رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود پزشک مکفی و تجهیزات تشخیص پزشکی لازم در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: کادر بهداشت و درمان استان به‌ویژه در بیمارستان‌ها باید از امکانات موجود استفاده کنند و به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم و بیماران باشند. به گزارش مهر گیلان -نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود پزشک مکفی و تجهیزات تشخیص پزشکی لازم در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: کادر بهداشت و درمان استان به‌ویژه در بیمارستان‌ها باید از امکانات موجود استفاده کنند و به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم و بیماران باشند.

به گزارش مهر گیلان -نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونین، مدیران، رؤسای مراکز آموزشی و درمانی رشت در سالن اجلاس حوزه ریاست و رؤسای بیمارستان‌های تابعه استان گیلان نیز به‌صورت ویدیو کنفرانس، برگزار شد.

مردم باید خدمات بهداشت و درمان را به‌صورت منظم و مستمر دریافت کنند

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، با تأکید بر ارائه خدمات مستمر و منظم از سوی کادر سلامت، اظهار کرد: مردم باید خدمات بهداشت و درمان را در سطح استان به‌صورت منظم و مستمر بر اساس حقوق مشخص خود دریافت کنند.

کمبود پزشک نداریم

وی با بیان اینکه در تمامی مراکز درمانی و بیمارستان ها، پزشک کافی وجود دارد، افزود: علاوه بر پزشکان موجود در سطح مراکز درمانی، ۷۲ پزشک جدید نیز جذب و به بیمارستان‌های سطح استان اعزام‌شده‌اند و با شروع به کار این عزیزان، انشااله کمبود پزشک در سطح استان نخواهیم داشت.

مراکز بیمارستانی و درمانی باید ۲۴ ساعته خدمات ارائه کنند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر ارائه خدمات ۲۴ ساعته در مراکز درمانی و بیمارستان های استان، گفت: این مراکز، علاوه بر فعال بودن در نوبت صبح، باید در نوبت عصر و شب نیز فعال بوده و پزشکان با حضور در مراکز درمانی، به مردم و بیماران خدمات مکفی ارائه کنند.
دکتر سالاری بر لزوم اشراف کامل رؤسای بیمارستان‌ها بر تمامی امور اداری، مالی و درمانی تأکید کرد و افزود: رئیس بیمارستان باید بر شیوه و به‌کارگیری نیروها، غذای بیماران، توزیع دارو، افزایش رضایت‌مندی بیماران و خانواده‌ها اشراف کامل داشته باشد و مرکز درمانی و یا بیمارستان را بصورت مستمر پایش کند.

وی بر لزوم هماهنگی رؤسای بیمارستان‌های تابعه استان در خصوص پیگیری‌ها برای رفع کمبودهای زیرساختی در مراکز تأکید کرد و گفت: برخی از رؤسای بیمارستان‌های استان به جهت رفع نواقص و کمبودها از ظرفیت‌های برون‌سازمانی بهره می‌گیرند که بسیار حائز اهمیت است، اما لازم است قبل از این اقدام، به‌منظور هماهنگی بهتر و پرهیز از موازی کاری، با معاونین مربوطه دانشگاه هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

خدمات تشخیص درمانی علاوه بر بیماران بستری باید به بیماران سرپایی نیز ارائه شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه بیمارستان نباید تنها یک ساختمان باشد بلکه باید فعال بوده و به مردم، خدمات ارایه دهد، تصریح کرد: برخی از بیمارستان‌های استان به دلیل ارایه خدمات محدود، بیماران، روند درمان خود را مستقیماً به بخش خصوصی و یا مطب‌ها می سپارند که این مهم باسیاست‌های خدمتی دانشگاه در تناقض است.

دکتر سالاری با بیان اینکه از ظرفیت آزمایشگاه‌ها، سونوگرافی، CT اسکن، رادیوگرافی و یا سایر تجهیزات تشخیصی پزشکی به‌صورت ۲۴ ساعته استفاده نمی‌شود، افزود: برخی از بیمارستان‌ها به بیماران سراپایی خدمات مذکور را ارائه نکرده و یا تنها این خدمات را به بیماران بستری محدود می‌کنند که باید این رویه کاملاً تغییر کرده و سیستم درمان کاملاً در اختیار مردم قرار گیرد.

انتقال نیرو از شهرستان‌ها به رشت و از بخش بهداشتی درمانی به اداری ممنوع است
وی همچنین بر ضرورت حفظ نیروها در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه در شهرستان‌ها تأکید کرد و گفت: هیئت‌رئیسه دانشگاه، مخالف انتقال نیرو از شهرستان به مرکز استان و یا از کادر بهداشت و درمان به بخش اداری است و باید در این زمینه مقاومت کافی در سطح بیمارستان‌ها و شبکه‌ها صورت گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به گلایه برخی از کادر درمان و همچنین بیماران نسبت به وسایل حفاظت شخصی و پزشکی، خاطرنشان کرد: در خصوص کمبود تجهیزات و ملزومات حفاظت فردی هم از سوی بیماران و هم از سوی برخی کادر پزشکی انتقادهایی صورت گرفته که به نظر می‌رسد یا ملزومات کافی خریداری‌نشده و یا اگر خریداری‌شده، به درستی توزیع نشده که باید نظارت بر این رویه نیز در سطح دانشگاه و واحدها تشدید شود.
گفتنی است در این نشست، معاونین دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در خصوص چالش‌های حوزه سلامت در بخش‌های درمان، بهداشت، آموزش، غذا و دارو موضوعاتی را طرح و برای حل و رفع نواقص موجود پیشنهاد‌هایی را ارائه کردند.
علاوه بر معاونین و مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست هیئت‌رئیسه امروز، رؤسای بیمارستان‌های سراسر استان نیز به بیان نقاط قوت، مشکلات، دغدغه‌ها و چالش‌های زیرساختی در ابعاد مختلف بخش درمان و بیمارستانی پرداختند