به گزارش اداره اطلاع رسانی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_ این رویداد با حضور دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان، دکترمسعود نصرتی شهردار رشت، دکتر واشقانی مشاور عالی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ، دکتر متقی طلب رئیس سازمان پارک و علم فناوری استان، مهندس جعفرزاده و مهندس کوچکی نژاد دو […]

به گزارش اداره اطلاع رسانی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_ این رویداد با حضور دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان، دکترمسعود نصرتی شهردار رشت، دکتر واشقانی مشاور عالی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری ، دکتر متقی طلب رئیس سازمان پارک و علم فناوری استان، مهندس جعفرزاده و مهندس کوچکی نژاد دو تن از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اسماعیل حاجی پور و احمد رمضانپور دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر رشت … در سالن اجتماعات مجتمع اداری پارک و علم و فناوری های استان گیلان برگزار شد.

به گزراش مهر گیلان ،ضرورت تبادل اطلاعات و تجربه مشترک ما بین رشت و ۱۴ کشور اسلامی حاضر در این اجلاس

دکتر مسعود نصرتی ضمن خیر مقدم به نمایندگان ۱۴ کشور اسلامی حاضر در این همایش و با قدردانی از حمایت های استاندار و نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر اذعان داشت: امروز خوشحالم که در این جمع فرهیخته برای اشتراک گذاری ۳ مبحث حضور دارم.

شهردار رشت عنوان کارگاه آموزشی امروز را جهانی شدن در حوزه های اقتصاد و خلاقیت های نوآورانه دانست و گفت: در حوزه جهانی شدن با نگاه مدیریت شهری با توجه به فعالیت ها و زیرساخت های متعدد میتوان به نتایج مطلوب از جمله انعقاد تفاهم نامه خواهر خواندگی بین رشت و یکی از شهرهای ۱۴ کشور اسلامی حاضر در این اجلاس که شباهت هایی با رشت دارند اشاره داشت.

وی با تاکید بر عضویت شهر رشت به عنوان یکی از ۳۹ شهر جاده ابریشم تصریح کرد : شهر رشت به عنوان یکی از مقرهای مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم ، مسئولیت هایی ازطرف سازمان ملل دارد.

دکتر نصرتی با اشاره به جمع آوری ۲۷ هزار تجربه موفق در حوزه مدیریت شهری شبکه راه حل های جهانی توسط یونی اب اسپال تصریح کرد: باتوجه به اینکه ایران دبیر اجرایی این شبکه است میتوان به تبادل اطلاعات و تجربه مشترک ما بین ایران و ۱۴ کشور اسلامی حاضر در این اجلاس پرداخت.

شهردار رشت ضمن قدردانی از دکتر متقی طلب در برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: از آنجایی که استان گیلان و شهر رشت پذیرای گردشگران متعددی است و باتوجه به زیرساخت های موجود در صنعت گردشگری امید است در آینده بتوانیم اشتراک گذاری مناسبی در صنعت گردشگری با نمایندگان کشورهای اسلامی داشته باشیم.

دکتر نصرتی با اشاره به کسب رتبه دوم اقتصادی جهان توسط کشور چین در سال ۲۰۱۷ اذعان داشت: این کشور با اختصاص ۳/۲ درصد از منابع در صنعت گردشگری ۶ قرارداد در برنامه های جاده ابریشم با ایران دارد. لذا امید است دکتر متقی طلب و تیم همراه ارتباط گیری موثری با کشورهای اسلامی برای ایجاد سرمایه گذاری و رونق گردشگری در استان و به ویژه شهر رشت داشته باشند.

ضرورت توجه به نگاه تجاری/ ضرورت برگزاری نشست های هم اندیشی در دستیابی به توسعه یافتگی

استاندار گیلان در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر با اشاره به منابع و ذخایر طبیعی غنی در کشورهای اسلامی اظهار داشت : کشورهای اسلامی جهان در ذخایر طبیعی و نیروی انسانی توانمند،تشابه های زیادی باهم دارند.

دکتر سالاری پیوند دانش انسانی با منابع طبیعی و ذخایر کشورهای اسلامی را گامی بلند در مسیر توسعه خواند و اذعان داشت: با وجود نفت و گاز و ذخایر متعدد در این کشورها باید بپذیریم که ما نتوانستیم به خوبی از این منابع استفاده کنیم لذا امید است با برپایی این گونه رویدادها در مسیر توسعه بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

وی افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته از این ذخایر طبیعی برخوردار نیستند اما با تکیه بر منابع انسانی توانستند به موفقیت های کلان در توسعه یافتگی دست یابند.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست های هم اندیشی در دستیابی به توسعه یافتگی گفت: ما در مسیر تولید علم و ثروت نیازمند این هم نشینی برای تحقق اهداف خود هستیم چرا که مردم کشورهای اسلامی این توانمندی را در پروراندن علم و رسیدن به توسعه دارند.

وی شناسایی ظرفیت های برتر در کشورها و استانها و تقویت این ظرفیت ها در زمینه علم و فناوری را گام اول در دستیابی به توسعه یافتگی دانست و خاطرنشان کرد: حرکت به سمت خلاقیت و نوآوری، گام بعدی دستیابی به توسعه یافتگی است لذا اگر مردم ما به علم و ذخایر طبیعی مسلح شوند راحت تر میتوانند به اهداف خود در توسعه علم و فناوری دست یابند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به نگاه تجاری تصریح کرد: این نگاه تجاری در شرایط رقابتی زودتر به نتیجه خواهد رسید.

دکتر سالاری با تاکید بر وجود قابلیت های ممتاز صنعت گردشگری در گیلان یادآور شد: ما برای استفاده بهینه از این موهبت ها در حوزه گردشگری و… نیازمند به یک تامل جدی هستیم .

استاندار گیلان اهمیت، توجه به علم و فناوری و احترام به میهمانان مسلمان حاضر در این مراسم را دو دلیل مهم حضور خود در این همایش عنوان کرد و افزود: از همه شما می خواهم که به لحاظ کمی و کیفی توجه ای به شرکتهای دانش بنیان با توجه به هدف گذاری کشورهای اسلامی داشته باشید.

پایین بودن میزان خلاقیت یکی از مهم ترین نقاط ضعف اقتصاد/توجه پارلمان ایران به شرکتهای دانش بنیان

مهندس جعفرزاده جهانی شدن اقتصاد را جهت گیری به اقتصاد مبنی بر وابستگی درونی دانست و گفت: یک موسسه دانش بنیان هنگامی همه جهان را در قلمرو خود می داند که دیدگاه مدیرانش تنها به دانش درونی و محلی معطوف نمی گردد. بلکه در گستره جهانی می اندیشد تصمیم گیری و سیاست گذاری و برنامه ریزی هایش جهانی باشد.

نماینده مردم رشت در خانه ملت، پایین بودن میزان خلاقیت را یکی از مهم ترین نقاط ضعف اقتصاد خواند و تصریح کرد: زمانی که اقتصاد و صنعت کشوری مصرف کننده سیاست و فناوری خارجی باشد به طور حتم آسیب پذیری اقتصاد آن بیش از پیش خواهد بود.

وی با تاکید بر بهره بری از توان نیروهای جوان و خلاق در عرصه اقتصاد اذعان داشت: تصور میکنم با توضیحات مختصر ارائه شده ضرورت وجود پارک های علم و فناوری بیش از پیش نمایان شده باشد.

وی با تاکید بر توجه پارلمان ایران به شرکتهای دانش بنیان گفت: شایسته است تا کشورهای اسلامی قوانین و مصوبات موفق پارلمان و مجلس کشور خود در زمینه شرکتهای دانش بنیان را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

مهندس جعفرزاده با قدردانی از دکتر متقی طلب گفت : امید است خروجی این کارگاه در جهت ارتقا سطح قانونی شرکتهای دانش بنیان استفاده شود.

توانمندسازی مدیران پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشی کشورهای اسلامی با هدف تولید علم و ثروت

دکتر متقی طلب ضمن خیر مقدم به استاندار و مسئولین استانی و شهرستانی و دیگر میهمانان خارجی اذعان داشت : این رویداد بین المللی از امروز ۲۲ لغایت ۲۶ مهرماه ۱۳۹۶، با حضور ۴ تن از مدرسین مجرب این حوزه از کشور مالزی و ۳۰ تن از مدیران و نمایندگان پارک های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای اسلامی از جمله : عراق، پاکستان، اندونزی، بنگلادش، لبنان، سودان، تونس، نیجریه، آذربایجان ، مالزی، قزاقستان، عمان و افغانستان و همچنین تعدادی از روسا و مدیران پارک ها و مراکز رشد کشور در رشت برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رویداد بین المللی با هدف توانمندسازی مدیران پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشی کشورهای اسلامی و کمک به این کشورها برای تجاری سازی فناوری و تولید ثروت از علم می باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان خاطرنشان کرد: این رویداد چهارمین کارگاه آموزشی بین المللی است که توسط دبیرخانه شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی در رشت برگزار می شود.

دکتر متقی طلب یادآور شد: دبیرخانه شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی به عنوان یک نهاد بین المللی در کلانشهر رشت و در پارک علم و فناوری استان گیلان مستقر است./  انتهای پیام