مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آیین بزرگداشت چهل و ششمین سالروز درگذشت دکتر محمد معین در آستانه‌اشرفیه گفت: دکتر معین همواره برای اهالی تحقیق یک الگوست. به گزارش  مهرگیلان، فیروز فاضلی، عصر پنج شنبه در مراسم مذکور، سخن خود را با  آیه  «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیر» و […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آیین بزرگداشت چهل و ششمین سالروز درگذشت دکتر محمد معین در آستانه‌اشرفیه گفت: دکتر معین همواره برای اهالی تحقیق یک الگوست.

به گزارش  مهرگیلان، فیروز فاضلی، عصر پنج شنبه در مراسم مذکور، سخن خود را با  آیه  «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیر» و شعری از منظومه خسرو شیرین نظامی در توحید باری‌تعالی این‌چنین آغاز کرد :تعالی‌الله یکی بی‌مثل و مانند/ که خوانندش خداوندان خداوند/ فلک بر پای دار و انجم افروز/ خرد را بی میانجی حکمت‌آموز/ جواهر بخش فکرت‌های باریک/ به‌روز آرنده شب‌های تاریک.

وی پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مراسم؛ اظهار کرد: وقتی من به برنوشته نگاه می‌کردم واژه چهل و ششمین بر روی آن نقش بسته است و همه ما که در اینجا نشسته‌ایم وقتی به دور و بر خود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که گیلان به فرهیختگی مشهور است و در گیلان  کسی نمی‌تواند حرفی بر گفتن داشته باشد ولی دستی بر قلم  نبرده باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: ما امروز همه جمع شدیم تا بگوییم هویت انسان، زبان اوست.

فاضلی به دغدغه همه‌کسانی که مشغول تعلیم هستند اشاره کرد و افزود: واقعیت  این است که علم برای عالم باید درونی شود  لذا برای درونی شدن زمان‌بر است و نمی‌توان گفت در اندک زمانی علم برای یک نفر درونی شده است.

وی با تصریح این عبارت که هرچقدر علم درونی‌تر شود پایاتر و پویاتر خواهد بود، گفت: در مورد دکتر معین این‌گونه بود جالب این است بسیاری از چیزهایی که ایشان در ادوار مختلف آموخته بود جزء مقوله وجودیش شده بود.

این استاد دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به این­که نزدیک نیم‌قرن از مرگ دکتر معین گذشته است، افزود: اما این علم آن‌چنان برای دکتر معین درونی شده بود که از آثارش هنوز باید به‌عنوان پیشینه تحقیق استفاده کرد.

فاضلی با اذعان به این مطلب که نمی‌توان نادیده گرفت در تحقیقاتی که در زمینهٔ  مزدیسنا، ریشه‌شناسی، ایران باستان و یا درباره حافظ  شیرین‌سخن می‌شود باید دکتر معین و آثار وی را دید، گفت: وقتی می‌خواهیم از کسی نقد کنیم باید مکان و زمان نویسنده را در نظر بگیریم و باید همه ما بپذیریم «فضل از آن‌کسی است که تقدم دارد».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تصریح این جمله که دکتر معین همواره برای اهالی تحقیق یک الگوست، تأکید کرد: یکی این­که دکتر معین به ادبیات فارسی و یا ادبیات فارسی سره صرف، نلغزید زیرا دکتر معین زبان را هم مانند جویبار می‌دید زبان‌هایی که حرکت می‌کند و هست.

وی در ادامه گفت: دکتر معین با عینک جانب‌دارانه تحقیق نکرد. خود مبنای تحقیق، او را به حرکت درآورد و مبنای تحقیق عملاً  آمیخته‌ای از زبان سره، زبان  متداول، زبانی که عربی در آنجا گرفته بود در آثار معین می‌توان بینیم.

فاضلی با ابراز امیدواری بر این­ که بنیاد دکتر معین بتواند به سرانجامی برسد، اظهار کرد: به سوی همه‌کسانی که می‌توانند به ما کمک کنند دست دراز می کنم./  انتهای پیام