به گزارش مهر گیلان -سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: امسال بیش از ۶ تا ۸ برابر سال‌های گذشته ثبت سفارش واردات واکسن آنفلوانزا داشته ایم. آقای دکتر کیانوش جهانپور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در سال‌های گذشته بطور میانگین ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد می‌شد و برخی سال‌ها […]

به گزارش مهر گیلان -سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: امسال بیش از ۶ تا ۸ برابر سال‌های گذشته ثبت سفارش واردات واکسن آنفلوانزا داشته ایم.
آقای دکتر کیانوش جهانپور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در سال‌های گذشته بطور میانگین ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد می‌شد و برخی سال‌ها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این واکسن‌ها مصرف و بقیه امحا می‌شد.
وی ادامه داد: امسال امیدوارم با یک تجویز منطقی شاهد این باشیم که مشکلی در استفاده از واکسن نداشته باشیم.
آقای دکتر جهانپور گفت: اکنون محموله‌های اول در شبکه بهداشت کشور توزیع شده و یا درحال توزیع برای مادران باردار، افراد بالای۶۵سال و کودکان زیر پنج سال است که پس از کفایت، محموله‌های بعدی به شبکه داروخانه‌های کشور برای استفاده گروه‌های پرخطر توزیع می‌شود که با احراز هویت با کارت ملی و شناسه هر واکسن در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
وی افزود: دقت در نحوه توزیع واکسن در داروخانه‌ها به این علت است که شاهد شکل گیری بازار‌های موازی و یا حتی بازار‌های معکوس با توجه به تفاوت فاحش قیمت واکسن انفولانزا در ایران نسبت کشور‌های همجوار نباشیم.
آقای دکتر جهانپور درباره قیمت واکسن گفت: واکسن آنفلوانزا در این مرحله به قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان با ارز دولتی وارد شده است در حالی که قیمت این واکسن در کشور‌های همجوار حداقل ۵ تا ۶ برابر است، از این رو ممکن است قاچاق معکوس اتفاق بیفتد، بنابراین برای جلوگیری از قاچاق، عرضه آن به افراد با کد ملی و شناسه خواهد بود.

اکسیناسیون همگانی برای انفلوانزا معنا ندارد
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: چیزی به نام واکسیناسیون همگانی برای انفلوانزا معنا و منطقی در پزشکی و سلامت ندارد.
آقای دکتر کیانوش جهانپور گفت: درباره واکسن انفلوآنزا هر ساله افراط و تفریط داریم برخی سال‌ها تفریط داریم که حتی گروه‌های پرخطر و در معرض خطر از تزریق واکسن خودداری می‌کنند، برخی سال‌ها هم مثل امسال با نگرانی‌های فزاینده‌ای که ایجاد شده است با نگاه افراط گونه و انتظار افراطی از واکسن انقلوانزا روبرو هستیم.
وی افزود: بهیچ وجه توصیه همگانی برای واکسیناسیون آنفلونزا نداریم، ولی گروه‌های پرخطر به ترتیب اولویت در گام اول برای مادران باردار و افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند به مراکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند و این واکسیناسیون را انجام دهند.
وی ادامه داد: با وارد شدن محموله‌های بعدی برای گروه‌های دیگر بعد از اعلام کفایت، واکسن انفلوانزا در شبکه‌های بهداشت توزیع و در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.
آقای دکتر جهانپور گفت: برای گروه‌های دیگر لزوما توصیه اکید مبنی بر استفاده از واکسن انفلوانزا در فصول سرد سال نداریم.
وی افزود: روش‌های پیشگیری از کرونا با انفلوانزا مشترک است با توجه به استفاده همگانی از ماسک در مکان‌های عمومی و شستن مکرر دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی که حداقل ۶۰ درصد مردم آنرا رعایت می‌کنند و اگر این رعایت بیشتر شود به طور قطع موارد بروز انفلوانزا امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر خواهد بود. وی ادامه داد: در عین اینکه هشداری نسبت به همزمانی دو عفونت کووید ۱۹ و انفلوانزا وجود دارد نیمه پر لیوان این است که با رعایت توصیه‌های بهداشتی مشترک هر دو بیماری، احتمال قریب به یقین بروز و شیوع بیماری انفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته کمتر خواهد بود، همانطور که در نیمکره جنوبی که الان فصل زمستان را پشت سر گذاشتند، آمار بیش از نود درصد کاهش در موارد شیوع انفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته یا میانگین سال‌های گذشته گزارش شده است.
وی با اشاره به واردات مرحله به مرحله واکسن آنفلوانزا گفت: تا کنون بیش از ۲ میلیون دوز وارد شده و تا ۱۶ میلیون دوز واکسن انفلوانزا در روز‌های آینده در شبکه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها توزیع خواهد شد./ منبع / صدا و سیما