سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصمیم بر تمدید مشروط و یک ماهه توافق میان ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالا امروز اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر گیلان ، آقای سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با تبریک پیروزی مقاومت و ملت فلسطین در برابر صهیونیست ها، گفت: ۲۷ اردیبهشت ماه وزیر امورخارجه در سخنرانی در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی به ارایه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی پرداخت و اعلام کرد این جنایات باید به صورت جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توسط جامعه جهانی شناخته شود و سازمان‌های بین المللی هم در راستای جلوگیری از تعدی بیشتر رژیم اشغالگر قدس اقدام مسئولانه انجام دهند.

آقای خطیب زاده همچنین با اشاره به سفر آقای ظریف به ایتالیا که دیدار‌هایی را در رم و واتیکان داشت افزود: آقای ظریف در دیدار با پاپ و همتای ایتالیایی خود و رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا و نخست وزیر سابق این کشور مهمترین محور‌های روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال تمدید مشروط و یک ماهه توافق ایران و آژانس گفت: درخصوص تمدید توافق ایران و آژانس دو نکته باید گفته شود اول اینکه گفتگو‌های این موضوع در شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است و در پروسه بررسی‌های نهایی قرار دارد و در اولین فرصتی که این فرآیند نهایی شود دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی اعلام رسمی خواهد کرد.

آقای خطیب زاده گفت: درخصوص این توافقنامه، توجه به این نکته بسیار ضروری است که این تفاهم دسترسی فراپادمانی به سازمان بین المللی انرژی اتمی نمی‌دهد و یک تصمیم داخلی در جمهوری اسلامی ایران و تفاهم فیمابین با آژانس است، برای اینکه دوربین‌ها، فیلم برداری‌های خود را در چارچوب پروتکل الحاقی داشته باشند، اما هیچ دسترسی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از روزی که مصوبه مجلس اجرایی شده، داده نشده است.

وی افزود: پس از این نیز اگر این تمدید صورت گیرد باز هم دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر در پایان این فرآیند گفتگو‌ها در وین به نتیجه مشخصی برسیم آن وقت فیلم‌های ضبط شده می‌تواند در اختیار آژانس قرار بگیرد.
آقای خطیب زاده افزود: باید تا آن روز صبر کنیم و من فکر می‌کنم نهایتا این تصمیم امروز اعلام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارات دوگانه مقامات اروپایی درخصوص مذاکرات وین گفت: دوگانگی وجود ندارد، ما پیشرفت‌های خیلی قابل توجهی داشته ایم و هنوز هم فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است و آنچه که باقی مانده است براساس دستورالعمل‌های وزارت امورخارجه قابل توجه است.
آقای خطیب زاده افزود: آن‌ها هم باید با دقت پیگیر شوند و آنچه که باقی مانده است می‌تواند به راحتی به نتیجه برسد اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن اتخاذ شود.
وی همچنین گفت: دولت جدید آمریکا باید از ادبیات دولت قبلی فاصله بگیرد و همچنین از کمپین شکست خورده حداکثری که دولت ترامپ علیه مردم ایران اعمال کرده بود، عقب نشینی کند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر آمریکایی‌ها از این موضوعات فاصله بگیرند آنچه که باقی مانده به راحتی قابل دسترسی و توافق است.
آقای خطیب زاده گفت: اگر همچنان تیم ایالات متحده برای حفظ میراث شکست خورده به وین برگردد رسیدن به انتظارات طولانی‌تر خواهد شد.
وی افزود: طبیعی است ملاک و سنجش ما متن اصلی برجام است و آنچه که در برجام نوشته شده است باید نکته به نکته اجرا شود و انتفاع ایران از بند‌های رفع تحریمی برجام باید قطعی باشد و قطعا بعد از رفع تحریم‌ها راستی آزمایی صورت خواهد گرفت و ایران آمادگی دارد برای توقف اقدامات جبرانی خود اقدام کند.
آقای خطیب زاده گفت: هیچ کس فراموش نکند که در اروپا و آمریکا که برجام امروز زنده است، به خاطر صبر راهبردی تهران و اقدامات با تدبیر ایران و نه به خاطر آنچه که آن‌ها انجام داده اند.
وی افزود: آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام را از بین ببرد، اروپا با بی عملی خود تمامی ظرفیت‌ها برای بهره برداری یا انتفاع ایران از برجام را از بین برد، این ایران بود که هم اقدامات موثر داشت و هم اینکه اقدامات کاهشی ایران در چارچوب برجام صورت گرفت، لذا باید از این فرصت و پنجره فرصت استفاده لازم را ببرد./صدا و سیما