در راستای بزرگداشت روز دریای خزر مراسم صیانت از زیستمندان دریای خزر با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ؛ تقوی معاون پشتیبانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و خانم لنی هارت رئیس مرکز درمانی فوک هلند در بندر انزلی برگزار شد. به گزارش مهر گیلان ، به نقل […]

در راستای بزرگداشت روز دریای خزر مراسم صیانت از زیستمندان دریای خزر با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ؛ تقوی معاون پشتیبانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و خانم لنی هارت رئیس مرکز درمانی فوک هلند در بندر انزلی برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان ، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان این مراسم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت کشتیرانی در راستای اهمیت دریای خزر و حفظ اکوسیستم کم نظیر آن بویژه گونه در خطر انقراض فوک خزری تشکیل شد.

در ابتدای این مراسم علی اکبر غنجی عضو هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی ضمن ابلاغ پیام مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی به این همایش با بیان اینکه سه سال پیش در حاشیه همایش ارگان‌های دریایی و با پیشنهاد دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هسته اولیه طرح منقوش شدن کشتی های شرکت کشتیرانی خزر به تصویر فوک خزری شکل گرفت، گفت: برای شروع حمایت و به منظور رساندن این پیام که فوک خزری در خطر انقراض است با تایید دکتر سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد تصویری از تنها پستاندار دریای خزر تهیه شده و بر روی شناور‌ها نصب شود.
در ادامه پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. فرشچی با اشاره به دریای خزر و محیط زیست این دریا به گونه فوک خزری اشاره کرد و با اظهار تاسف از کم شدن جمعیت این گونه در دریای خزر گفت:متاسفانه در حال حاضر کمتر از صدهزار فوک خزری در این دریا داریم نهصد هزار فوک در سی سال اخیر از بین رفت.

وی علت این کاهش را دلایل محتلف از جمله ویروس، آلودگی دریا، شکار و صید ناخواسته دانست و گفت:فک خزری را واقعا باید نجات داد و مسولیت حاشیه نشینان خزر بسیار مهم است.

فرشچی افزود: همدلی و همکاری ارگانها نشانگر این است که اگر به صورت تیمی کار کنیم می توانیم کارهای موثر انجام دهیم.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید عزم ملی برای حفظ گونه ها وجود دارد.

فرشچی ادامه داد: همکاری ارگانها به خصوص ارگانهای دریایی را به فال نیک می گیریم و امیدواریم هر روز بیش از گذشته شاهد این چنین همدلی هایی در حفاظت از گونه های ارزشمند خزری باشیم.

لنی هارت رئیس مرکز تحقیقات و درمانی فوک هلند هم امروز درهمایش صیانت از گفت: فک خزری از گونه های ارزشمند در جهان است.

وی افزود: خیلی خوشحالم به مردمی که به جد در فکر حمایت از فک خزری هستند،کمک می کنم.

وی تصریح کرد: فلسفه کاری این است که نجات و حفاظت از فک خزری با اهالی بومی و مردم باشد و باید بر این امر تمرکز کنیم.

هارت خاطرنشان کرد: بدون کمک اهالی نجات فک خزری بی فایده است. باید ماهیگیران به عنوان دوست در کنار ما باشند تا در پیشبرد اهدافمان سریعتر حرکت کنیم.

وی افزود: ایران به عنوان سفیر دریایی در حمایت ار فک خزری قدمهای موثری برداشته است.

وی ادامه داد: هدف ما دفاع و حمایت از خزر و گونه های ارزشمندش است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای حاشیه خزر در جلوگیری از کشته شدن فک خزری باید هماهنگ باشند، تصریح کرد: به بچه ها و دانش آموزان بیاموزیم که حفاظت از فک خزری کاری ضروری است.

این بانوی فعال محیط زیستی از کشور هلند گفت: در حمایت از فک خزری ایران را به عنوان کشور الگو در نظر گرفتیم .خوشحالیم که ایران را انتخاب کردیم.می دانیم که آموزش ها موثر خواهند بود .علاوه بر ایران در روسیه و قزافستان آموزش های عملی خواهیم داشت.

هارت گفت:همه دنیا در حفاظت از فک خزری مسوول هستند و منقش شدن کشتی های کشتیرانی خزر به تصویر فک خزری اتفاقی ارزشمند است. این کشتیرانی، سفیر حفاظت از فک خزری است.

وی افزود:فک چهره زیبا و سمبل سلامت دریای خزر است.توجه به فک بهانه ای مهم برای توجه دنیا به دریای کاسپین است.

هارت در پایان گفت سالانه ۳میلیون یورو برای کار حفاظت از فک از سوی دوستداران این گونه ارزشمند در دنیا کمک می شود و صرف آموزش به نجات و حفاظت از فک ها می شود.