رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست فصلی روسای مراکز تحقیقات حوزه سلامت و واحدهای توسعه تحقیقات بالینی گیلان، از تغییر در روند حضور مراکز تحقیقاتی غیر فعال در حوزه سلامت گیلان خبر داد. به گزارش  مهر گیلان  ،رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز، چهارشنبه در نشست فصلی روسای مراکز تحقیقاتی و واحدهای توسعه […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست فصلی روسای مراکز تحقیقات حوزه سلامت و واحدهای توسعه تحقیقات بالینی گیلان، از تغییر در روند حضور مراکز تحقیقاتی غیر فعال در حوزه سلامت گیلان خبر داد.

به گزارش  مهر گیلان  ،رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز، چهارشنبه در نشست فصلی روسای مراکز تحقیقاتی و واحدهای توسعه تحقیقات بالینی، گفت: دانشگاه برای ارتقا و افزایش فعالیت های کیفی پژوهش در حوزه فناوری و تولید مقالات، هدف گزاری ها را بر اساس نقشه راهبردی دانشگاه انجام داده و این امر به طور مستمر رصد می شود.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سال های اخیر در زمینه افزایش تعداد طرح های تحقیقاتی و مقالات ISI رشد خوبی داشته است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مقایسه با دانشگاه های به لحاظ دارا بودن زیر ساخت های مناسب، دچار چالش است.

وی رتبه دانشگاه علوم پزشکی گیلان را از لحاظ زیر ساخت های پژوهشی در کشور و دانشگاه ها، امیدوار کننده دانست و در این خصوص فراهم آوری زیرساخت ها را بسیار مثمر ثمر دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی آزمایشگاه جامع و مرکز رشد سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی را بسیار امیدوار کننده خواند و یادآور شد: در طی سال های اخیر اخذ موافقت اصولی راه اندازی چهار مرکز رشد در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نشانگر این امر است که بهبود در دانشگاه ایجاد شده و این تغییر و بهبود بر اساس نقشه راهبردی است.

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه جایگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در طی دو سال اخیر از حیث کیفی بودن و افزایش مقالات علمی، رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: تقویت پژوهش های کاربردی از جمله برنامه های استراتژیک حوزه سلامت در گیلان است.

رییس دانشگاه کمبود رشته هایPHD را یکی از چالش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و گفت: در سنوات گذشته بحث درمان، مساله اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود و دانشگاه در حوزه بالینی رشد خوبی داشت. در این راستا افزایش ۱۶ رشته دستیاری پزشکی و سه فلوشیب نیز ادامه ارتقا این روند در حوزه درمان بود.

دکتر یوسف زاده چابک با تاکید بر این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه تولید مقالات، هنوز به جهش لازم دست نیافته است.وی ایجاد تسهیلات لازم، اعطا گرندها، تشویق ها و پرداخت منطقی تر را در حوزه پژوهش خواستار شد .

وی مراکز تحقیقاتی را یکی از نقاط قوت دانشگاه علوم پزشکی گیلان برشمرد و افزود: مراکز تحقیقاتی و مراکز توسعه تحقیقات بالینی دانشگاه نقطه قوت دانشگاه علوم پزشکی گیلان است. به طوری که گیلان در مقایسه با استان همجوار ده مرکز تحقیقاتی نیز بیشتر دارد.

دکتر یوسف زاده تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از گسترش مراکز تحقیقاتی استقبال می کند، اما برای تحقق اهداف و برنامه های دانشگاه در مسیر دانشگاه های نسل سوم لزومی به ادامه فعالیت مراکز تحقیقاتی غیر فعال، نیست. در حال حاضر صرفا” ده مرکز تحقیقاتی دانشگاه، ۹۰ درصد مقالات دانشگاه علوم پزشکی گیلان را تولید می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآورشد: باید این مراکز تحقیقاتی (غیرفعال) با مراکز تحقیقاتی فعال، متمرکز و یا ادغام شوند و با توجه به ظرفیت و امکاناتی که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارد و مراکز توسعه تحقیقات بالینی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که برخی از مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقاتی دندانپزشکی و مرکز تحقیقاتی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سال های اخیر از حیث تولید مقالات علمی، رشد خوبی داشته اند، افزود: علاوه بر این که مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه بیشترین تولید مقالات علمی را دارد، مرکز تحقیات علوم اعصاب نیز به عنوان جوانترین مرکز تحقیقات دانشگاه هم از حیث تعداد کل مقالات و هم از حیث ISI رشد خوبی داشته که حمایت و صرف انرژی بیشتر در این مراکز می تواند از لحاظ ارایه تعداد مقالات علمی بسیار مثمر ثمر باشد.

دکتر یوسف زاده چابک تولید مقالات علمی را، یکی از مهمترین عوامل در ارتقای رنکینگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی توانستیم تاکنون به آنچه که مطابق با نقشه راهبردی دانشگاه پیش بینی کردیم، پیش برویم. در این خصوص، تلاش بیش از پیش و خودباوری مراکز تحقیاقتی دانشگاه بسیار موثر خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در برخی از زمینه ها، ضعف هایی دارد، گفت: با برنامه ریزی و استفاده از روش های خلاقانه می توان نقاط ضعف دانشگاه را جبران کرد.

دکتر یوسف زاده چابک تعداد اعضا هیات علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را هفت نفر اعلام کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان نیز باید بتوانند بحث پژوهش را تسهیل کنند که این مهم می تواند بسیار کار ساز باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با انجام برنامه ریزی های علمی، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان به گونه ای بهبود یابد که موجبات دلگرمی همگان را فراهم آورد.
پژوهش باید کاربردی شود
دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان این مطلب که در کارگروه ارزشیابی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد که نشست فصلی روسای مراکز تحقیقات برگزار شود، هدف از این نشست را استفاده از پیشنهادات و نقطه نظرات مسوولان مراکز تحقیقات دانشگاه برای گسترش پژوهش در حوزه سلامت یرشمرد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از زحمات همکاران مراکز تحقیقاتی دانشگاه، این مراکز را جزو بازوهای اصلی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواند و تصریح کرد: مراکز تحقیقات دانشگاه با همه کم و کاستی ها، همواره چراغ پژوهش را روشن نگاه داشته اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه راه اندازی آزمایشگاه جامع و توجه به فناوری پژوهشیار را از اولویت های در دست اقدام دامشگاه هنوان کرد. است. وی در ادامه بحث پژوهشیار را در برون دادگری بسیار مثمر ثمر دانست و اظهار داشت: نرم افزار پژوهشیار، جدیدترین ورژن برای توسعه پژوهش ها است.

دکتر نعمتی در ادامه گزارشی جامع از تعداد کل مقالات مراکز تحقیقات ردیف مستقل بودجه بالینی ( ۳۰مرکز) ، تعداد کل مقالات مراکز تحقیقات بالینی ردیف مستقل بودجه با بیش از یک سال فعالیت ( ۳۷۳ ) و … ارایه کرد و در پایان ضمن بیان مطالبی جامع در خصوص تطبیق اولویت های پژوهشی، بر انجام پژوهش های کاربردی تاکید کرد.

در این نشست دکتر میر سعید عطار چی- مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به ارایه گزارشی از روند عملکرد مراکز تحقیقات دارای مجوز قطعی، پرداخت و در ادامه حاضرین به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

نشست فصلی روسای مراکز تحقیقاتی و واحدهای تحقیقات توسعه بالینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز، چهارشنبه با حضور دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه، دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و جمعی از روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه در سالن اجلاس معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.