رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ثبت سفارش و عقد قرارداد تامین ۲۴۰ میلیون دُز واکسن کرونا برای کشور انجام شده است.


دکتر کیانوش جهانپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: از جهت اینکه ضریب تحقق واکسن در موعد پیش بینی شده پایین‌تر از ۵۰ درصد برآورد می‌شود، ثبت سفارش ۲۴۰ میلیون دُز واکسن انجام شده است تا به نوعی حتی با تحقق ضریب ۵۰ درصدی، بتوانیم عدد ۱۲۰ میلیون دُز واکسن مورد نیاز کشور را تا پایان سال تامین کنیم.
وی بیان کرد: قرار است این مقدار واکسن از سوی تولید کنندگان داخلی و خارجی و بخش دیگر آن از طریق کواکس تامین شود.

دکتر جهانپور به استمرار و توسعه واردات واکسن کرونا اشاره و عنوان کرد: باتوجه به استقبال خوب و استفاده بیش از ۴۲۰ هزار دُز از واکسن اسپوتنیک وی در مرحله یک و دوم واکسیناسیون کشور، مذاکراتی از سوی سفیر محترم و دستگاه دیپلماسی با کشور روسیه انجام شد و قرارداد تامین ۶۰ میلیون دُز واکسن برای ماه‌های آینده منعقد شد.
وی اضافه کرد: دریافت واکسن‌های وارداتی از محل سبد مشترک کواکس ادامه خواهد داشت و امیدواریم تا پایان بهار حداقل سه میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن از سبد کواکس تحویل بگیریم.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ممکن است از کشور‌های چین و هند هم بر اساس توافق‌های قبلی، محموله‌های تکمیلی واکسن وارداتی را داشته باشیم.
دکتر کیانوش جهانپور افزود: اگرچه بخش عمده واکسن کرونا در ماه‌های آینده با تولید داخل تامین خواهد شد، ولی حجم بالایی از واکسیناسیون در هفته‌ها و ماه‌های آینده با واکسن‌های وارداتی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون علیه کرونا از ۲۱ بهمن پارسال آغاز شد و مرحله یک آن در روز‌های آینده و تا اوایل اردیبهشت به اتمام خواهد رسید، بیان کرد: بلافاصله بعد از پایان مرحله یک واکسیناسیون، وارد مرحله دوم در کشور خواهیم شد که با تمهیدات اندیشیده شده با سرعت بالاتر، این مرحله واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های وارداتی مجازی که تا امروز در کشور استفاده شده و استفاده خواهد شد، ادامه خواهد یافت.
دکتر جهانپور اضافه کرد: با ورود واکسن انستیتو پاستور ایران به فاز سوم مطالعه بالینی و همچنین روز‌های پایانی فاز دوم مطالعه بالینی گروه دارویی برکت، تا پایان فصل بهار شاهد ورود هر دو واکسن تولید داخل خواهیم بود که با پیوستن این دو واکسن به مجموعه واکسیناسیون عمومی قطعا جهش دیگری در سرعت واکسیناسیون و پوشش عمومی آن خواهیم داشت.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: واکسیناسیون در بهار برای گروه دوم که عموما سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند انجام خواهد شد و فاز سه و چهارم آن هم در تابستان و پاییز با سرعت بیشتر با استفاده از واکسین‌های وارداتی و تولید داخل تا رسیدن به نقطه هدف ادامه خواهد داشت.
دکتر جهانپور افزود: هدف گذاری نطام سلامت رسیدن به یک ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون تا پایان سال ۱۴۰۰ است، ولی این چشم انداز مثبت وجود دارد که حتی به لطف الهی تا قبل از پایان سال میلادی یعنی حداقل سه یا چهار ماه مانده به پایان سال این کار انجام شود.