متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی مواد غذایی، روند چربی‌سوزی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. به گزارش مهر گیلان ،فرزانه خدا قلی زاده متخصص تغذیه درباره روند سوخت و ساز بدناظهار کرد: متابولیسم یا سوخت وساز بدن، مقدار سرعتی است که بدن کالری می سوزاند و کاهش یا افزایش آن بر بدن تاثیراتی دارد، برای […]

متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی مواد غذایی، روند چربی‌سوزی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

به گزارش مهر گیلان ،فرزانه خدا قلی زاده متخصص تغذیه درباره روند سوخت و ساز بدناظهار کرد: متابولیسم یا سوخت وساز بدن، مقدار سرعتی است که بدن کالری می سوزاند و کاهش یا افزایش آن بر بدن تاثیراتی دارد، برای مثال کاهش متابولیسم بدن عوارضی مانند افزایش وزن،خستگی، تغییر خلق و خو، مقاومت به رژیم، کاهش وزن، دشواری در کاهش وزن به همراه دارد، متابولیسم تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند زیره، چای سبز،فلفل تند، ادویه جات ،آب، ساعت خواب، ورزش، خوردن صبحانه، قهوه و نوشیدنی های کافئینی، محدودیت کالری و امگا۳ است.

تاثیرات انواع مواد غذایی بر سوخت و ساز بدن

او گفت: مطالعات نشان داده اند افرادی که روزانه حداقل ۸ لیوان آب می نوشند به خصوص قبل از وعده های غذایی، متابولیسم بدنشان افزایش پیدا کرده است، کم آبییکی از مهم ترین دلایل افت متابولیسم بدن است. افراد باید در خوردن آب در طول روز کوتاهی نکنند.

خداقلی زاده افزود: دریافت کالری کم تر از ۸۰۰ در خانم ها و ۱۲۰۰ در آقایون باعث کاهش متابولیسم بدن می شود. در این شرایط بدن احساس ضعف و قحطی می کند و تلاش خواهد کرد تا متابولیسم خود را از طریق دریافت کالری جبران کند. با وجود چنین شرایطی اگر متابولیسم بدن کاهش یابد فرد حتی آب هم بخورد چاق خواهد شد.

متخصص تغذیه بیان کرد: قهوه و نوشیدنی های کافئینی به دلیل داشتن کافئین موجود در خود باعث افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش سطح انرژی مخصوصا قبل از ورزش می‌شوند. نوشیدن روزانه ۳ لیوان چای سبز علاوه بر تقویت متابولیسم، منبع غنی از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. غذاهای تند دارای ترکیباتی هستند که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند. این ترکیبات کپسایسین نام دارد. کپسایسین موجود در فلفل تند اثر گرمازایی داشته است و خوردن آن موجب بالارفتن متابولیسم بدن می شود.

او افزود: افراد بهتر است در برنامه زندگی خود ورزش را قرار دهند. زیرا موجب بالا رفتن متابولیسم می شود. ورزش کردن و مخصوصا پیاده روی تند باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. افراد باید روزانه حداقل ۳ دقیقه پیاده رویرا در برنامه خود بگنجانند. خوردن مواد غذایی که حاوی امگا ۳ یا مکمل آن هستند از ضرورت های برنامه غذایی افراد است. مواد غذایی مثل ماهی، تخم کتان، روغن کنولا یا کلزا، گردو دارای امگا ۳ هستند. امگا۳ قند خون را متعادل و همچنین به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند، مقاومت بدن را به هورمون لپتین کاهش می دهد.

متخصص تغذیه یادآوری کرد: یک از ضرورت های برنامه غذایی خوردن صبحانه است زیرا باعث ثابت ماندن قند خون و جلوگیری از افزایش وزن می‌شود. افراد بهتر است صبحانه کامل و مقوی بخورند. همچنین صبحانه خوردن باعث تنظیم متابولیسم بدن آنها می‌شود و می توانند به خوبی در طول روز به کار های خود برسند. زیره برای برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن مناسب است. افراد می توانند زیره را با ماست مخلوط کرده و هر روز به عنوان میان‌وعده مصرف کنند. مصرف دارچین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. دارچین به بدن کمک می‌کند تا قند ذخیره شده را بهتر و کارآمدتر بسوزاند و سطوح انرژی، میل به غذا و سیگنال‌های گرسنگی را تنظیم کند. پس افراد حتما زیره و دارچین را در برنامه غذایی خود قرار دهند. / منبع باشگاه خبرنگاران جوان