رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مساعدت نمایندگان منتخب مردم گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای حل چالش‌های حوزه سلامت استان، خواستار شد. به گزارش مهر گیلان؛ نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نمایندگان منتخب استان در مجلس یازدهم شورای اسلامی در سالن اجلاس این دانشگاه در رشت برگزار شد. دکتر ارسلان […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مساعدت نمایندگان منتخب مردم گیلان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای حل چالش‌های حوزه سلامت استان، خواستار شد.

به گزارش مهر گیلان؛ نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نمایندگان منتخب استان در مجلس یازدهم شورای اسلامی در سالن اجلاس این دانشگاه در رشت برگزار شد.

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، با اشاره به کمبودهای دانشگاه علوم پزشکی در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: این دانشگاه با قدمت ۳۵ ساله تا کنون، خدمات قابل‌توجهی در حوزه های بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی ارائه کرده است. اما هنوز شاهد کمبودهای بسیاری در بخش بهداشت و درمان استان هستیم.

وی با اشاره به حجم بالای بدهی‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: دانشگاه علوم پزشکی با بدهی بالغ‌ بر ۶۰۰ میلیارد تومانی تحویل گرفته شد. اما با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته اکنون میزان بدهی دانشگاه به ۲۷۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور افزود: در راستای طرح تحول سلامت، تغییرات زیادی در دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شد، اما استان گیلان در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند.

دکتر سالاری با بیان اینکه در راستای طرح تحول سلامت، احداث ۱۰ کلینیک تخصصی در استان آغاز شد، افزود: از این تعداد دو کلینیک در رشت و انزلی در حد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۸ کلینیک در شهرستانها با پیشرفت فیزیکی حدودا ۵۰ درصد دچار ماده ۴۸ شده و غیر فعال شده اند و هنوز هیچکدام به بهره برداری نرسیده اند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به فرسودگی فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی گیلان اشاره کرد و خاطرنشان شد: آزمایشگاه‌های گیلان از سال ۸۶ از تجهیزات محدودی برخوردار بودند، اما اکنون نه‌تنها در حال تجهیز به دستگاه‌های بروز هستیم، بلکه در بیمارستان رازی نیز آزمایشگاه مرکزی گیلان در مساحت ۴۰۰ مترمربع در حال نهایی شدن است.

دکتر سالاری کمبود نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان را از دیگر مشکلات این دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: این دانشگاه با کمبود ۱۵۰۰ نفر نیرو در بخش‌های مختلف دانشگاه خصوصاً در حوزه پرستاری، کمک پرستاری و بهورز مواجه است.

وی با اشاره به تجهیز مراکز بیمارستانی به CT اسکن گفت: طی ۱۰ سال اخیر تنها دو دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده بود، درحالی‌که با پیگیری های به عمل آمده طی ماه‌های اخیر، چهار دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده است. همچنین با بهره‌برداری از ۳۰ تخت ICU جدید در مرکز رازی، در حال حاضر ظرفیت تخت‌های ICU در گیلان از ۹۰ تخت به ۱۲۰ تخت درمانی افزایش‌یافته است.

دکتر سالاری همچنین احداث مرکز اورژانس پشتیبان در رشت را یکی دیگر از دستاوردهای اخیر دانشگاه عنوان کرد و افزود: این سایت به‌عنوان یک مرکز پشتیبان در سایت لاکان در حال احداث بوده و کاربری آن علاوه بر درمان متناسب با بخش‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و غیره نیز خواهد بود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا گیلان با اشاره به تشکیل بسیج ملی مبارزه با کرونا، افزود: این ستاد با همکاری سپاه و بسیج، از ۱۷ اسفندماه در سطح استان تشکیل شد.

وی با اشاره به نشست‌های خود با دکتر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جهت جذب اعتبارات ملی برای مدیریت بحران کرونا گیلان خاطرنشان کرد: در این راستا طی دو مرحله موفق به جذب اعتبارات ۳۰ و ۲۰ میلیارد تومانی برای مقابله با کرونا در گیلان شدیم. همچنین

برای جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های زیرساختی و درمانی و تجهیز مراکز درمانی به ملزومات ضروری برای مقابله با کرونا نظیر ونتیلاتور، اکسیژن ساز، تخت و سایر ملزومات، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان جذب‌شده است.

دکتر سالاری با اشاره به تجهیزات حفاظت فردی تحویل گرفته‌شده از وزارت بهداشت طی بحران کرونا، گفت: ۱۵۰ هزار ماسک، ۴۵ هزار کاور، ۱۷ هزار لباس ایزوله، ۲۱۵ هزار دستکش، دو میلیون ماسک جراحی، ۱۰ هزار عینک و شیلد و ۴۸ هزار پیش‌بند نایلونی از هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت جذب‌شده است.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه‌های پاسخگویی و مشاوره به مردم در ۴۴۰۱ در دانشگاه اشاره کرد و افزود: بیش از سه هزار و‌۷۱۰ مورد مشاوره مردمی از هفتم اسفند توسط کارشناسان در سامانه‌های مذکور ارائه‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مساعدت مجمع نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی را در توسعه و ارتقای سلامت گیلان موثر دانست و حمایت و تلاش نمایندگان مجلس را برای ساخت و خرید خوابگاه دانشجویان، جذب حداقل ۱۵۰۰ نیروی انسانی در دانشگاه، پیگیری اعتبار برای طرح‌های عمرانی تحول سلامت، پیگیری بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی لاکان، توسعه مراکز بیمارستانی ازجمله بیمارستان ۱۷ شهریور و سایر نیازمندی‌های استان در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و تحقیقات را خواستار شد.

دکتر سالاری همچنین پیشنهاد کرد تا به جهت شناخت عمیق مشکلات بخش سلامت حوزه‌های انتخابیه، نشست‌های تخصصی و کارشناسانه‌ای، با مشارکت مسئولان محلی و وکلای مردم در مجلس تشکیل شود.

جمعی از نمایندگان منتخب مردم گیلان در مجلس یازدهم نیز در این نشست، ضمن تقدیر و تشکر از جان‌فشانی‌های کادر سلامت استان، به بیان دغدغه‌ها و چالش‌های بخش سلامت حوزه انتخابیه خود پرداخته و بر اهتمام تلاش مضاعف برای حل مشکلات در این حوزه تأکید کردند./