نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع “توسعه فناوری های سلامت؛ فرصت ها و تهدید ها”، در مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی گیلان، برگزار شد. به گزارش  مهر گیلان  ،نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع توسعه فناوری های سلامت؛ فرصت ها و تهدیدها”، در […]

نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع “توسعه فناوری های سلامت؛ فرصت ها و تهدید ها”، در مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی گیلان، برگزار شد.


به گزارش  مهر گیلان  ،نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع توسعه فناوری های سلامت؛ فرصت ها و تهدیدها”، در سالن اجلاس مجتمع فناوری های پیشرفته دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست گفت: از زمان تدوین برنامه راهبردی دانشگاه، زمان زیادی نمی گذرد اما هر روز شاهد به بار نشستن یکی از ثمرات این برنامه هستیم. وی ادامه داد: مجتمع فناوری های پیشرفته دانشگاه علوم پزشکی گیلان که امروز میزبان نشست هم اندیشی اساتید و نخبگان این دانشگاه است، خود از ثمرات برنامه راهبردی دانشگاه است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: تعداد واحدهای فناور، تعداد شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی گیلان حکایت از آن دارد که برنامه های این دانشگاه در حوزه فناوری با یک نقشه و راهبرد کاملا مشخص دنبال می شود. وی با اشاره به چشم انداز ۱۰ سال آینده دانشگاه، اظهار داشت: هر چقدر هم زمان می گذرد و به جلو حرکت می کنیم، عقلانیت و منطق ارزشمندی که برنامه راهبردی دانشگاه بر اساس آن طراحی شده است، بیشتر خودنمایی کرده و خود را نشان می دهد. دانشگاه ها باید بتوانند مسیر دانش و حرکت علمی کشور را شناسایی کنند دکتر یوسف زاده با بیان این که دانشگاه ها باید بتوانند مسیر دانش و حرکت علمی کشور را شناسایی کرده و آن را دنبال کنند، تصریح کرد: در واقع این رسالت دانشگاه ها است تا به مسایل و مشکلات روز و مهم
کشور پرداخته و راه های برون رفت از این مسایل و مشکلات را قبل از این که به عموم جامعه کشیده شود، ارایه کنند.دکتر یوسف زاده با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص علم و فناوری تاکید کرد: فرمایشات رهبری در بحث دانش، علم و به ویژه فناوری در واقع نشانگر سیاست گذاری و مشخص کردن مسیر حرکت علمی کشور است. وی ادامه داد: معاونت علمی ریاست جمهوری هم در این خصوص فعالیت های خود را با بیش از ۱۰ کارگروه آغاز کرده و ثمرات خوبی هم به همراه داشته است، اما هنوز علی رغم اینکه سیاست گذاری ها کشور بر این مسیر استوار است، نمی توانیم ادعا کنیم کشور پیشرویی در این زمینه هستیم .

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که در طول انقلاب، وزارت دفاع در زمینه دانش نظامی کارنامه قابل قبول و موفقی از خود نشان داده ، یاد آور شد: کشور در حوزه های نظامی و دفاعی به مراحلی رسیده که می توانیم ادعا کنیم در مرز های دانش حرکت می کنیم، اما این تجربه موفق وزارت دفاع در دانشگاه های کشور اتفاق نیافتاده است. وی گفت: اگر چه تامین سلامت جامعه در دستور کار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد، اما این دانشگاه ها به علت درگیری های که در خصوص مسایل مختلف حوزه بهداشت، درمان، دارو و تجهیزات جامعه دارند، بیشتر به سمت روزمرگی کشیده شده اند. دکتر یوسف زاده تاکید کرد: قرار گرفتن در شرایط سخت، بهترین زمان برای برنامه ریزی است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، زمانی که بدترین شرایط را در همه حوزه ها به خصوص در حوزه مالی در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور داشت، از پتانسیل های موجود استفاده کرد و برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی نمود تا بتواند عقب افتادگی های گذشته خود را جبران کند. وی ادامه داد: شرایطی که امروز به عنوان یک شرایط بحران اقتصادی در کشور ایجاد شده و محدودیت هایی که برای کشور فراهم شده، می تواند یک فرصت خوب برای تمرکز بر روی داشته ها و پتانسیل های موجود و تغییر باورها برای تکیه بر توانمندی های داخل کشور باشد. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که در هفته جاری با حضور هیات دولت به گیلان یک بیمارستان ۲۲۲ تخت خوابی و یک بیمارستان ۸۵ تختخوابی در شهرستان لاهیجان افتتاح می شود، تصریح کرد: همزمان با این پروژه ها ۱۰ پروژه دیگر نیز در استان به بهره برداری می رسد که همگی در راستای بهبود زیرساخت های درمانی استان می باشد.
وی از نوسازی و بهسازی فضای فیزیکی در کنار توسعه فعالیت های زیر بنایی و گسترش برنامه های علمی به عنوان فعالیت های حایز اهمیت در دانشگاه علوم پزشکی یاد کرد.
دکتر یوسف زاده از افتتاح بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی تالش و بیمارستان ۱۳۵ تختخوابی لنگرود هم در نیمه اول سال ۹۸ خبر داد و گفت: وقتی در برنامه های خود یک افق بزرگتر و بالاتر را در نظر بگیریم، قطعاً کارهای این چنینی نیز پوشش داده خواهد شد.رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که بدهی ۱۲۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظرف سه سال به ۲۰ میلیارد رسیده و این مهم به لطف الهی و تلاش همکارانمان در همه حوزه ها محقق شده است. توسعه فناوری سلامت، مهمترین راهبرد پیش رو دانشگاه علوم پزشکی گیلان وی، احداث یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در سایت لاکان، ساختن ساختمان
مرکزی دانشگاه برای استقرار همه واحدهای اداری دانشگاه در سایت لاکان و بیمارستان جامع رشت را از مهمترین پروژه های ساخت و ساز دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و گفت: پروژه فناوری، اصلی ترین و حایز اهمیت ترین پروژه دانشگاه علوم پزشکی گیلان است. وی هدف غایی تمام فعالیت های دانشگاه را تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد و از فناوری به عنوان مهمترین راهبرد دانشگاه یاد کرد.
دانشگاه ها برای ارتقای جایگاه علم و حکمت تلاش کنند حجت الاسلام علی اسماعیلی – مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به نزول اولین آیات قرآن به پیامبر اکرم (ص) در این نشت، گفت: بحث علم و جایگاه علم بر کسی پوشیده نیست تا جایی که اولین کلمه و اولین جمله ای که قرار است از سوی خدای متعال بر کسی که به پیامبری مبعوث می شود و هنوز خودش نمی داند جریان از چه قرار است، بحث علم است و جبرئیل با کلمه اقراء شروع می کند.
وی ادامه داد: در بحث علم و حکمت روایات و احادیث فراوانی از بزرگان و معصومین بر جای مانده است که همه آن ها نشان از جایگاه رفیع علم و حکمت دارند و رهبری معظم انقلاب نیز پیوسته در این خصوص توصیه و تاکید دارند و جا دارد که دانشگاه ها در این خصوص تلاش بیشتری نمایند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب با راه اندازی هیاهو های تبلیغاتی سعی کردند تا دوست داران انقلاب را بترسانند و نا امید کنند، اما سکاندار بزرگ این نظام و انقلاب یعنی مقام معظم رهبری مسیر مشخص شده انقلاب را برای همه دوستداران تداعی کرد. مسیری که این انقلاب را به سر منزل اصلی خود یعنی انقلاب حضرت حجت (عج) می رساند.
وی ادامه داد: در طلیعه دهه پنجم انقلاب، مقام معظم رهبری یک بیانیه بسیار ارزشمند و کاربردی در اختیار همگان قرار دادند که این بیانیه به گام دوم انقلاب تعبیر شد. حجت الاسلام اسماعیلی، به هفت توصیه مقام معظم رهبری در این بیانیه اشاره کرد و افزود: در توصیه های معظم له قبل از توصیه به اخلاق دینی و توصیه به مباحث اقتصادی، توصیه به علم و پژوهش بود و این نشان می دهد که چقدر جایگاه علم و پژوهش برای حضرت آقا مهم است و به آن تاکید دارند. وی به اولین سخنرانی رهبری در جمع دانشجویان در سال ۶۸ نیز اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در همان دیدار نیز به بحث علم و پژوهش می پردازند و بر آن تاکید می کنند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: بسی جای خوشحالی است که در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ریاست وقت، حرکت های علمی و پژوهشی به صورت هدف دار در جریان است. وی تاکید کرد: کارهایی که در مجتمع فناوری های پیشرفته این دانشگاه انجام شده است باید دیده شود و به اطلاع دیگران نیز رسانده شود.
دکتر شادمان نعمتی – معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست، با بیان این که یک فاصله بین تولید علم، فناوری و اقتصاد
دانش بنیان در کشور وجود دارد که به نظر می رسد آن هم عدم وجود دانشگاه نسل سوم باشد گفت: این مهم نشان می دهد، چشم اندازی که امروز برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان پیشرو بودن در بین دانشگاه علوم پزشکی کشور ترسیم شده، به درستی تبیین شده است. محصولات دانش بنیان باید سر سفره مردم دیده شوند
دکتر نعمتی با بیان این که محصولات دانش بنیان باید سر سفره مردم دیده شوند و این شعاری است که در اقتصاد دانش بنیان نیز وجود دارد از پرداخت سهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در صندوق حمایت از فناوری پارک علم و فناوری استان خبر داد و افزود: با پرداخت این سهم عملا شرکت های دانش بنیان
دانشگاه می توانند از پتانسیل این صندوق استفاده کنند. در ادامه هر یک از اساتید و نخبگان شرکت کننده در این نشست به بیان دیدگاه ها و نظرات
خود در خصوص مباحث مطروحه پرداختند. این نشست به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری مجتمع فناوری های پیشرفته پزشکی گیلان برگزار شد