وزیر امور خارجه روسیه: هیچ گونه خدشه‌ای به این توافق را نمی‌پذیریم و اروپایی‌ها به خوبی خطرات این مساله را درک می‌کنند.   به گزارش مهر گیلان ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل اظهار داشت: اقدام آمریکا در تشکیل یک نیروی نظامی محلی در شمال سوریه با تمامیت […]

وزیر امور خارجه روسیه: هیچ گونه خدشه‌ای به این توافق را نمی‌پذیریم و اروپایی‌ها به خوبی خطرات این مساله را درک می‌کنند.

 

به گزارش مهر گیلان ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل اظهار داشت: اقدام آمریکا در تشکیل یک نیروی نظامی محلی در شمال سوریه با تمامیت ارضی سوریه مغایرت دارد. این اقدام آمریکا به معنای نقض حاکمیت سوریه است. وی افزود ما ناظران روس را از شهر عفرین خارج نخواهیم کرد و به دنبال ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب هستیم.

لاوروف درباره توافق هسته ای ایران گفت اگر هر کدام از طرف های این توافق، از آن خارج شوند این توافق به سادگی از بین می رود.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: توافق هسته ای ایران هنوز نمرده است و تا زمان بررسی بعدی آمریکا همچنان پابرجاست و روسیه تلاش بیشتری برای حفظ آن خواهد کرد. تصمیمی در خصوص توافق هسته ای در واشنگتن اتخاذ نشده است و ما هیچگونه خدشه ای به این توافق را نمی پذیریم و اروپایی ها به خوبی خطرات این مساله را درک می کنند. درخواست از ایران برای مداخله نکردن در امور خاورمیانه غیر ممکن است زیرا تمامی کشورها منافع خود را دارند و خارج کردن ایران از هر موضوعی در خاورمیانه غیر ممکن است.

لاوروف ادامه داد: مسکو اطلاعاتی به دست آورده است که آمریکا تلاش می کند اتحادیه اروپا را به تغییر موضعش درباره این توافق متقاعد کند. وی گفت: درخواست های واشنگتن درباره توافق هسته ای از نظر تهران غیر قابل قبول است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه درباره سوریه تصریح کرد: ضروری است که تمامی طرف ها در نشست گفتگوی ملی سوری در شهر سوچی روسیه شرکت کنند. برای حل بحران سوریه باید همکاری کرد. ما از بیش از ۱۵۰۰ سوری در مذاکرات سوچی دعوت به عمل آورده ایم. نشست های خارج از چارچوب نشست ژنو، متممی برای مذاکرات ژنو است و نشست آستانه کار سازمان ملل متحد را آسان تر کرده است. امیدواریم در مذاکرات آتی سوریه در وین اشتباه های گذشته تکرار نشود. در این نشست باید تمامی اقشار سوری حضور داشته باشند.

وی افزود: واشنگتن می خواهد با دشمنی ورزی جلودار بودن خود را نشان دهد. آمریکا باید بداند که ثبات راهبردی بدون همکاری با روسیه و چین محقق نخواهد شد. وی در خصوص کاهش کمک های آمریکا به سازمان آنروا گفت: روسیه یکی از کشورهایی است که به این سازمان کمک می کند و عدم مشارکت آمریکا در کمک به این سازمان باعث می شود تلاش ها برای کمک به آوارگان فلسطینی با مشکل جدی مواجه شود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در جلسه شورای امنیت که با موضوع امنیت افغانستان و منطقه آسیای مرکزی برگزار شده بود، گفت: این جلسه برای کشورهای متعددی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این جلسه مساله مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدری که در افغانستان تولید و به دیگر کشورها قاچاق می شود و باعث ایجاد بی ثباتی در آسیای مرکزی می شود مورد بحث قرار می گیرد.

لاوروف ادامه داد: تروریسم در افغانستان به خاطر وجود برخی گروه های تروریستی در این کشور، ریشه دوانده است و این مساله منجر به گسترش اندیشه های مخربی مانند ایدئولوژی تعمیق اختلاف ها شده است. در کنار حمایت برخی طرف های داخلی و خارجی، جنگجویان بسیاری با تابعیت های مختلف تحت این پرچم، به نبرد می پردازند که از جمله می توان به جهادی های موجود در سوریه اشاره کرد. جهادی هایی که از سوریه به افغانستان بازگشته اند هدف شان این است که قدرت های مشروع در کشورهای آسیای مرکزی را سرنگون کرده و خود به جای آنها قرار بگیرند.

وی افزود: تروریست ها برای تأمین مالی خود از تجارت مواد مخدر استفاده می کنند. باید تدابیری برای مواجهه به این خطر اتخاذ کرد، تجارت مواد مخدر برای تامین تروریسم بین المللی به کار برده می شود و منجر به ناآرامی و بی ثباتی کشورها می شود و به سلامتی جوانان لطمه وارد می کند و باعث جرم و جنایت و فساد می شود. برای مبازره با تجارت مواد مخدر نیاز به دستیابی به راهبردی فراگیر وجود دارد و در نشستی بین المللی که در دسامبر سال گذشته برگزار شد این مساله مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست نمایندگانی از سازمان ملل متحد و نمایندگانی از سازمان های غیر دولتی روسیه و دیگر کشورها حضور داشتند./  انتهای  پیام / صدا وسیما