استاندار و رئیس ستاد اربعین حسینی گیلان برگزاری آیین های منظم سوگواری با رعایت پروتکل های بهداشتی را نمایش چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران عنوان کرد و با تصریح اینکه امسال پیاده روی اربعین برگزار نمی شود؛ گفت: خیران و موکب داران، می توانند به یاری آسیب دیدگان از کرونا […]

استاندار و رئیس ستاد اربعین حسینی گیلان برگزاری آیین های منظم سوگواری با رعایت پروتکل های بهداشتی را نمایش چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران عنوان کرد و با تصریح اینکه امسال پیاده روی اربعین برگزار نمی شود؛ گفت: خیران و موکب داران، می توانند به یاری آسیب دیدگان از کرونا و کمک به خسارت دیدگان سیل تالش بشتابند.

 به گزارش مهر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع ظهر امروز (یکشنبه) در چهارمین جلسه ستاد اربعین حسینی که با ارتباط تصویری فرمانداران برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی اظهار داشت: قیام عاشورا و نهضت حسینی ، مکتبی انسان ساز و آگاهی بخش است که با گذشت قرن‌ها از آن حادثه غمبار، حرکت تعالی بخش سیدالشهدا (ع) همچنان در گوش تاریخ می‌پیچد و انسان‌های آزاده در سراسر دنیا را به سوی پیام توحیدی، عدالت مدارانه و حق طلبانه فرامی خواند.

وی افزود: آنچه که بیش از هرچیز قیام سیدالشهدا را متمایز کرده؛ احساس مسئولیت آن امام همام نسبت به بروز انحراف و کج‌اندیشی در مسیر اسلام راستین است و آن حضرت، با درک هوشمندانه این شرایط در قامت امام جامعه اسلامی، برای احیاء ارزش ها به پا خاست و در این مسیر مقدس نیز جان خویش را فدا کرد و البته جاودانه شد.

دکتر زارع امام حسین (ع) را مظهر ایستادگی خواند و گفت: نهضتی که آن حضرت برپا داشت؛ حماسه ای بزرگ خلق کرد که هیچگاه شور و هیجان مردم در قبال آن کمرنگ نخواهد شد.

استاندار گیلان اهمیت مراسم سوگواری امام حسین(ع) و بهره‌های فراوان معنوی آن برای جامعه را امری غیرقابل انکار دانست و تصریح کرد: توسل به ائمه اطهار(ع) بخصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری سیدالشهداء(ع) ، یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده اما آنچه واقعا ستودنی و تحسین برانگیز است؛ اینکه امسال به سبب شیوع ویروس کرونا و در جهت حفظ سلامت جامعه، مراسم عزاداری شهیدان کربلا و قیام عاشورا در ماه محرم به شیوه ای متفاوت از هر سال، و البته با همان شور و شعور برگزار شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هوشیاری مردم و توجه به توصیه های ارائه شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، توطئه های بدخواهان اسلام و نظام را خنثی کرد ، افزود:  برگزاری آیین های منظم سوگواری با رعایت پروتکل های بهداشتی، بار دیگر چهره ای موفق از مدیریت نظام مردم سالار دینی ایران را نشان داد و ثابت کرد که دوگانگی عزاداری و سلامت، نادرست است.

دکتر زارع ادامه داد: معتقدم شرایط امروز جامعه ایجاب می‌کند بیشتر از هر زمانی از فضای مجازی و فناوری‌های تصویری، شنیداری و قالب‌های متنوع آن برای رساندن پیام قیام عاشورا در سراسر جهان بهره گرفت و محتوای فرهنگی مذهبی را در قالب های مجازی و غیر حضوری در اختیار عزاداران حسینی و جویندگان حقیقت پیام آن حضرت قرار داد.

دکتر زارع به سخنان‌ رهبر معظم انقلاب درخصوص اربعین حسینی طی مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ایشان راهپیمایی اربعین را متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان و تأکید کردند که همه باید تابع و تسلیم باشند.

استاندار گیلان اظهار داشت: در جلسات ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد مراسم اربعین بحث و تبادل نظر شده و با در نظر داشتن اعلام صریح وزارت بهداشت عراق مبنی بر آنکه هیچ زائر خارجی در مراسم اربعین امسال را نمی پذیرند، در ایام اربعین سال‌جاری پیاده روی و اعزام زائر نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مرزهای کشور هم به طور کامل بسته است و در داخل کشور نیز در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین برگزار نمی شود ،گفت: بر بهره برداری بهتر و بیشتر از فضای مجازی در جهت تبیین و تحلیل تاریخ عاشورا و دستاوردهای قیام حسینی تأکید دارم.

دکتر زارع برگزاری نشست های مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و تولید محتوای هنری و جذاب از واقعه عاشورای حسینی برای خانواده ها بویژه نسل جوان را فرصتی مغتنم دانست که باید برای معرفی اهداف عالیه قیام سرور و سالار شهیدان به کار گرفته شود.

دکتر زارع با اشاره به برگزاری موفق رزمایش مواسات و دیگر طرح های خیرخواهانه در استان بیان داشت: خیران و موکب‌داران نیز می توانند با مشارکت در تامین کمک‌های مومنانه به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا خدمات رسانی کنند و به کمک هم استانی های خود در منطقه غرب استان که در جریان سیل اخیر با مشکلاتی مواجه شدند ، بشتابند.

وی حفظ سلامت مردم در برگزاری آیین های اربعین را مورد تاکید قرار داد و گفت: شهرداری ها فضاآرایی محیطی و آرایش مناسب معابر اصلی و میادین متناسب با اربعین حسینی را مورد توجه قرار دهند.

دکتر زارع اجرای مراسم اربعین در فضای باز ، با رعایت فاصله مناسب و توجه به اصول بهداشتی در جریان برگزاری آیین های مذهبی ویژه این ایام را ضروری خواند و ضمن تاکید به فرمانداران جهت مدیریت برگزاری آیین ها در صورت شرایط جوی نامناسب ، با جمعیتی کمتر و فاصله گذاری اجتماعی ، برگزاری مراسم زیارت اربعین در اداره ها و نهادهای عمومی استان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی را نیز امری مهم و قابل توجه دانست.

در این مراسم مدیران دستگاه های اجرایی عضو ستاد اربعین استان و نیز فرمانداران شهرستان های رشت و آستانه اشرفیه به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و در دست اجرا برای برگزاری هرچه بهتر اربعین حسینی امسال پرداختند.