برای نخستین‌بار در کشور دستگاه دروگر گیاه مهاجم سنبل آبی با همت و تلاش جوانان دانش آموخته گیلان ساخته شد.

برای نخستین‌بار در کشور دستگاه دروگر گیاه مهاجم سنبل آبی با همت و تلاش جوانان دانش آموخته گیلان ساخته شد.
به گزارش مهرگیلان، رونمایی از دستگاه شناور دروگر سنبل آبی با حضور دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان  ، دکتر احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، دریادار امیر رستگاری معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان صنایع دریایی ، دکتر سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ، دکتر ساسان کفایی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان و سایر مدیران کل و مسئولان کشوری و استانی در این مجموعه رونمایی شد.
 دکتر ساسان کفایی در آیین رونمایی از این دستگاه  با حضور مقامات کشوری و استانی در صنایع دریایی شهید تمجیدی در بندر انزلی اظهار داشت : جوانان ساعی و تحصیل‌کرده صنایع دریایی شهید تمجیدی در انزلی با حمایت اداره کل حفاظت محیط ‌زیست گیلان توانستند این دستگاه را طی مدت شش ماه با هزینه کمتر از نصف قیمت نمونه مشابه خارجی آن بسازند و با ساخت آن در شرایط تحریم، بالغ بر ۶۰ درصد از لحاظ ارزی صرفه جویی کنند. وی با اشاره به اینکه این دستگاه در تست‌های اولیه نظر کارشناسان را جلب کرده است، تاکید کرد : دستگاه مذکور با کیفیتی هم‌تراز با نمونه‌ خارجی موجود،  توان جمع آوری سنبل آبی را از سطح تالاب‌های استان دارد.  
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بیان کرد: گیاه غیربومی و مهاجم سنبل آبی در سال ۱۳۹۰ وارد بوم‌سازگان‌های آبی استان شده و در حال حاضر ۱۸ پهنه آبی در ۱۱ شهرستان  را آلوده کرده است و بیم آن می‌رود زیستگاه‌های آبی بیشتری در این استان به این گیاه مهاجم آلوده شود.
دکتر کفایی با اشاره به اقدامات مناسب انجام شده برای حذف سنبل آبی در برخی مناطق آلوده استان  افزود : با توجه به وسعت زیاد مناطق آلوده به ویژه در تالاب بین‌المللی انزلی و قدرت تکثیر بالای این گیاه خرید یا ساخت دستگاه دروگر را در اولویت برنامه های این سازمان قرر داد تا به صورت مکانیکی و با سرعت بیشتری با این گیاه مقابله شده و آن را از پهنه‌های آبی کشور حذف کنیم.
 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر منویات مقام رهبری در سالی که به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین شده است، گفت: با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، اراده سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و استانداری گیلان، از قابلیت و توانمندی داخلی به ویژه صنایع دریایی شهید تمجیدی در ساخت این دستگاه دروگر استفاده شد.
دکتر کفایی در ادامه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه محیط بانان “مهدی مجلل” و “میکائیل هاشمی” و محکومیت این جنایت علیه حافظان گمنام  وبی ادعای محیط زیست یعنی محیط بانان ، خواستار توجه بیشتر به وضعیت این قشر زحمتکش و فداکار و ارتقای وضعیت معیشتی نامبردگان از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و بر ضرورت اقدامات قضایی عاجل و تاثیر گذار علیه عاملان این جنایت رذیلانه تاکید نمود.
همچنین ایشان با اشاره به تصویبنامه مصوب جلسه ۹۹/۹/۲۶ هیئت محترم وزیران در خصوص مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال جهت مبارزه با تهدیدات ناشی از گسترش توده گیاه مهاجم سنبل آبی، افزود با توجه به عدم تخصیص اعتبار مذکور از سوی خزانه تا کنون ، علی رغم پیگیری های مجدانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ، خواستار تخصیص مبلغ مذکور به منظور مقابله با آلودگی پهنه های آبی  و تالاب های استان گیلان با گیاه مهاجم سنبل آبی شد.
مدیر صنایع دفاع شهید تمجیدی نیز در این آیین، رسوب دانش در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تربیت نیروی انسانی متخصص را از دستاوردهای ساخت این دستگاه اعلام کرد . 
ناخدا یکم جهانبخش امیری گفت: مراحل طراحی و ساخت این شناور  شهریور ۹۹ بر اساس اعلام نیاز محیط زیست در دستور کار صنایع دریایی قرار گرفت و فرایند طراحی آن آغاز شد .
وی اضافه کرد :فرایند ساخت بدنه شامل سازه فولادی، روسازه، الحاقات سازه ای و تامین ، ساخت و نصب و راه اندازی سازه سامانه های مکانیکی ، کنترلی، تحرک و رانش برق و الکترونیک با نظارت موسسه رده بندی ایرانیان به عنوان ناظر کارفرما با صرف ۱۲ هزار و ۵۶۰ نفر ساعت کار انجام و بیش از ۱۵۰۰ فعالیت اجرایی توسط کارکنان صنایع دریایی شهید تمجیدی انجام شد.
وی ادامه داد : ۱۵ عنوان آزمایش و بالغ بر ۵۰ آیتم کنترلی برای سامانه‌های مختلف روی این شناور انجام شده است و از ویژگی های این شناور در مقایسه با شناورهای مشابه خارجی می توان به سامانه رانش ،سامانه دروگر ،سامانه انتقال و سامانه کنترل اشاره کرد.
ناخدا یکم امیری افزود: افزایش توان سازمان محیط زیست کشور در مقابله با جنگ بیولوژیکی و ریشه کنی گیاه سنبل آبی، ورود به عرصه طراحی ساخت به ویژه بهینه سازی انواع شناورهای مختلف با تناژ و ابعاد متفاوت به سفارش سازمان های مربوطه ، به کارگیری مکانیزم های مورد استفاده در این دستاورد جهت ایده پردازی طراحی و ارائه پیشنهاد برای ساخت سایر شناورهای با ماموریت های مشابه ،تقویت روحیه خودباوری و خود اتکایی با اکتساب  فناوری‌های نوین و کسب دانش فنی ، ساخت تجهیز شناورهای مشابه ، صرفه جویی ارزی با انجام بومی سازی و بهینه سازی و سامانه ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان و کشور ، رسوب دانش در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تربیت نیروی انسانی متخصص را از دستاوردهای ساخت این دستگاه میتوان اعلام کرد.
مدیر صنایع دفاع شهید تمجیدی تاکید کرد: افزایش استحکام بدنه این شناور ،افزایش پایداری، افزایش مقاومت به خوردگی با توجه به شرایط محیطی تالاب انزلی، افزایش کنترل پذیری شناور، افزایش توان سامانه رانش با تقویت توان موتور و دبی پمپ هیدرولیک به منظور افزایش مانور پذیری، قدرت و سرعت شناور با در نظر گرفتن شرایط محیط عملیات، کاهش پیچیدگی فرآیند ساخت و تولید به منظور کاهش مدت زمان از مزایای این دستگاه نسبت به مشابه خارجی آن است. 
بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال ۹۹ با امضاء قراردادی با صنایع دریایی شهید تمجیدی، ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی را با استفاده از توان و دانش متخصصین داخلی در دستور کار خود قرار داد و برای نخستین‌بار در کشور این دستگاه در صنایع دریایی شهید تمجیدی در استان گیلان ساخته شد.
دکتراحمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت با درایت استاندار محترم واداره کل حفاظت محیط زیست گیلان چنین کار بزرگی اتفاق افتاد و سازمان حفاظت محیط زیست تعهد داشت که جهت مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی از ساخت این دستگاه حمایت کند که نهایتا جز کارهای موفقی بود که  به دست متخصصان داخلی گیلان انجام پذیرفت که از همه دست اندرکاران این کار بزرگ جهت حفظ محیط زیست بعنوان امانت الهی  تقدیر و تشکر می گردد  .
در این مراسم دکتر دلخوش نماینده محترم مردم صومعه سرا و حضرت حجت السلام و المسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین امام جمعه محترم بندر انزلی  نیز از سازمان حفاظت محیط زیست گیلان به پاس تحقق شعار مقام معظم هبری و تولید نخستین دستگاه دروگر سنبل آبی با قابلیت توانمندی داخلی به وی‍ژه صنایع دفاعی  توسط جوانان ساعی و تحصیل کرده صنایع شهید تمجیدی گیلان قدردانی و تشکر نمودند .