استاندار گیلان آموزش و آگاهی بخشی را همچنان مهم ترین اولویت در مقابله با کرونا دانست و با اشاره به لزوم حساس بودن آحاد جامعه در استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ، فرا رسیدن فصل برداشت مکانیزه برنج در استان و به دنبال آن ورود ماشین آلات کشاورزی از دیگر استان ها به […]

استاندار گیلان آموزش و آگاهی بخشی را همچنان مهم ترین اولویت در مقابله با کرونا دانست و با اشاره به لزوم حساس بودن آحاد جامعه در استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ، فرا رسیدن فصل برداشت مکانیزه برنج در استان و به دنبال آن ورود ماشین آلات کشاورزی از دیگر استان ها به گیلان را یادآور شد و گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، بر لزوم استفاده از دروگرهای در اختیار افراد بومی، تأکید داریم.

به گزارش مهر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز(شنبه) در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا که با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و نیز برقراری ارتباط تصویری با فرمانداران برگزار شد؛ با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر انقلاب و تأکید معظم له مبنی بر لزوم رعایت معیارها و ضوابط ستاد ملی کرونا ، موارد یادشده را نقشه روشن راه کشور در مبارزه با بیماری عنوان و اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان شاهد خلق صحنه های زیبا و ایثارگرانه ای از سوی مردم در سراسر کشور و گیلان سرافراز در کمک به نیازمندان بودیم که به یقین برگرفته از سیره نبوی و سلوک ماندگار مولای متقیان امام علی (ع) است و این حرکت های خداپسندانه با عنوان نهضت احسان و تعاون، در روزهای آتی که عید غدیر را در پیش داریم و همچنین در ماه های محرم و صفر نیز استمرار می یابد.

وی افزود: افزایش آمار مبتلایان استان و قرار گرفتن گیلان در مرز هشدار نشانگر آن است که رفتارهایی مطابق با تأکیدات نظام سلامت برای مقابله با کرونا در همه جا در پیش گرفته نشد و مراقبت ها و پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل مورد توجه قرار نگرفت؛ در صورتی‌که با توجه به اذعان کارشناسان بهداشتی، ویروس تغییر رفتاری نداشته بلکه باید حساسیت مردم در خصوص رعایت توصیه های بهداشتی دوچندان شود.

استاندار گیلان با یادآوری ابلاغیه هفته گذشته رئیس جمهوری به همه دستگاه های اجرایی مبنی بر نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی در سازمان های اداری و حاکمیتی کشور ادامه داد: همه اقشار جامعه باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند که در صورت عدم تحقق این مهم ، با متخلفان برخورد می شود و باید کمیته نظارت در شهرستان ها با مدیریت فرماندان ، فعالیت های نظارتی خود را تشدید کند.

وی همچنین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ارائه خدمات در اداره ها و نهادها منوط به استفاده خدمت گیرندگان و خدمت دهندگان از ماسک را یادآور شد و گفت: مردم نیز باید در جامعه نسبت به استفاده از ماسک حساس بوده و بر این بخش نظارت داشته باشند یعنی مردم هم در زمینه ارائه هشدارها و توصیه‌های موکد برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مشارکت نمایند.

دکتر زارع بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم از سوی سازمان صمت برای تولید و توزیع ماسک و در دسترس بودن آن تأکید و بیان کرد: اینکه در جلسات متعدد از ضرورت تغییر سبک زندگی با هدف سازگاری با شرایط کنونی کرونا سخن می گویم، ناظر بر موضوعات یادشده بویژه توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی بعنوان بخش الزام‌آور در برنامه زندگی کنونی ماست.

وی ادامه داد: از کمیته رسانه و فضای مجازی و نیز صدا و سیما انتظار دارم در تولیدات خود با محوریت تبیین و معرفی سبک جدید زندگی، موضوع تقویت امید و حفظ نشاط و روحیه جامعه را به طور جدی در دستور کار قرار دهند چراکه هنگامی می توانیم به طور اصولی و در چارچوبی معقول و منطقی، به مقابله با کرونا ادامه دهیم که جامعه، دور از اضطراب ، استانداردهای تاییدشده نظام بهداشت را اجرا کند.

وی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت تشکل ها و فضای مجازی برای ترویج دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و آموزش و آگاهی بخشی را مهم ترین اولویت در مقابله با بیماری دانست.

استاندار گیلان با اشاره به مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر شروع کار مدارس، مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه از نیمه شهریورماه، به فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با آموزش، دستور داد نسبت به بررسی و گزارش دهی وضعیت موجود در شهرستان ها برای آغاز فعالیت های آموزشی مطابق با پروتکل های بهداشتی اقدام کنند.

وی حضور معلمان و کادر آموزشی در مدارس مطابق با مصوبه ستاد ملی را الزامی عنوان و اظهار کرد: اگر وضعیت شهری قرمز و کلاس غیرحضوری باشد، معلمان باید در مدارس حضور داشته باشند تا روند آموزش ها را در فضای مجازی ادامه دهند.

دکتر زارع ادامه داد: با توجه به انجام ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان پیش از آغاز شهریورماه ، آنان می توانند در دانشگاه های شهر خود میهمان شوند و یا از مرخصی استفاده کنند که این مسئله در سنوات تحصیلی آنان لحاظ نمی شود.

وی با اشاره به طرح درخواست هایی برای در نظر گرفتن تخفیف اجاره بها در مورد مکان هایی که به عنوان نمونه اداره کل ورزش استان در اختیار قرار داده ، موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا در این خصوص را بیان داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برداشت مکانیزه برنج در استان و به دنبال آن ورود ماشین آلات کشاورزی از دیگر استان ها به گیلان اشاره کرد و گفت: بر لزوم استفاده از دروگرهای در اختیار افراد بومی تأکید داریم و لازم است فرمانداران نسبت به پایش مستمر افراد غیربومی که در این بخش فعالیت می کنند، اقدام نمایند.

دکتر زارع تقویت بخش سلامت را یکی از مسائل مهم مورد تاکید عنوان کرد و گفت: طبق بیان امروز رئیس جموری؛ وزارت بهداشت باید در استخدام افرادی که در حوزه مبارزه با کرونا فعالیت کرده اند، اولویت قائل شود.

وی به بانک ها نیز تأکید کرد که در پرداخت تسهیلات کرونا به متقاضیان واجد شرایط، کم کاری نکنند.

استاندار گیلان در خصوص مراسم های ویژه ماه محرم گفت که دستورالعمل این مهم پس از تصویب، به فرمانداران ابلاغ می شود تا به نحو شایسته اجرایی شود.

فرمانداران شهرستان های فومن، تالش و سیاهکل نیز که به صورت ارتباط تصویری در جلسه حاضر بودند؛ گزارشی از وضعیت مدیریت و مقابله با کرونا بیان داشتند.