی ناشیانه از کنار این مسئله بزرگ رد شده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود : تقاضا دارم صدا و سیما پخش این مجموعه را متوقف کند تا یک بازنگری انجام شود.
وی با بیان اینکه مردم گیلان انتظار دارند کارگردان و تهیه کننده سریال وارش عذرخواهی کنند، یادآور شد : متاسفانه در این سریال نماد ظلم ستیزی و عدالت خواهی یک فرد غریبه است.
نماینده رشت در خانه ملت افزود : در این سریال به فرهنگ گیلان تعرض شده است و باید هرچه زودتر پخش آن متوقف و از گیلانیان دلجویی شود.
غلامعلی جعفرزاده در پایان گفت : مدیر صداوسیمای مرکز گیلان نیز به عنوان یک گیلانی برای اصلاح ساختار و تغییر محتوای این سریال در جهت نشان دادن فرهنگ ولای مردم گیلان بسیار تلاش کرده است و بنده از ایشان تشکر می کنم.