رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنفرانس علمی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل گفت: با ایجاد تعادل بین غذا های انرژی زا و فراورده های طبیعی و سنتی، علاوه بر رشد هوشی، از ابتلا به بیماری های غیر واگیر نیز می توان جلو گیری کرد. به گزارش مهر گیلان ،دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنفرانس علمی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل گفت: با ایجاد تعادل بین غذا های انرژی زا و فراورده های طبیعی و سنتی، علاوه بر رشد هوشی، از ابتلا به بیماری های غیر واگیر نیز می توان جلو گیری کرد.

به گزارش مهر گیلان ،دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که در دو سال اخیر شاهد تحول چشمگیری در حوزه معاونت غذا و دارو ی دانشگاه بوده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر با تعامل و ارتباط خوبی که بین معاونت غذا و دارو و دانشکده داروسازی ایجاد شده است، بسیاری از مسوولیت ها توسط اعضای هیئت علمی انجام می شود. وی خرید متمرکز تجهیزات پزشکی و دارو را یکی دیگر از حوزه های فعالیت معاونت غذا و داروی دانشگاه برشمرد .

دکتر یوسف زاده چابک گفت: بحث پیشگیری از بیماری های غیر واگیر یکی دیگر از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و در این مقوله، توجه به میزان فعالیت بدنی، سبک زندگی و تغذیه، بسیار حایز اهمیت است.

وی، با بیان این که ۷۶درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیر واگیر است، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ بشریت، بحث تغذیه دغدغه همیشگی انسان بوده است و ایجاد تنوع غذایی، نقطه عطفی در این زمینه محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که نیاز مغز به انرژی، ماده اصلی برای فعالیت های ذهنی است، خاطرنشان کرد: امروزه، بیشترین تعیین کننده انرژی مغزی و رشد هوشی، وابسته به تنوع غذایی است. هرچند که برخی از مواد غذایی باعث رشد هوش می شوند، ولی ممکن است برای سایر اعضای بدن مضر باشند. بنابراین با ایجاد تعادل بین غذا های انرژی زا و فراورده های طبیعی و سنتی، علاوه بر رشد هوشی ، می توان از ابتلا به بیماری های غیر واگیر نیز جلو گیری کرد. در این زمینه نگاه علمی به مقوله تغذیه و مواد غذایی بسیار موثر است.

مهناز خانوی – مدیرکل اداره فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و داروی کشور نیز ضمن ارایه اهم فعالیت های این اداره کل و سیاست های سازمان غذا و دارو جهت ساماندهی فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل، اظهار کرد: عدم ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه ، یکی از مشکلات سازمان غذا و دارو در تولید فرآورده های طبیعی است.

وی اطلاع رسانی صحیح جهت هدایت تولید کننده ها به سمت تولید داروهای مورد نیاز را یکی دیگر از مباحث مورد توجه سازمان غذا و دارو عنوان کرد و افزود: نظارت بر سطح عرضه، عطاری ها و باشگاه ها در دستور کار سازمان است و ورود برخی از فراورده ها با نظارت شدید سازمان غذا و دارو صورت می گیرد.

سخنرانی در خصوص اهمیت ثبت فرآورده های مکمل غذایی، رژیمی و ورزشی و تاثیر آن بر سلامت جامعه، آشنایی با عوارض و تداخلات فراورده های طبیعی و سنتی، نقش فراورده های طبیعی، سنتی در ارتقای سلامت و معرفی پتانسیل های استان گیلان، پخش کلیپ و برپایی غرفه از کالاهای سلامت محور از دیگر برنامه های این کنفرانس علمی بود.

در پایان با اهدای جوایز، از فعالان نمونه در حوزه توزیع، تولید و نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل تقدیر شد.

صبح امروز، پنجشنبه- چهارم مرداد ماه، کنفرانس علمی ” فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل؛ فرصت ها و تهدید ها” با حضور مدیرکل اداره فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و داروی کشور، معاونان و مدیران معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی قطب یک کشور، در بندرانزلی برگزار شد.