جلسه مدیریت بحران ، پیش از ظهر امروز به ریاست فرماندار شهرستان رشت و حضور سایر مسئولین ذیربط در محل فرمانداری تشکیل شد. به گزارش  مهر گیلان ، سیروس شفقی ، فرماندار شهرستان رشت ضمن  تسلیت ایام فاطمیه و  تقدیر از زحمات مسئولین در خدمت رسانی به مردم در بارش اخیر برف ، با اشاره […]

جلسه مدیریت بحران ، پیش از ظهر امروز به ریاست فرماندار شهرستان رشت و حضور سایر مسئولین ذیربط در محل فرمانداری تشکیل شد.

به گزارش  مهر گیلان ، سیروس شفقی ، فرماندار شهرستان رشت ضمن  تسلیت ایام فاطمیه و  تقدیر از زحمات مسئولین در خدمت رسانی به مردم در بارش اخیر برف ، با اشاره به ورود سامانه بارشی ، طی چند روز آینده به  شهرستان رشت ، اظهار داشت: این سامانه بارشی ، بسیار به سامانه قبلی شباهت دارد که وقوع پاره ای از مشکلات در چند روز گذشته ،  باعث شد که همه دستگاهها درگیر آن بحران شده و  نقیصه های موجود مشخص شدند.

وی افزود: واقعیت این است که امروزه برف با اقلیم گیلان عجین شده و باید سیاستگذاری شهرستان نیز بر اساس همین موضوع قرار گرفته و شهرداری ها نیز خدمات رسانی خود را با در نظر گرفتن این موضوع ، سامان دهی نمایند.

شفقی ادامه داد: پس از بارش برف باید مشکلات مربوط به یخبندان نیز مدیریت شود.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به تجاربی که از بحرانهای گذشته در دنیا وجود دارد ، گفت: عملیات مقابله با بحران، تنها بر عهده دولت نیست و نقش گروههای جامعه در کاهش خسارات و تلفات بسیار پررنگ است .

وی افزود: اگر در هر جامعه ای پیش از وقوع بحران ،  برنامه های متناسب با آن تدوین شده باشد ، یقینا مشکلات کمتری در این بخش وجود خواهد داشت و هر کجا افزایش مشارکت مردم در کنار هم افزایی مسئولین دیده شود ، در دقایق اولیه وقوع بحران ، مدیریت آن صورت خواهد گرفت.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به پرهیز از چالشها و حاشیه ها در زمان وقوع بحران، اذعان داشت:  با توجه به اینکه در این مواقع همه ی دستگاهها قصد خدمتگزاری دارند ،  ورود به اینگونه چالشها و فضاهای تخریبی ، بسیار فرسایشی بوده و در امر خدمتگزاری به مردم ، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر در حال حاضر،  با انباشتگی مشکلاتی در جامعه مواجه هستیم که تا امروز بدان پرداخته نشده است ، با پرهیز از گلایه و تحت حمایت دولت تدبیر و امید ،  به حل آن مشکلات خواهیم پرداخت تا انشا… برای آیندگان ، مسیر هموار شود.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به  استفاده از مشارکت عمومی در مواقع خاص در بسیاری از کشورهای دنیا ، افزود:  در همین کلانشهرهای ما ، سازمانهای مردم نهادی به نام “دوام” وجود دارند، که  هدف آنان آموزش  تعدادی از اهالی مناطق و محلات ، برای مواقع بحران است.

وی ادامه داد: در همین شهرستان خودمان ۸۰ و اندی روستای بالای یک هزار نفر جمعیت داریم و چنانچه طرح آموزش اهالی برای هر روستا در مواقع بحران پیاده سازی شود ،  می توانیم از نیروهای زیادی در این مواقع بهره ببریم.

فرماندار شهرستان رشت همچنین گفت: در گذشته ، تعدادی از پایگاههای بسیج بعضی از بسیجیان متعهد را برای مواقع بحران آموزش دادند که در بحران برف سالهای گذشته از عملکرد عالی آنان بهره برداری نمودند.

شفقی ضمن تقدیر و تشکر از دهیاری ها که از کمترین امکانات، بهترین بهره برداری را می کنند ، اذعان داشت:  دهیاری ها می توانند از تعاونی ها یا بخش خصوصی متناسب با حجم کاری خود، دستگاههایی را اجاره نموده و انشا… میزان هزینه کرد آنان از اعتبارات موجود پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: دهیاران عزیز باید زیر نظر بخشداران ،  به فکر دپوی نمک نیز بوده و تعمیرکارانی را برای تعمیر و تامین قطعات اتومبیل مسافران ، مستقر کنند.

فرماندار شهرستان رشت ،  با اشاره به مبحث بیمه ی عمومی ماشینهایی که در مواقع بحران فعالیت می کنند، اذعان داشت: این موضوع  از طریق مدیریت بحران استانداری حل و فصل شده است.

شفقی ضمن تاکید بر به شناخت کامل از تمام محورهای موجود ، گفت:  دستگاههای موجود در همه محورها تقسیم خواهند شد و از این دستگاهها، در بخش خصوصی نیز  استفاده خواهیم نمود.

وی افزود: ممکن است مسئولیت برخی از محورها ، به جای استفاده از توان ماشین آلاتی ، به سپاه واگذار شود.

فرماندار شهرستان رشت،  در اختیار نهادن یک برنامه و ماموریت  مدون و تعریف شده از سوی بخشداران به فرماندهان بسیج را در حل و فصل این بحران بسیار ضروری دانست و افزود: در این صورت است نتیجه مطلوب حاصل می شود.

وی همچنین افزود: شهرداران و بخشداران ، حتما نقشه ی محورهای درگیر در این بحران را در اختیار داشته و امکانات خود را در قسمتهایی با اولویت بالاتر ، مستقر نموده و برای این کار از زمان بندی غافل نشوند.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به تشویق مردم به بیمه نمودن خانه های خویش ، اظهار کرد : ۲۴ ساعت طلایی داریم و باید عزیزانی را  که ممکن است ساختمان آنها در بارش برف دچار آسیب شود، به سمت این مهم هدایت کنیم.

وی تجهیز خودروهای امدادی به طناب ، بیل و سایر لوازم را ضروری دانست و افزود:   بارگیری و سنگین کردن کامیون ها برای جلوگیری از لیز خوردن و انسداد جاده نیز بسیار موثر خواهد بود.

شفقی همچنین گفت: مسئولین و مدیران محترم ذیربط نیز، جهت دسترسی آسان، حتما پاوربانک یا  باطری اضافه موبایل، با خود همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیریت نانوایی ها و توزیع آرد و تأمین نفت و گاز در دستور کار قرار گیرد، گفت: با نانوایی هایی که احساس مسئولیت نکرده و نان پخت نکنند،  برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

فرماندار رشت حضور مدیران را ، از پنجشنبه تا پایان بارش برف در محل های خدمت ، بسیار ضروری دانست و افزود: به تشخیص بخشداران ، چنانچه نیاز باشد ، از تردد اتومبیلها در برخی جاده ها جلوگیری خواهد شد./ انتهای پیام