معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جمع روسای مراکز درمانی و بیمارستان های استان، بر ارتقای کمی و کیفی عملکرد بیمارستانها تاکید کرد. به گزارش مهر گیلان ؛ دکتر اسماعیل نورصالحی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به سفر ارزیابان وزارتی به استان گیلان در آینده نزدیک، برای ارزیابی عملکرد بیمارستان […]

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جمع روسای مراکز درمانی و بیمارستان های استان، بر ارتقای کمی و کیفی عملکرد بیمارستانها تاکید کرد.

به گزارش مهر گیلان ؛ دکتر اسماعیل نورصالحی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به سفر ارزیابان وزارتی به استان گیلان در آینده نزدیک، برای ارزیابی عملکرد بیمارستان های استان، اظهار کرد: خوشبختانه اکثر مراکز درمانی و بیمارستان های استان، در زمینه ارتقای عملکرد وضعیت مطلوبی داشته اند و تعدادی دیگر نیز باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای عملکرد بیمارستان ها در دریافت بودجه، خاطرنشان کرد: روسای مراکز درمانی باید برای ارتقای عملکرد خود، به مدیریت بهینه منابع، کاهش هزینه و افزایش درآمد توجه داشته باشند.

دکتر نورصالحی، مبنای ارزیابی عملکرد ارزیابان وزارتی را وضعیت داده های سامانه سپاس عنوان کرد و افزود: یکی از سیاست های وزارت بهداشت، راه اندازی بیمارستان الکترونیک است. در این راستا، نسخ الکترونیکی و ارسال پرونده های بیمارستانی به سامانه سپاس حایز اهمیت است که در ارزیابی ها ی وزارتی مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین ارسال به موقع پرونده، بالابودن درصد دقت، جامعیت و درجه اطمینان و بهنگامی، نشانگر مدیریت صحیح می باشد که منجر به دریافت بودجه بیمارستانی می شود.

معاون درمان، دانشگاه با تاکید بر این مطلب که روسای بیمارستان ها باید به شاخص های بیمارستانی دسترسی و بر آنها اشراف کامل داشته باشند ، تصریح کرد: نظـام اطلاعاتی مناسب می تواند شـواهد لازم را برای تصمیم گیری و عملکرد مدیریت، فراهم آورد.

در ادامه متین رمضانی – مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، ضمن ارایه گزارش وضعیت کیفی و کمی ارسال پرونده های بیمارستانها به سامانه های وزارتی سامانه سپاس و سامانه فرابر، اظهار کرد: با شروع برنامه استراتژیک دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات، بحث داشبوردهای مدیریتی مطرح شد که در بستر داده و اطلاعات مفید و سالم ، به روسا و مدیران کمک می کند. وی چهار شاخص موثر بر کیفیت داده ها درسپاس را دقت، جامعیت، قابلیت اطمینان و بهنگامی عنوان کرد و افزود: داشبورد گیل اوخان یکی از دیگر پروژه های کلان دانشگاه در زمینه فناوری اطلاعات است که دسترسی روسا به این داشبورد، منوط به ارسال صد درصدی پرونده ها به سامانه سپاس است. وی افزود: با توجه به این که معاونت درمان، متولی ۹۵درصد درآمد دانشگاه است، بهبود وضعیت HIS از نظر کمی، کیفی و آماری بسیار حایز اهمیت است. در این راستا، روسای مراکز درمانی نقش بسزایی در این زمینه ایفا می کنند.

در ادامه وضعیت بیمارستان های استان از نظر ارسال پرونده ها به سامانه فرابر و سپاس، مورد بررسی قرار گرفت و هریک از روسای بیمارستان به ارایه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

درپایان، لوح تقدیر به دکتر عاطف راد-رییس مرکز آموزشی درمانی هفده شهریور، برای ارسال صددرصدی پرونده ها به سامانه سپاس، اهدا شد.

پی نوشت: سپاس مخفف “سامانه پرو نده الکترونیکی سلامت ” است. در طرح سپاس تمامی ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساخت شبکه ارتباطی، استانداردها، قوانین و مقررات، آموزش، فرهنگ‌سازی، تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی، و توسعه مراکز انفورماتیک پزشکی و زیستی در نظر گرفته شده است. این طرح با اولویت ویژه‌ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین طرح فناوری اطلاعات حوزه سلامت در کشور پیگیری می‌شود.

ماموریت این طرح، ایجاد بستر لازم برای ارائه خدمات پیشرفته سلامت الکترونیکی از طریق پرونده الکترونیکی سلامت، ایجاد بستر لازم برای نظارت بر کیفیت ارائه خدمات سلامت، ایجاد بستر لازم برای مدیریت حوزه سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات دقیق و یکپارچه، ایجاد بستر لازم برای افزایش سرعت و کیفیت تولید دانش پزشکی و زیستی، ایجاد بستر لازم برای توزیع عادلانه منابع سلامت است.

یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، توزیع عادلانه منابع سلامت، بهینه‌سازی مصرف منابع سلامت و اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح، دقیق و با قابلیت دسترسی سریع، تسریع و تسهیل تولید و مدیریت دانش پزشکی و زیستی، کمک به توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد، کاهش عوارض ناشی از اشتباهات پرسنل پزشکی، کاهش هزینه های خدمات بهداشتی درمانی، افزایش امنیت اطلاعات سلامت، تقویت نقش نظارت در نظام سلامت، بهبود کیفیت آموزش پزشکی، ارائه خدمات نوین الکترونیکی، بهینه سازی کسب و کار نظام سلامت کشور از اهداف این طرح است.