در راستای ابلاغ سنجه‌های نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، نشست مشترک مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با روسا و مدیران بیمارستان های دولتی و خصوصی در رشت برگزار شد. به گزارش گیلان، در راستای ابلاغ سنجه‌های نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از سوی وزارت بهداشت، نشست مشترک مسوولان دانشگاه علوم پزشکی […]

در راستای ابلاغ سنجه‌های نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، نشست مشترک مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با روسا و مدیران بیمارستان های دولتی و خصوصی در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلان، در راستای ابلاغ سنجه‌های نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از سوی وزارت بهداشت، نشست مشترک مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با روسا، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات بیمارستان های دولتی و خصوصی گیلان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور در این نشست، گفت: بهبود مستمر کیفیت، همواره باید در برنامه های درمانی مد نطر متولیان امر قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که بیمارستان های دولتی گیلان در گذشته با آن درگیر بودند، بحث دارو و تجهیزات بود، تصریح کرد: پرداختن به بحث دارو و تجهیزات فرصت زیادی از مسوولان بیمارستان ها می گرفت. وی ادامه داد: مشکل دیگری که در بیمارستان ها وجود داشت، مسایل مربوط به توسعه خدمات الکترونیک بود که طی ۱۰ سال اخیر نمود بیشتری داشت. این مهم در سال ۸۴ در بیمارستان پورسینا انجام شد و سپس در سال ۹۱ در سایر بیمارستان ها به انجام رسید.

دکتر یوسف زاده با اشاره به باز سازی و نو سازی اکثر مراکز درمانی در گیلان، خاطر نشان کرد: بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی لنگرود و بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی تالش در سال جاری به بهره برداری خواهند رسید و تقریبا در بخش زیر ساخت ها در شهرستان ها چالش نداریم اما در شهر رشت در این زمینه با چالش جدی مواجه ایم که انشالله با راه اندازی بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پرفسور سمیعی و بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی لاکان در آینده مشکلات زیر ساختی بیمارستان های دولتی رشت حل شود.

دکتر یوسف زاده با بیان اینکه در حال حاضر خرید متمرکز دارو و تجهیزات که در سال ۹۵ در گیلان اجرایی شد، الگویی مناسب برای سایر دانشگاه ها است، خاطر نشان کرد: با اجرای طرح خرید متمرکز دارو و تجهیزات در گیلان ضمن مدیریت هزینه های خرید، زمان انتطار خدمات کاهش می یابد.

دکتر یوسف زاده با بیان اینکه مسوولیت اصلی حوزه درمان نظارت و پایش است، تصریح کرد: نظارت ها باید به نحوی باشد تا اطمینان حاصل کنیم که ارایه خدمات با کیفیت و بهبود فرایندها هر روز بهتر انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بحث اورژانس های بیمارستانی نیز اشاره کرد و افزود: اورژانس جدید بیمارستان رازی به زودی به بهره برداری می رسد و اورژانس بیمارستان حشمت که اسکلت آن بیش از ۲۰ سال رها شده بود امروز پیشرفت خوبی دارد و امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

وی ارایه خدمات در بخش اورژانس های بیمارستانی را بسیار حایز اهمیت دانست و افزود: متخصص طب اورژانس باید در تمام بیمارستان ها حضور داشته باشد، چرا که حضور یک متخصص طب اورژانس در بیمارستان ها می تواند بسیاری از نیازهای درمانی مردم را مرتفع نماید و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی گیلان تمام سهمیه مناطق بومی خود را برای پذیرش رزیدنت طب اورژانس اختصاص داده است.

دکتر یوسف زاده استقرار نظام ارجاع الکترونیک را یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: از سال گذشته این مهم جایگاه و منزلت واقعی خود را در گیلان پیدا کرده و عملا به بخش درمان وارد شده است و اگر ارجاع از سطح یک به دو و از دو به سه انجام نمی شد، اثر بخشی نداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اگر نظام ارجاع راه اندازی نشود به پرونده الکترونیک نخواهیم رسید، یاد آور شد: همه بسترهای لازم برای تشکیل پرونده الکترونیک در گیلان فراهم شده است، پس همه باید تلاش کنند تا این مهم به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: بین همه دانشگاه های علوم پزشکی سه دانشگاه گیلان، گلستان و زنجان در زمینه استقرار نظام ارجاع پیشرو هستند که هم سازمان بیمه سلامت و هم وزارت بهداشت این ها را به عنوان استان های پایلوت انتخاب کرده است. در حال حاضر، در ۹ شهرستان گیلان نظام ارجاع استقرار یافته است و باید در بقیه شهرستان ها هم اجرایی شود، اطلاعات آینده سلامت و فعالیت های کشور معطوف به این برنامه است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در بحث نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پایلوت بیمه سلامت است و گام اساسی تر و مهم تر ارسال اسناد بیمه ای به صورت الکترونیکی است که در اعتبار بخشی بیمارستان ها اثر گذار می باشد.

وی ادامه داد: بین همه دانشگاه های علوم پزشکی سه دانشگاه گیلان، گلستان و زنجان در زمینه استقرار نظام ارجاع پیشرو هستند که هم سازمان بیمه سلامت و هم وزارت بهداشت این ها را به عنوان استان های پایلوت انتخاب کرده است. در حال حاضر، در ۹ شهرستان گیلان نظام ارجاع استقرار یافته است و باید در بقیه شهرستان ها هم اجرایی شود، اطلاعات آینده سلامت و فعالیت های کشور معطوف به این برنامه است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در بحث نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پایلوت بیمه سلامت است و گام اساسی تر و مهم تر ارسال اسناد بیمه ای به صورت الکترونیکی است که در اعتبار بخشی بیمارستان ها اثر گذار می باشد. و برای همه بیمارستان های دولتی و خصوصی لازم الاجرا می باشد. وی ادامه داد: اگر بیمارستانی از پذیرش بیمه پایه بیماران خودداری کند، علاوه بر اینکه در ارزشیابی و درجه اعتبار بخشی آن بیمارستان اثر گذار خواهد بود، قطعا مسوولان آن با بیمارستان برخورد های قانونی مراجع قضایی مواجه خواهند شد.

در ادامه نشست، پانل پرسش و پاسخ با حضور معاون و مدیران درمان، نظارت و اعتبار بخشی، مدیریت پرستاری و مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه برگزار شد و حاضرین در خصوص نحوه اعتبار بخشی بیمارستان ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.