همزمان با یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک و در آستانه فرا رسیدن روز جهانی ماما، به همت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از ۵۱ ماما برتر گیلان تجلیل شد. به گزارش مهر گیلان ؛ جشن گرامی داشت روز ماما همزمان با یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک و پنجمین سال برنامه ترویج زایمان طبیعی با حضور ریاست […]

همزمان با یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک و در آستانه فرا رسیدن روز جهانی ماما، به همت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از ۵۱ ماما برتر گیلان تجلیل شد.

به گزارش مهر گیلان ؛ جشن گرامی داشت روز ماما همزمان با یکصدمین سالگرد مامایی آکادمیک و پنجمین سال برنامه ترویج زایمان طبیعی با حضور ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از مسوولان استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع گسترده ای از ماماهای برگزیده استان  در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت برگزار شد.

نقش ماماها در ترویج سلامت جامعه انکار ناپذیر است

دکتر شاهرخ یوسف زاده- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نقش ماماها در ترویج سلامت جامعه را غیرقابل انکار دانست و بیان کرد: دامنه مراقبت های دوران بارداری، آموزش های حین بارداری و شناسایی مادارن پرخطر علاوه بر همراهی در زمان زایمان از وظایف مهم ماماها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مهم دانستن نقش ماماها در شاخص های توسعه جامعه گفت: ماماها در طول تاریخ حامی گروه زنان بودند.

وی با اشاره به اهمیت نقش ماماها در سلامت جامعه، اظهار کرد: ماماها همواره در تاریخ بشریت حامی گروه زنان و در کنار آنان بودند. در این زمینه ماماها از توانمندترین زنان از لحاظ جسمی و ذهنی هستند و از گذشته نیز قابله ها از مدیرترین و توانمندترین زنان هر جمعیتی بودند که در زمان زایمان با گذشت، ایثار و از خودگذشتگی در کنار مادران باردار قرار می گرفتند.

دکتر یوسف زاده ادامه داد: در گذشته از ماماها تنها در زمان زایمان استفاده می شد اما امروزه به دلیل تاثیری که ماماها در شاخص های توسعه هر جامعه ای دارند، در دامنه مراقبت های دوره بارداری، آموزش های حین دوره بارداری و شناسایی مادران پرخطر نقشی پررنگ ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: ایجاد محیط امن برای مادران، نوزادان و خانواده هایشان از وظایف خطیری است که ماماها بر عهده دارند و همین مهم، نقش و اهمیت حضور ماماها را در جامعه به خوبی نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تشریح تاریخ طب از پنج هزار سال پیش پرداخت و گفت: تاریخ پرفراز و نشیب طب نشان می دهد که در ابتدا مدعیان تعمیم سلامت به جای نزدیک شدن به بیمار و معاینه جسم وی به عوامل ماوراءالطبیعه می پرداختند و بیماران را منسوب به رسوخ شیطان می دانستند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و ورود سقراط به کالبدشکافی و تشریح آناتومی بدن بود که سعی شد علت بیماری ها کشف شده و جهشی بزرگ در طب پدید آمد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به نقش ابوعلی سینا و رازی در طب اسلامی گفت: جهش علوم طب در یکصد سال اخیر بارز است و با گذشت سال ها و پیشرفت علم، طبیبان همواره به دنبال کشف جزئیات خلقت آفرینش هستند و همین امر است که موجب پیشرفت و توسعه علم می شود.

وی توانمندی ماماها طی یکصد سال اخیر را ستود و گفت: هنوز هم بسیاری از نکات و حوزه های دوران بارداری و زایمان ناشناخته باقی مانده و نیاز است که ماماها در این حوزه ها نیز به تحقیق و پژوهش بپردازند.

دکتر یوسف زاده تاکید کرد: مطمئنا حضور ماماها از گذشته تاکنون انکارناپذیر است و برای نقش مهمی که آنان در حفظ امنیت و سلامت مادران، نوزادان و خانواده هایشان دارند باید همواره از آنان تقدیر و تشکر شود.

وی ماماها را زنانی توانمند برشمرد و افزود: هنوز حوزه بارداری و زایمان طبیعی از نکات ناشناخته ای برخوردار است که ماماها می توانند با تحقیق و پژوهش در این حوزه ها، نقش پررنگ تری در توسعه علوم طب داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم با بیان اهمیت نقش ماماها در جامعه اظهار کرد: ماماها با آموزش مراقبت های صحیح دوران بارداری و عشق و ایثاری که در زمان زایمان در کنار مادران باردار دارند، مایه امید و دلگرمی مادران و خانواده هایشان هستند.

دکتر اسماعیل نورصالحی با اشاره به آمار زایمان های طبیعی در سطح دنیا افزود: ۸۵ درصد مراقبت های زنان در دنیا توسط ماماها و ۶۰ درصد زایمان های طبیعی با ماماها و ۲۰ درصد زایمان های طبیعی در دنیا با متخصصان زنان انجام می شود.

وی در ادامه به توسعه مراکز و تجهیزات زایمان طبیعی در سطح استان اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته با حضور رئیس جمهور، تعداد تخت های LDR  استان به ۳۷ تخت رسیده و نخستین مرکز دولتی ناباروری استان در بیمارستان الزهرا(س) افتتاح شده است.

افزایش ده درصدی زایمان طبیعی در گیلان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: از سال ۹۴ تاکنون، شاهد افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی در سطح استان بوده ایم که نتیجه تلاش های ماماها و آموزش های آنان به مادران باردار بوده است.

وی به اهمیت مراکز مشاوره مامایی استان نیز اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهار مرکز مشاوره مادران باردار در سطح استان فعال است که با توجه به اهمیت این مراکز در ترویج زایمان طبیعی و آموزش به مادران از همکاران ماما انتظار می رود که در این حوزه، حضور پررنگ تری داشته باشند.

به گفته وی، ۸ هزار و ۵۵۹ زایمان طبیعی در سال ۹۷ در گیلان انجام شده که با توجه به اولویت دانشگاه علوم پزشکی برای ترویج زایمان طبیعی نیاز است  نیروهای بیشتری از ماماها به استخدام رسمی در سطح بیمارستان های استان درآیند.

دکتر محمد عباسی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این مراسم،  گفت: ماما اولین خدمات پزشکی را به مردم ارایه می دهند اما هنوز جایگاه این قشر در عرصه اجتماعی دیده نشده است. در این زمینه همکاری با سازمان های مردم نهاد می تواند حایز اهمیت باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰۰ ماما در حوزه بهداشت و ۲۳۳ ماما در حوزه درمان گیلان مشغول انجام فعالیت هستند.

دکتر عباسی با اشاره شعار فدارسیون جهانی مامایی تصریح کرد: ماماها مدافع حقوق بشر، مدافع حقوق زنان و حقوق انسان هستند.

در این مراسم که به همت معاونت درمان و با مشارکت اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد از ۵۱ مامای برگزیده استان تقدیر شد.