استاندار گیلان بحث پسماند را از تهدیدات حائز اهمیت استان های شمالی خواند و افزود: رفع مشکل پسماند نیاز به حمایت متمایز ملی دارد چرا که با بضاعت استانی نمی توان مسائل پسماند را برای همیشه و به نحو مطلوب رفع کرد. به گزارش  مهرگیلان، مصطفی سالاری در شورای پدافند غیرعامل و جلسه قرارگاه زیستی […]

استاندار گیلان بحث پسماند را از تهدیدات حائز اهمیت استان های شمالی خواند و افزود: رفع مشکل پسماند نیاز به حمایت متمایز ملی دارد چرا که با بضاعت استانی نمی توان مسائل پسماند را برای همیشه و به نحو مطلوب رفع کرد.

به گزارش  مهرگیلان، مصطفی سالاری در شورای پدافند غیرعامل و جلسه قرارگاه زیستی استان که با حضور غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، با اشاره به موقعیت طبیعی استان و ظرفیت های آن بر لزوم توجه به همه ابعاد عوامل تهدیدآمیز تاکید کرد و اظهار داشت: گیلان استانی ساحلی و مرزی بوده که علاوه بر فرصت، با تهدیدهایی روبرو است.

وی کنترل و نظارت را امری مهم خواند و بر ضرورت بهره گیری از دانش و اصول پدافند غیرعامل به عنوان یک فرهنگ تاکید کرد.

سالاری با اشاره به توان گیلان در بخش کشاورزی اظهارکرد: پوشش جنگلی استان نیز ظرفیت بالایی در سطح کشور دارد که لازم است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به حساسیت‌های زیست محیطی گیلان به جهت گردشگرپذیر بودن منطقه خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از اراضی استان زیر کشت بوده و یا دارای پوشش جنگلی است که در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب به  تهدیدی برای استان تبدیل می شود.

سالاری موضوع پسماند را از تهدیدات پر اهمیت استان های شمالی دانست و افزود: با توجه به موقعیت این استانها در حوزه گردشگری و حضور گردشگران در تمام فصول مدیریت پسماند فراتر از توان استانی بوده و برای رفع قطعی آن نیازمند حمایت متمایز ملی هستیم.

وی با بیان اینکه سنبل آبی و آفت زیتون از دیگر مشکلات زیست محیطی استان است تصریح کرد: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز استان را با تهدیدی جدی مواجه کرده و مهار آن در مناطق صعب‌العبور نیازمند امداد هوایی است.

وی گیلان را میزبان پرندگان مهاجر خواند و گفت: بیماری پرندگان مهاجر نه تنها برای گیلان بلکه برای استان های دیگر نیز تهدید است ،از همین رو باید با جانمایی و کنترل پرندگان مهاجر از انتقال بیماری به دیگر نقاط کشور جلوگیری نمود.

سالاری افزایش مهاجرت به استان‌های شمالی به ویژه گیلان را تهدید جدی دانست که نیازمند برنامه ریزی کلان با رویکرد استانی است که عدم کنترل آن پیامدهای منفی فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

استاندار گیلان با اشاره به سیل اخیر و خسارت‌های ناشی از آن به ابنیه و تاسیسات استان بر ضرورت ساماندهی رودخانه‌ها تاکید کرد و تصریح کرد: شیوه نامه اجرای این طرح طی هفته جاری به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح دستگاه‌ها می‌توانند از منابع رودخانه جهت ساماندهی آن بهره گیرند تا با هر بارش بارانی نگران وقوع سیل نباشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت لحاظ کردن مباحث پدافند غیر عامل در همه برنامه ریزی ها تاکید کرد و افزود: اگر ابعاد و اصول پدافند غیرعامل از ابتدا ی اجرای هر طرح و عمل لحاظ شود به یقین اطمینان بیشتری برای کیفیت خدمت ارائه شده در آینده وجود دارد در غیر اینصورت باید منتظر بروز خسارت در جریان حوادث بود.

علی اصغر جمشیدنژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت ریشه یابی حوادث مبتنی بر علم گفت: گیلان دارای ظرفیت های بالایی است و بایستی با تکیه بر نهادهای فرهنگی به ویژه نهادهای آموزشی و ظرفیت سازمان های مردم نهاد، تهدیدات را بررسی و مراقبت کنیم.

سردار غلامرضا جلالی جلسه رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در ادامه اظهار داشت: امروز ایران اسلامی تحت معرض نوعی تهدید مدرن متکی بر رویکرد علمی، تکنولوژی و دانش روز است که در مراکز علمی و دانشگاهی دشمن شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تهدیدات علیه ایران در دانشگاه‌ها نظریه‌پردازی شده و توسط سیاسیون اجرایی می‌شود، تصریح کرد: امروزه دفاع سنتی پاسخگوی این حجم از تهدیدهای مدرن نیست و باید مقاومت در برابر این تحریم‌ها مبتنی بر رویکرد علمی و شناخت فناوری‌ها باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به کارایی فناوری‌ها در دو بخش خدمات و کنترل خاطرنشان کرد: فناوری ترکیبی از تهدید و فرصت بوده و باید پدیده‌های حاصل از آن مورد شناخت کامل مسئولان باشد زیرا صرف نگاه ساده بدان معضلاتی را ایجاد می‌کند.

جلالی با بیان اینکه امروز با پدیده تلفیق دارایی‌ها و سرمایه‌های فیزکی مواجه هستیم افزود: فناوری هوشمندسازی و مدیریت بر اشیاء با استفاده از فضای سایبری از قابلیت‌های امروز است که باید فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن را شناخت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به فرصت‌های گسترده شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه اجتماعی و رسانه هم فرصت و هم تهدید سیاسی، امنیتی و سایبری است.

جلالی در ادامه به فشارهای آمریکا جهت اجبار ایران به مذاکره اشاره و بیان کرد: توطئه دوقطبی اقتصادی- امنیتی که از سوی دشمن مطرح شد در همین راستا بود تا میان مردم و دولت شکاف ایجاد کند اما رهبر معظم انقلاب حمایت قاطع از دولت را ترسیم کردند.

وی با اشاره به طرح دشمن با عنوان تابستان داغ که با شکست همراه بود تصریح کرد: توانستیم با همیاری و پیروی از ولایت فقیه تمام تهدیدات دشمن در ناموفق نشان دادن دولت را پشت سرگذاریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور جنگ اقتصادی علیه ایران اسلامی را مدرن‌ترین جنگ اقتصادی دانست و گفت: هیچ کشوری توان مقابله با این جنگ با حداقل‌ترین تهدیدها و تحریم‌ها را نداشته و سقوط خواهد کرد اما ایران اسلامی محکم در برابر آن می‌ایستد که نشان از مقاومت و عمق دفاعی کشور است.

وی با بیان اینکه آمریکا توان اعمال فشار اقتصادی مستمر علیه ایران را ندارد اظهار کرد: فشار اقتصادی مستمر از سوی دشمن قابلیت‌های اقتصادی آنها را به خطر انداخته و اقتصاد آمریکا تحمل فشار بلندمدت در این حوزه را ندارد.

جلالی تاکید کرد: اشتباهات ترامپ در توسعه جنگ با ایران و سایر کشورها فرصت‌های بسیاری برای ما ایجاد تا توان دفاعی خود را افزایش دهیم.

وی با تاکید برحمایت و پشتیبانی از دولت در شرایط کنونی بیان کرد: هجمه علیه کشور بسیار بوده و باید در این شرایط از دولت پشتیبانی کرده و انتقادات داخلی را به زمانی بعد موکول کنیم تا بتوانیم پاسخگوی تهدیدات وارده باشیم.

جلالی در ادامه به ظرفیت‌های زیست محیطی استان اشاره و افزود: بیشتر تهدیدها علیه کشور زیستی است و باید راهکاری علمی ارایه شود و دانشگاه‌ها باید در این عرصه ورود جدی داشته باشند.

وی تلاش‌های کورکورانه بدون رویکرد علمی را موجب هدر رفت منابع دانست و گفت: مسائل زیست محیطی استان باید اولویت پژوهش‌های مراکز علمی و دانشگاهی استان باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر حمایت از راه‌اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های زیستی استان افزود: گیلان مبدا اقدامات زیست محیطی کشور شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بر شناسایی تهدیدهای غالب هر شهر تاکید کرد و گفت: باید طرح پاسخ اضطراری به حوادث اضطراری هر شهر تدوین شود که نیازی جدی و از وظایف شهردار و فرماندار است.

جلالی ادامه داد: طرح تداوم کارکردهای ضروری و اساسی شهر یک ضرورت است و باید نیازهای اصلی شهر شناسایی و و کنترل شود چراکه عدم رسیدگی به مسئله‌ایی کوچک معضلی جدی برای شهر ایجاد می‌کند.

وی بر کنترل وابستگی متقابل زیرساخت ها تاکید کرد و گفت: با این اقدام می‌توان حوادث را پیشگیری و کنترل کرد.

جلالی با اشاره به استقرار تاسیسات پرخطر داخل برخی شهرها یادآور شد: در همه شهرها مراکز پرخطر وجود دارد که باید از شهر خارج یا دارای حریم مشخص باشد.

وی در پایان خواستار تدوین طرح پدافند زیستی استان و تعیین وظایف دستگاه‌ها در حوادث مختلف شد و خاطرنشان کرد: مخاطرات شهرستان تعیین و نحوه برخورد و پاسخگویی به آن مشخص شود./ انتهای پیام