با همکاری دستگاه قضایی، چند محتکر سودجو از کرونا در بازداشت هستند / مردم جز در موارد خیلی ضروری از منزل خارج نشوند / از هیچ مدرسه ای برای نگهداری بهبودیافتگان کرونا استفاده نمی شود / ذخیره کافی ارزاق وجود دارد به گزارش مهر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع سه شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی […]

با همکاری دستگاه قضایی، چند محتکر سودجو از کرونا در بازداشت هستند / مردم جز در موارد خیلی ضروری از منزل خارج نشوند / از هیچ مدرسه ای برای نگهداری بهبودیافتگان کرونا استفاده نمی شود / ذخیره کافی ارزاق وجود دارد
به گزارش مهر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع سه شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی مهتاب شبان که از سیمای استانی مرکز گیلان (شبکه باران) پخش شد، با تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت در حوزه بهداشت و درمان به ویژه پرستاران و پزشکان بخش های دولتی و خصوصی اظهار داشت: به یقین این افراد در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بوده اند که طی روزهای گذشته جلوه های زیبایی از ایثار و از خودگذشتگی آنان از طریق صدا و سیما و شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته شد.
وی با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا ملزومات بهداشتی و محافظت شخصی به ویژه ماسک کمیاب شد ، تصریح کرد: به سبب نیاز بازار و کمبودهایی که در این بخش به وجود آمد ، علاوه بر اقدامات ارزنده از سوی بخش های مختلف و نیز تلاش جوانان ایرانی در زمینه تولید ماسک N95 ، وزارت بهداشت نیز متولی دریافت ملزومات بهداشتی مورد نیاز از شرکت‌های تولیدی و توزیع آن با اولویت کادر درمانی شد.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: به منظور تامین نیازمندی اقشار مختلف جامعه به ماسک و سایر اقلام بهداشتی، علاوه بر پیگیری از وزارت بهداشت ، با افزایش ظرفیت تولیدی استان و همچنین واردات محموله های بهداشتی کوشیده ایم بخشی از نیاز این حوزه را مرتفع کنیم.
استاندار گیلان با بیان اینکه تولید مواد ضدعفونی از سوی تولیدکنندگان استان در روزهای گذشته قریب به ۶۰درصد نیاز جامعه محلی را رفع میسازد، افزود: امیدواریم طی روزهای آتی با افزایش تولید، میزان تقاضا در این بخش را نیز به تعادل برسانیم.
وی به موضوع احتکار اقلام بهداشتی در چند استان کشور از سوی سودجویان اشاره و خاطرنشان کرد: ملزومات احتکارشده، کشف و در این رابطه چند تن از متخلفان در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان ، بازداشت شده و با آنان برخورد قانونی شد.
وی با بیان اینکه برخورد با متخلفان این بخش قاطعانه و در اسرع وقت صورت می گیرد ،گفت: سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی با سوء استفاده کنندگان و محتکران با جدیت برخورد می کند ضمن آنکه اقلام احتکار شده؛ با اولویت دانشگاه علوم پزشکی توزیع می شود.
استاندار گیلان اظهار داشت: در راستای کاهش مشکلات ناشی از بیکاری برای برخی مشاغل در جریان شیوع ویروس کرونا ، اعضای هیات دولت به دستور صریح رئیس جمهوری، موظف به تدوین و ابلاغ بسته های حمایتی شدند و تسهیلات دیگری هم در استان مصوب شد .
وی یکی از تدابیر اتخاذ شده در این رابطه را تصویب این موضوع عنوان کرد که بانک های دولتی و خصوصی، در مورد اقساط معوقه مشتریان خود تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۹ نهایت همکاری را داشته باشند.
دکتر زارع ارائه تسهیلاتی همچون سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی را از برنامه های استان خواند و افزود: به سبب حفظ ظرفیت موجود در استان از جمله تبصره ۱۸ و سایر منابع داخلی بانک ها، مقرر شد از بخش‌های اقتصادی استان حمایت بیشتری صورت گیرد و همچنین امور مالیاتی به افرادی که در مضیقه هستند ، فشار کمتری وارد نماید.
وی تصریح کرد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور و پیش از تایید ابتلا به این ویروس در استان ، از هشتم بهمن‌ماه جلسات مختلفی را با موضوع جلوگیری از شیوع این ویروس در استان برگزار کردیم و از هموطنان خواستیم از سفر به گیلان اجتناب کنند.
استاندار گیلان به اطلاع رسانی گسترده از شبکه‌های سراسری و رسانه های خبری مبنی بر درخواست مسئولان استانی برای سفر نکردن به گیلان اشاره و بیان کرد: طبق توصیه‌ها و پروتکل سازمان بهداشت جهانی، همه مراقبت های عمومی و شخصی باید از سوی آحاد شهروندان رعایت شود.
وی به انجام غربالگری در مبادی ورودی و خروجی استان در جهت جلوگیری از انتشار این ویروس اشاره کرد و گفت: در این راستا مکاتباتی در سطح ملی صورت گرفت و اعلام شد که اگرچه گیلانیان مردمانی مهمان نواز هستند، ولی در مقطع زمانی کنونی ، نمی توانیم پذیرای مسافران در استان باشیم.
وی کاهش میزان ورود مسافران به گیلان بر اساس گزارشات دستگاه های متولی را مورد بحث قرار داد و افزود: مسافرت های ریلی و هوایی گیلان نیز به حداقل ممکن رسیده است.
استاندار گیلان به غربالگری در فرودگاه و انجام آزمایشات ابتدایی مسافران اشاره کرد و گفت: تقسیم کار خوبی در راستای این غربالگری صورت گرفت و بر اساس مذاکرات با استاندار قزوین و همکاری ایشان، اقدامات لازم در مبادی ورودی این استان به سمت گیلان درحال انجام است.
وی به غربالگری و بررسی های پزشکی در مبادی ورودی رودبار و همچنین جاده قدیم، مسیر چابکسر و نیز مسیر اردبیل به آستارا اشاره کرد و یادآور شد: استان اردبیل هم در خروجی استان خود به سمت گیلان نظارت ها را اعمال می کند.
نماینده عالی دولت در گیلان به گرانی برخی اقلام در میادین تره بار مرکزی کشور اشاره و تصریح کرد: با تشدید نظارت‌ها و بازرسی مستمر از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های متولی و چند شیفته کردن بازرسان ، با متخلفان این بخش با جدیت برخورد می شود.
استاندار گیلان از مردم خواست تا با هم افزایی و تعامل بیشتر در روزهای آتی که ممکن است سیر شیوع بیماری صعودی باشد؛ همکاری های لازم را داشته باشند.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مقابله و کنترل شیوع این بیماری، انجام اقدامات خودمراقبتی و جلوگیری از حضور افراد در تجمعات است، از اینرو تدابیری در استان برای کاهش تجمعات حتی در محیط های اداری اتخاذ شد که کاهش زمان حضور کارکنان در ادارات، نهادها و بخش های خصوصی و دولتی ، دورکاری و شیفت بندی نمونه هایی از این امر است و مقرر شد تعداد کارکنان در این بخش ها تا یک سوم کاهش یابد.
استاندار گیلان بیان کرد: به سبب درخواست‌های زیادی که از جامعه کارگری وجود داشت؛ مصوب و ابلاغ کردیم که با مدیریت و برنامه ریزی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و با همکاری خانه کارگر، برای جامعه کارگری هم برنامه ریزی مستمری صورت گیرد که آنان نیز یک سوم از نیروهای خود را کاهش دهند و شیفت بندی کنند البته با در نظر داشتن اینکه به فرآیند تولید آسیب جدی وارد نشود.
وی افزود: به سبب اینکه گیلان از کانون های اصلی کشوری شیوع ویروس کروناست، نگرانی هایی در مورد افزایش شمار مبتلایان طی روزهای آینده داریم که در این خصوص در هر جلسه و در هر برنامه ای، به طور جدی از مردم خواسته ایم توصیه های بهداشتی و مراقبتی متخصصان امر را جدی گرفته و از رفت و آمد غیر ضروری خودداری کنند.
وی به شلوغی برخی معابر شهر رشت طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده ای موضوع گسترش این ویروس را جدی نگرفته اند.
نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: مردم درصورت مشاهده تخلف با اعلام گزارش و بیان آن به شماره های ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی، ۱۳۵ تعزیرات و ۱۲۴ صمت، بازرسان را در خصوص این تخلفات آگاه سازند.
وی به موضوع مطرح شده مبنی بر تخلیه مدارس برای استقرار بیماران کرونایی بهبودیافته اشاره و بیان کرد: این موضوع در یکی از جلسات کارشناسی مطرح شد اما مورد تایید قرار نگرفت زیرا ظرفیت های بیمارستانی به بستری شدن بیماران اختصاص یافته ضمن آنکه بالغ بر پنج هزار تخت بیمارستانی در گیلان داریم و بیمارستان های جدیدالاحداث همچون تالش و لنگرود نیز به زودی در مدار خدمت‌رسانی قرار می گیرند.
وی به قطعی آب در برخی مناطق شهر رشت و شهرستان های استان اشاره و اظهار کرد: به سبب افزایش مصرف آب از سوی خانوارها و ایجاد اختلالاتی در این حوزه ، منابع جدیدی به آب استان اضافه و تلاش‌های گسترده‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب انجام شد که با این رویکرد طی دو روز گذشته کمبودها برطرف شده اما در مناطقی با افت فشار مواجه هستیم که امیدواریم با مدیریت مصرف، شاهد حل این مشکل در استان باشیم.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اگرچه به تعبیر رهبر معظم انقلاب نباید نسبت به این ویروس بزرگنمایی شود اما حتماً باید موضوع را جدی گرفت از این رو همه مسئولان نظام از جمله رهبری، رئیس جمهوری ، سران قوا و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار بستند تا با کمترین آسیب‌ این دوره سپری شود.
دکتر زارع در خاتمه سخنانش با یادآوری دوران دفاع مقدس و جهاد برای دفاع از کیان میهن اسلامی گفت: از مردم می خواهم همچون سال های دفاع مقدس و مقاومت جانانه آنان در مقابل دشمن، امروز هم به کادر درمان و سایر خدمتگزاران خود کمک کنند تا از این شرایط دشوار عبور کنیم.
استاندار گیلان
دکتر ارسلان زارع