رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با فعالان حوزه رسانه در گیلان، به تمامی سوالات پیرامون مسایل حوزه سلامت در گیلان، پاسخ داد. به گزارش مهر گیلان  ،رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست با اصحاب رسانه، با تاکید بر شفافیت تمام فعالیت های انجام شده در دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه در مقابل […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با فعالان حوزه رسانه در گیلان، به تمامی سوالات پیرامون مسایل حوزه سلامت در گیلان، پاسخ داد.

به گزارش مهر گیلان  ،رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست با اصحاب رسانه، با تاکید بر شفافیت تمام فعالیت های انجام شده در دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه در مقابل عملکرد خود در تمام حوزه ها پاسخگو است. می توان گفت سیستم بهداشت و درمان چالش برانگیزترین حوزه در تمام دنیا است، اما این به معنی عدم توانمندی نیست، این حوزه نیازمند تغییر، توجه و اصلاح همیشگی است، هیچ کشور توسعه یافته ای نیز نمی تواند این ادعا را داشته باشد که سیستم بهداشت و درمانش بدون نقصی دارد. تفاوت ها در سطح جهان بسیار قابل توجه است. در این راستا، پایش و ارزیابی مداوم، نگاه هوشمندانه و حساسیت به مسایل، می تواند در شناسایی و رفع مشکلات بسیار مثمرثمر باشد.

عملکرد حوزه سلامت شفاف است
وی با اشاره به برنامه محور بودن دانشگاه از سال ۹۵، خاطرنشان کرد: در دانشگاه هیچ قدمی بدون نقشه راه برداشته نمی شود، همه فرایندها، بر اساس اولویت بندی، با دقت و حساسیت بالا مورد بررسی قرار می گیرند. برنامه راهبردی با الگویی کاملا علمی و حاصل خرد جمعی عده زیادی از کارشناسان و به دور از هرگونه آزمون و خطا است و می دانیم در شروع هر فرایندی در چه مرحله ای هستیم زیرا هدف مشخص است و همه بدنه دانشگاه، از طریق هم افزایی و یکپارچگی، در مسیر رسیدن به هدف گام بر می دارند. همه امور و فعالیت های ما شفاف است و پاسخگوی تمام سوالات هستیم.

کمبود ۲ هزار تخت بیمارستانی در گیلان
با توجه به تدوین نقشه جامع درمان، شهر رشت با وجود ۱۱۰۰ تخت بیمارستانی و پراکنده بودن امور تخصصی، نیاز به گسترش تخت های بیمارستانی و یک بیمارستان جامع دارد که خدمات درمانی تخصصی در تمامی رشته ها در آن انجام شود، با وجود کمبود ۲۰۰۰ تخت در استان، ۴۰۰ تخت بیمارستانی به زودی به بیمارستان ها اضافه خواهد شد. البته بخش عمده ای از کاستی ها در این زمینه، مربوط به زیرساخت ها است، با پیگیری های به انجام رسیده اکنون مگاهاسپیتال به عنوان مطالبه این استان مطرح شده است و از طریق مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در مسیر جدیدی قرار گرفته است. احداث مرکز جامع سرطان در انزلی و لاهیجان نیز در راس برنامه های دانشگاه قرار دارد، اما آن چه بسیار حایز اهمیت می باشد، شناسایی بیماری های غیر واگیر از طریق غربالگری ها و کنترل به موقع آن ها است. دیابت اگر به موقع شناسایی نشود منجر به بیماری های عروقی، رتینوپاتی چشم و نوروپاتی اندام ها می شود. اما با کنترل آن، بیمار می تواند عمر مفید تا ۷۰ سال هم داشته باشد، در بحث سرطان ها نیز اگر به موقع شناسایی نشوند منجر به عوارض طولانی مدت خواهند شد. در خانواده های دارای ریسک، لازم است که سالانه آزمایش های لازم انجام شود. در این خصوص، در غربالگری اخیر، از حدود ۱۰۰۰۰ نفر فرد بالای ۳۰ سال، ۳۰۰ نفر مشکوک و در نهایت ۸ مورد سرطان شناسایی شد.

داشتن یک بیمارستان مگاهاسپیتال حق مسلم مردم گیلان است
دکتر یوسف زاده در خصوص محقق نشدن ساخت مگاهاسپیتال در لایحه اول بودجه سال ۹۸، گفت: حق مسلم مردم گیلان داشتن یک بیمارستان مگاهاسپیتال است. وی افزود: در شرایط کنونی کشور، به عنوان یکی از گزینه های پیش رو، احداث بیمارستان جامع را از طریق استفاده از سرمایه گذاران خارجی مورد توجه قرار داده ایم، برخی مجوزها هم گرفته شده است، چالش هایی نیز در خصوص قوانین حقوقی بین الملل وجود دارد، اما در مسیر جدید دیگر با وجود مجمع نمایندگان مجلس قابل پیگیری است. اصحاب رسانه نیز با مطرح نمودن این مطالبه به حق مردم گیلان، نقش چشمگیری خواهند داشت.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان با متخلفان سلامت برخورد می نماید
وی در خصوص انجام اعمال زیبایی غیر مجاز در مطب برخی از پزشکان خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه نظارت پس از ۳ سال توقف، فعالیت بسیار گسترده ای را آغاز نموده است. تمام کلینیک های پزشکی به صورت دوره ای و شبانه روزی مورد بازدید قرار می گیرند و مراکز متخلف در حیطه پزشکی، طب سنتی و اسلامی، آرایشگاه ها و … پلمپ می شوند. اگر کاری قرار است در حیطه سلامت مردم انجام شود، باید با مجوز بهداشت و درمان و براساس قوانین و مقررات مربوط به آن باشد، در غیر این صورت تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است، در این زمینه، سامانه ۱۹۰ آماده پاسخگویی و پیگیری شکایات مردم استان می باشد. وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با متخلفان سلامت برخورد می نماید.

هیچ بیمارستانی در گیلان حق فعالیت نخواهد داشت مگر این که دارای تصفیه خانه فاصلاب باشد
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص مدیریت زباله های عفونی گفت: کاهش آلودگی محیط زیست جزو برنامه های راهبردی دانشگاه است. در این زمینه، مشکل زباله های عفونی به طور کامل حل شده و در حال حاضر زباله عفونی به طور کامل امحا می شوند. در خصوص سیستم دفع فاضلاب بیمارستانی نیز، تا پایان سال جاری، تصفیه خانه در بیمارستان های ۱۷شهریور، رازی، پورسینا و ولایت، آماده بهره برداری می شوند. اکنون بیش از نیمی از بیمارستان های استان دارای تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی هستند و در آینده نیز هیچ بیمارستانی در گیلان حق فعالیت نخواهد داشت مگر اینکه دارای تصفیه خانه فاصلاب بیمارستانی باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون مطالبات بیمه ای دانشگاه از سازمان تامین اجتماعی، گفت: بدهی سازمان تامین اجتماعی، از شهریور ۹۶ تا کنون، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است، با این وجود مطالبات پرسنل دانشگاه، تا پایان سال ۹۶ و بخشی از سال ۹۷ تسویه شده است. در حال حاضر، با گذشت ۳ سال از آغاز برنامه راهبردی توانستیم تراز مالی دانشگاه را به صفر برسانیم.

عدم تناسب در توزیع نیروی انسانی و فرسودگی زیرساخت ها از مهمترین چالش های حوزه سلامت در گیلان است
رییس دانشگاه در خصوص نقاط قوت و ضعف دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: یکی از چالش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جذب بی رویه نیروی انسانی غیر مرتبط در سال های گذشته و عدم تناسب در توزیع نیروی انسانی است که ماهانه حدود ده میلیارد تومان از درآمد بیمارستانی، صرف پرداخت حقوق این پرسنل می شد. این مقدار، در حال حاضر به ۵ میلیارد کاهش یافته است. وی یکی دیگر از نقاط ضعف حوزه سلامت استان را فرسودگی زیرساخت های مراکز درمانی و نداشتن مرکز جامع درمانی در استان عنوان کرد و خاطرنشان شد: علیرغم مشکلات موجود، در سال ۹۶ موفق به راه اندازی دو دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس در بیمارستان پورسینا رشت و بیمارستان شهیدبهشتی انزلی شدیم. راه اندازی مرکز جامع سرطان با همکاری بخش خصوصی با تعرفه دولتی نیز در دستور کار دانشگاه قرار دارد. دکتر یوسف زاده چابک، کمبود منابع مالی را یکی دیگر از مشکلات دانشگاه عنوان کرد.

رییس دانشگاه، در خصوص نقاط قوت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: اصلاح فرآیند خرید دارو و تجهیزات در قالب خرید متمرکز، یکی از موفقیت های دانشگاه در کاهش هزینه ها بود که علیرغم افزایش قیمت و بالا رفتن مصرف دارو در استان، توانستیم ۱۳ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه های بیمارستان های رشت داشته باشیم. تا سه سال گذشته، دانشگاه در زمینه خرید دارو ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دارویی، بدهی داشت که در سال ۹۶ همه بدهی ها پرداخت شد. در حال حاضر ۲۵ میلیارد بدهی مربوط به ۶ ماهه اخیر سال ۹۷ است. وی افزود: در زمینه مدیریت هزینه تجهیزات نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. (۱۵۰۰ قلم تجهیزات در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.)

دکتر یوسف زاده چابک، راه اندازی مرکز جامع الکترونیک در دانشکده پزشکی را یکی دیگر از نقاط قوت دانشگاه ذکر کرد و افزود: این مرکز برای برگزاری آزمون های مجازی راه اندازی شده که در این زمینه جزو ۵ دانشگاه برترکشور هستیم.

گیلان قطب نظارت درمان در شمال کشور
وی افزود: در حوزه پژوهش، از رتبه ۳۰ کشوری به رتبه ۱۲ ارتقا پیدا کردیم. در حوزه فناوری سلامت نیز در سال ۹۵، از رتبه ۶۶ به ۳۴ و در سال ۹۶ به رتبه ۱۳ ارتقا یافتیم. در بحث زیرساخت، در حوزه پژوهش رتبه دوم کشور را داریم. در نظام ارجاع الکترونیک نیز جزو سه استان برتر کشور هستیم. این دانشگاه در بحث نظارت ها، جایگاه چهارم را در کشور دارا است. به همین دلیل، حوزه نظارت استان های شمال کشور به دانشگاه علوم پزشکی گیلان واگذار شده است. در حوزه آموزش نیز جزو ده استان برتر کشور هستیم.

تشریح رویداد های اخیر در بیمارستان حشمت
وی در خصوص نبود امکانات و تجهیزات کافی در بیمارستان حشمت، اذعان کرد: بیمارستان حشمت به عنوان مرکز تخصصی و فوق تخصصی قلب، یکی از مراکز حایز اهمیت در حوزه سلامت استان است. عدم استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود در این بیمارستان، منجر به ایجاد برخی نارضایتی ها شده است که در حال بررسی است. در این راستا، با توجه به نیاز استان، تخت های بیمارستانی این مرکز نیز در حال توسعه می باشد.

رییس دانشگاه، در خصوص سوالی پیرامون نحوه جذب برخی از اعضای هیات علمی در این بیمارستان، گفت: اخباری که اخیرا در برخی رسانه ها در خصوص نحوه جذب یک عضو هیات علمی منتشر شده، مربوط به فردی است که سهمیه مناطق محروم در استان دیگر بوده که با فردی در استان گیلان جابجا می شود. وی پس از شرکت در فرخوان جذب هیات علمی، از طریق وزارت بهداشت، مسیر قانونی خود را طی می کند. در نهایت، دانشگاه اقدام به صدور حکم برای وی کرده است، بنابراین در این زمینه وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد. مشکل از زمانی آغاز شد که تعدادی از اعضای هیات علمی پس از صدور حکم، اقدام به شرکت در آزمون فلوشیپ (فوق تخصصی) کردند که دانشگاه به دلیل این که اعضای هیات علمی پس از جذب، حداقل تا ۵ سال حق شرکت در آزمون فلوشیپ را ندارند، (مگر به تشخیص و نیاز دانشگاه) جلوی این اقدام را گرفت. زیرا اعضای هیات علمی به تشخیص هیات رییسه دانشگاه می توانند فقط در رشته های مورد نیاز دانشگاه شرکت کنند. در غیر اینصورت حکم هیات علمی آنها لغو می شود. فرد مذکور در حال حاضر علیرغم قبولی در فلوشیپ، به عنوان پزشک جنرال در بیمارستان حشمت مشغول به کار است.

وی در خصوص سوالی پیرامون تخلف ۱۹ پزشک در بیمارستان دکتر حشمت، گفت: کم بودن میزان حضور فیزیکی ۱۹ نفر از اعضای هیات علمی، در تایمکس بیمارستان حشمت موضوعی بود که برای مراجع نظارتی شائبه ایجاد کرد. از آن جایی که میزان پرداختی ها براساس میزان حضور فیزیکی محاسبه می شود، پس از بررسی پرونده این افراد، در دیوان محاسبات مشخص شد که این افراد علاوه بر محل کار خود، در محلی دیگر مانند سایر بیمارستان های استان، دانشگاه و مواردی از این قبیل انجام وظیفه می کردند ( به طور مثال یک متخصص بیهوشی هم در بیمارستان پورسینا و هم در بیمارستان حشمت حضور داشت این در حالی بود که فقط حضور وی در بیمارستان حشمت محاسبه شده بود). در این راستا پرونده هر ۱۹ نفر مختومه اعلام شده است.

رییس دانشگاه با اشاره به این که تخلفات در هر زمینه ای باید از مراجع قانونی توسط کارشناسان آن حوزه، بررسی و پیگیری شود تصریح کرد: برخی از اخبار کذب منتشره در رسانه ها، ممکن است فضای رسانه ای را لکه دار کند. بنابراین لازم است که اصحاب رسانه هوشیارانه عمل کنند و با پیگیری مسایل از طریق مراجع قانونی از صحت و سقم اخبار مطلع شوند.

دکتر یوسف زاده، افزود: بدهی دانشگاه در سه سال پیش، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بود. ۳۳۰ میلیارد نیز از بیمه ها مطالبه داشتیم. به عبارت دیگر ۱۲۰ میلیارد کسری داشتیم. ولی در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان نه تنها بدهکارترین دانشگاه کشور نیست بلکه با مدیریت هزینه ها، تراز مالی دانشگاه به صفر رسیده است. بی تردید تحقق این مهم در وضعیت نامناسب اقتصاد فعلی، اهمیت این دستاورد را دوچندان می کند. وی هیات امنای دانشگاه را مرجع موثق برای تایید وضعیت مالی دانشگاه بر شمرد و گفت: تمامی اعضای هیات امنای دانشگاه از سوی وزارت بهداشت منصوب می شوند.

وی در خصوص برنامه های مرکز تروما گفت: به دنبال اقدامات صورت گرفته در مرکز تروما و همکاری سازمان های ذیربط، آمار تلفات تصادفات جاده ای در استان کاهش یافته است به طوری که طی ۹ ماه اول سال جاری شاهد کاهش ۴۰ مرگ در گیلان بودیم.