معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی در توزیع نذورات تأکید کرد. به گزارش مهر گیلان ،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور سالار شهیدان امام حسین (ع)، بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی در خصوص توزیع نذورات در طی ایام محرم و […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی در توزیع نذورات تأکید کرد.

به گزارش مهر گیلان ،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور سالار شهیدان امام حسین (ع)، بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی در خصوص توزیع نذورات در طی ایام محرم و صفر تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: هرگونه پخت و پز باید در مکانی دارای شرایط بهداشتی صورت گیرد و ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع مواد خوردنی و آشامیدنی ممنوع می باشد. همچنین، تمامی افراد مرتبط باید نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام و یا از افراد دارای کارت معاینه پزشکی در امر پخت و پز استفاده نمایند.

دکتر عباسی تصریح کرد: رعایت اصول بهداشت فردی به ویژه کوتاه نگه داشتن ناخن ها، شستشوی مرتب دست ها و استفاده از روپوش کار مناسب توسط دست اندر کاران طبخ و توزیع غذا ضروری می باشد و مسوولان تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محل های معتبر خریداری و یا تهیه نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم زشکی گیلان با اشاره به این مطلب که مدیران هیات ها و هیات امنا مساجد و تکایا توجه داشته باشند در قبول نذورات بصورت غذای آماده دقت کافی نمایند، گفت: بازرسان بهداشت محیط در نظارت بر مواد خوردنی و آشامیدنی همکاری لازم را بعمل می آورند.

وی افزود: آب آشامیدنی باید بهداشتی و ترجیحاً از شبکه توزیع عمومی باشد. در تهیه فرآورده های دامی دقت نموده و از گوشت دام و طیور کشتار شده در کشتارگاه های دام تحت نظر اداره دامپزشکی استفاده نمایند و از ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی خام و پخته در مجاورت هم خودداری شود. همچنین، جهت سرخ کردن مواد غذایی از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود. سرخ کردن با حرارت ملایم انجام شده و بیش از یکبار از روغن استفاده نشود. استفاده از سنگ نمک و نمک های غیر تصفیه به دلیل وجود ناخالصی ممنوع بوده و از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود و در صورت توزیع شیر از شیر پاستوریزه استفاده شده و یا نسبت به جوشاندن شیر حداقل به مدت ۵ دقیقه اقدام شود.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در استفاده از سبزیجات خام مراحل چهارگانه سالم سازی سبزیجات طبق دستورالعمل “پاک کردن وشستشو، انگل زدایی ،گند زدایی وشستشوی نهایی” انجام شود. ابزارکار مناسب و تمیز و بهداشتی در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپزخانه بسیار مهم است. ظروف و ابزار کار را قبل از استفاده شستشو و در صورت نیاز ضد عفونی شود و از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت جداً خودداری شده و در صورت لزوم بایستی غذای آماده را در دمای زیر ۴ درجه یا بالای ۶۰ درجه سانتیگراد نگهداری کرد.

دکتر عباسی، گفت: در توزیع غذا از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و حتی الامکان در کوتاهترین فاصله غذای تهیه شده بصورت گرم توزیع شود. در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف یکبارمصرف بهداشتی در توزیع غذا استفاده شود و ترجیحاً از سفره های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده شود و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری شود. پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب پسماندهای تولید شده اقدام نموده و از پراکندن ظروف یکبار مصرف در معابر و خیابان خودداری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: از ذبح و قربانی احشام در جلوی هیات های عزاداری و یا تکایا، مساجد و در معابر، خودداری شود.