نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه تمامی طرح های عمرانی و خدماتی در استان باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند؛ طرح جامع پدافند غیرعامل را مبنای عمل و نقشه راه خواند و گفت: لازم است تهدیدات را بشناسیم و با راهبردهای دانش پایه با آنها مقابله کنیم. به گزارش مهر گیلان؛ دکتر […]

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه تمامی طرح های عمرانی و خدماتی در استان باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند؛ طرح جامع پدافند غیرعامل را مبنای عمل و نقشه راه خواند و گفت: لازم است تهدیدات را بشناسیم و با راهبردهای دانش پایه با آنها مقابله کنیم.

به گزارش مهر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که با حضور شماری از مدیران‌کل دستگاه های اجرایی و ارتباط تصویری فرمانداران برگزار شد؛ پدافند غیرعامل را موضوعی دارای اهمیت، حساس و مرتبط با امنیت ملی خواند که باید با درجه اهمیت بالا و دقت کامل ، تمامی الزامات آن بررسی و انجام شود.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف پدافند غیرعامل، صیانت و حفاظت از سرمایه‌های ملی است و در زمان حاضر فرهنگ سازی و نهادینه کردن موضوع پدافند غیرعامل از اولویت های کشور به شمار می رود.

رئیس شورای پدافند غیرعامل گیلان بر لزوم مصون سازی زیرساخت ها و توجه به رویکردهای فناورانه و دانش پایه شدن تغییرات تاکید و بیان کرد: باید تهدیدات را بشناسیم و با راهبردهای دانش پایه با آنها مقابله کنیم ضمن آنکه لازم است در این مسیر بطور جدی از ظرفیت های علمی برای تبیین مناسب این موضوع مهم و ضروری استفاده شود.

وی شناسایی تهدیدات در بخش های مختلف استان گیلان از سوی متولیان امر و برنامه ریزی عملیاتی برای مقابله با آنها را امری مهم خواند و با تاکید بر لزوم ترویج و گفتمان سازی پدافند غیرعامل بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر گفت: برای معرفی پدافند غیرعامل بعنوان یک اصل، لازم است به سوی گفتمان سازی گام برداریم چراکه تنها از این روش است که می توانیم زیرساخت های کشور را تقویت کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه موضوع آموزش در پدافند غیرعامل، اهمیت زیادی دارد و برای تحقق اهداف و انجام بهتر وظایف باید این مهم بیشتر از قبل تقویت شود، افزود: با توجه به شرایط کرونایی کنونی، آموزش‌ها از بستر فضای مجازی ارائه و در راستای اهداف پدافند غیرعامل سیاستگزاری گردد.

وی طرح جامع پدافند غیرعامل را مبنای عمل و نقشه راه استان و الگویی برای مقابله با تهدیدات خواند و افزود: اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل موجب هماهنگی بیشتر و بهتر بین تمامی دستگاه‌های اجرایی استان می‌شود و از هدرفت منابع جلوگیری می‌کند.

دکتر زارع اظهار داشت: طرح جامع پدافند غیرعامل در واقع یک سند بالادستی و راهبردی است و موضوعاتی که در این سند مطرح می‌شود، برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در سطح کلان است.

استاندار گیلان همه دستگاه‌های اجرایی استان را موظف به رعایت الزامات پدافند غیرعامل دانست و افزود: باید تمامی طرح‌های عمرانی و خدماتی، پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند چراکه این پیوست با توجه به رعایت استانداردها ، موجبات توسعه استان را فراهم می آورد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه‌ پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی و امن‌سازی فضای محیطی برای شهروندان بیان کرد: در طراحی ها و مکان‌یابی‌ها ، باید ضرورت پدافند غیرعامل و اهمیت آن مورد توجه باشد.

استاندار گیلان گفت: انتظار دارم کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل نسبت به پیشگیری تهدیدهای احتمالی در حوزه‌های مختلف، اهتمام ورزند.

رئیس شورای پدافند عیرعامل استان تصریح کرد: در کنار مبنای عقلانی در خصوص اهمیت و اولویت بندی پیشگیری؛ تجربه نیز نشان داده اقدامات پیشگیرانه به مراتب کم‌هزینه‌تر از اقدامات مقابله‌ای است و اگر بتوانیم در زمان مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات هزینه کنیم، از هزینه‌های غیرضروری در مواقع بحرانی بطور چشمگیری کاسته می‌شود.

دکتر زارع با اشاره به شیوع نزدیک به هفت ماه ویروس کرونا در کشور و تلاش و تکاپوی بخش های مختلف مدیریتی برای مقابله با آن افزود: مطابق با ادبیات پدافند غیرعامل؛ کرونا یک تهدید زیستی است که بعنوان یک رویداد طبیعی یا غیرطبیعی، سرمایه های انسانی و اقتصادی را هدف تخریب قرار داده است.

وی با بیان اینکه زمان قطعی برای از بین رفتن ویروس کرونا تعیین نشده، گفت: باید خود را سازگار با وجود این ویروس و همزیستی با آن البته با در نظر داشتن پروتکل‌های بهداشتی و سایر توصیه‌های مراقبتی کنیم.

استاندار گیلان تصریح کرد: انتظار دارم اداره‌کل پدافند غیرعامل در ارتباط با استادان دانشگاه ها ، به شناسایی علمی و تعیین و تبیین رویکرد مواجهه با این ویروس بپردازد و در حوزه مقابله با این تهدید زیستی، نقش آفرینی کند.

وی توجه به زمان بندی مشخص شده در خصوص تکمیل طرح جامع پدافند غیرعامل استان را موضوعی عنوان کرد که باید مورد توجه باشد و بر لزوم مشارکت همه دستگاه های اجرایی استان برای به‌روز رسانی آمارها و اطلاعات مندرج در طرح جامع پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: پس از رفع نواقص طرح و تایید، همه دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند.

در این جلسه طرح جامع پدافند غیرعامل استان توسط شرکت مشاور، توضیح داده شد و طرح یادشده از سوی مدیران حاضر در جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.