رئیس شورای شهر رشت: چیزی از دو رودخانه شهر رشت باقی نمانده و هر دو پر از فاضلاب است/ فرمانده سپاه قدس گیلان: گیلان در توسعه زیرساخت‌ها و مسائل محیط زیستی با بحران‌های جدی روبرو است حاجی پور گفت: در گذشته محل نشاط مردم در کنار همین دو رودخانه بود، اما اکنون حتی یک‌لحظه هم […]

رئیس شورای شهر رشت: چیزی از دو رودخانه شهر رشت باقی نمانده و هر دو پر از فاضلاب است/ فرمانده سپاه قدس گیلان: گیلان در توسعه زیرساخت‌ها و مسائل محیط زیستی با بحران‌های جدی روبرو است حاجی پور گفت: در گذشته محل نشاط مردم در کنار همین دو رودخانه بود، اما اکنون حتی یک‌لحظه هم نمی‌توان کنار این دو رودخانه حضور داشت.

به گزارش مهر گیلان ، در نشست آغاز فعالیت مشترک عمرانی شورای اسلامی، شهرداری رشت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اسماعیل حاجی پور ریاست شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: آقای دکتر محمد در شهری قدم گذاشته است که میرزای عزیز را داشت، اولین انجمن شهر، اولین اتوبوس، اولین داروخانه شبانه‌روزی، اولین کتابخانه ملی کشور و چندین و چند اولین‌ در این شهر بوده است. اگر قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) دیر به شهر رشت آمده است، به دلیل قصور امثال بنده بود.

حاجی پور تأکید کرد: مردم گیلان مردم مهربانی هستند و قطعاً با این اقدامات بزرگ نام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در قلب مردم رشت و گیلان باقی خواهد ماند. ما در ۵ پروژه تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد، اولین آن روگذر نیروی دریایی، دومین پروژه روگذر میدان حضرت ولی‌عصر (عج)، سومین پروژه زیرگذر شهرداری، چهارمین پروژه روگذر میدان مصلا و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه ما مربوط به جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌های شهر رشت است.

ریاست شورای اسلامی شهر رشت، عنوان داشت: خواهش بنده بر این است که اگر از لحاظ مالی با مشکل مواجه شدیم کار پروژه‌ها تعطیل نشود و ادامه یابد.

در ادامه دکتر احمد رمضانپور نرگسی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه شهرداری رشت در بحث مدیریت پسماند اقدامات ماندگاری انجام داده است، اظهار داشت: در همه جای جهان شهرهای که دارای رودخانه هستند رشد اقتصادی بالاتری دارند، اما متأسفانه در شهر رشت، رودخانه‌ها تبدیل به مشکلی بزرگ برای مردم این شهر شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به حضور بالای مسافران در شهر رشت، رودخانه‌های شهر رشت همانند دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است و چهره‌ای مانند دکتر نوبخت در این زمینه می‌تواند راه گشا باشد.

رمضانپور با بیان اینکه امروز برخی مدعی هستند که شورای پنجم رشت عملکردی نداشته است، تأکید کرد: آن‌هایی که در انشقاق شورای پنجم رشت نقش داشتند باید امروز پاسخگو باشند. شهرداری رشت در بحث مدیریت پسماند اقدامات ماندگاری انجام داده است و امیدواریم از سال آینده دیگر زباله‌ای وارد سراوان نشود.

امیرحسین علوی عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای شورای پنجم حضور قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در کنار مجموعه مدیریت شهری رشت یک رویکرد برای ما بود. در همان ابتدای کار شورای پنجم یکی از دلایل انتخاب دکتر نصرتی به‌عنوان شهرداری رشت، اجرای پروژه‌های عمرانی قابل‌توجه در دوران حضور وی به‌عنوان شهردار قزوین و همکاری در این پروژه‌ها با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بود.

عضو شورای شهر رشت، ادامه داد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) دارای تاریخ شفاف در حوزه سازندگی و عمران است و توانمندی اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به‌وفور دیده می‌شود و باید گفت که امروز هیچ پروژه‌ای در کشور وجود ندارد که از عهده این مجموعه خارج باشد.

وی با اشاره به دغدغه چند ده ساله در خصوص رودخانه‌های شهر رشت، خاطرنشان کرد: برازنده مردم رشت نیست که دو رودخانه شهر رشت آلوده باشند و انتظار می‌رود قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با جدیت به بحث ساماندهی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب ورود نماید.

مهندس حسینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهر رشت با توجه به اینکه پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور است دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد. اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از محل ردیف‌های مختلف و تبصره ۳ و اعتبارات بانک جهانی بخشی از بودجه مورد نیاز برای کمک به ساماندهی رودخانه‌های رشت را که بر عهده این شرکت است را تأمین می‌نماید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمرکز ما در حال حاضر روی فاضلاب انسانی است، اذعان داشت: این رودخانه‌ها تنها مربوط به استان گیلان نیست و مسافرینی که به گیلان سفر می‌کنند نیز از این بخش استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در ادامه تأکید کرد: نام پاک‌سازی رودخانه‌ها نام کوچکی برای این پروژه است، زیرا درنهایت این کار به پاک‌سازی محیط زیست منجر خواهد شد.

سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان، نیز در این جلسه اظهار داشت: استان گیلان در توسعه زیرساخت‌ها و مسائل محیط زیستی با بحران‌های جدی روبرو است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ۸ هزار شهید گیلان، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی با بنده به داخل شهر رشت آمدند و گفتند چرا اوضاع شهر رشت این‌چنین است؟ مسئولین شهر رشت به فکر این شهر نیستند.

سردار عبدالله پور افزود: سپاه نباید کاری را شروع کند و آن را نیمه‌کاره رها کند. بنده از امروز به سردار محمد قول داده‌ام که مشکلات موجود از بین رفته و در کنار آن به‌صورت ماهانه جلساتی برگزار شود تا مسائل با سرعت بیشتری پیگیری شود.

مهندس علی فتح‌اللهی فرماندار شهرستان رشت نیز در این مراسم، اظهار داشت: دو رودخانه شهر رشت در شکل‌گیری فرهنگ شهر رشت و رونق اقتصادی این شهر بسیار مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: با وجود میزان بارش شهر رشت و معروفیت این شهر به نام شهر باران‌های نقره‌ای در شأن این نام نیست که دو رودخانه آن این‌چنین آلوده باشند. مردم از ما انتظار داند تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات انجام دهیم و در این راستا باید کار زیربنایی و اساسی صورت بپذیرد