وزیر کشور: انتخابات با تمهیداتی که اندیشیده شده است، با حداکثر رعایت شرایط بهداشتی برگزار خواهد شد.

به گزارش مهر گیلان ؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز جلسه مشترک هیات مرکزی اجرایی را با ستاد انتخابات کشور برگزار کردیم و موظف هستیم هر چند وقت یکبار گزارش‌های ارائه کنیم و نظر و پیشنهاد‌های آن‌ها را نیز بشنویم.
وی گفت: امروز هم در حوزه امنیت انتخابات گزارش مفصلی داده شد و هم درباره اقداماتی که در بحث امنیت انتخابات به عمل آمده است که ما از دی ماه سال گذشته ستاد امنیت انتخابات را تشکیل دادیم و اطلس انتخابات را که برای همه شهر‌ها داریم در جلسه ارائه کردیم و اعلام شد، طبق پیش بینی‌ها و رصد مستمری که ما داریم در شرایط جاری مواجه با موضوع امنیتی خاصی در زمان انتخابات نخواهیم بود.
رحمانی‌فضلی افزود: مسایل جدید قابل پیش‌بینی است و ما این مسایل را رصد می‌کنیم و پیش‌بینی لازم را انجام می‌دهیم و آمادگی پیشگیری از این مسایل در شرایط خاص را نیز داریم.
وی گفت: در بخش کرونا یا بهداشت انتخابات نیز در جلسه امروز مباحث و تاکیداتی داشتند که توضیحات داده شد که هم تعداد شعب را زیاد کردیم و هم ساعات رای‌گیری افزایش دادیم و هم تلاش کردیم شرایط مطلوب بهداشتی در تمام شعبه‌ها رعایت شود، از لحاظ رعایت شیوه نامه‌ها و امکانات و تجهیزات لازم فراهم شود و از همه عوامل اجرایی در شعب تست پی سی آر گرفته می‌شود تا مشخص شود که همه سالم هستند و موجب تسری و شیوع نشوند و فاصله اجتماعی نیز برای افرادی که برای رای گیری می‌آیند حتما رعایت می‌شود.
وزیر کشور ابراز امیدواری کرد؛ با تمهیداتی که اندیشیده شده است، انتخابات را با حداکثر رعایت شرایط بهداشتی برگزار کنیم.
وی در ادامه به بحث نگرانی‌های خاص روز رای گیری اشاره کرد و گفت: در برخی موارد در روز رای گیری شایعه می‌شود که مثلا تعرفه نیست یا احتمال قطعی برق وجود دارد، ما همه پیش بینی‌های لازم را کرده ایم و در اینجا اعلام می‌کنم، همه دستگاه‌های هویت یاب و هویت سنج (دستگا‌های احراز هویت) ما مجهز به باتری هستند و همه این‌ها به صورت آفلاین می‌باشند، چون برخی ابراز نگرانی می‌کردند که این‌ها هک نشوند که همه این دستگاه‌ها آفلاین هستند و امکان هک شدن وجود ندارد و دستگاه‌ها نیز مجهز به باتری اند.
رحمانی فضلی افزود: ضمن اینکه به وزارت نیرو و مخابرات مثل همیشه اعلام شده است که در آن ۲۴ ساعت روز رای‌گیری نباید در هیچ جای کشور قطعی برق و مخابراتی داشته باشند و آن‌ها نیز در این خصوص تعهد و قول دادند که این کار انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین تعرفه‌ها نیز به اندازه کافی و حتی ۱۰ درصد بیشتر از نیاز توزیع شده است و در این خصوص کمبودی نخواهیم داشت.
وزیر کشور گفت: درباره امکان و ایجاد شرایطی که اطمینان بخش باشد، برای جلوگیری از تخلفات و تقلبات نیز با قاطعیت و صراحت می‌گویم که در فرایند رأی‌گیری از ابتدای حضور مردم در شعبه‌ها یعنی از مرحله ثبت نام و رای گیری تا مرحله شمارش نهایی که شامل تجمیع نهایی آرا خواهد شد این فرایند چندین بار رفت و برگشت شده است و از تجارب سال‌های گذشته نیز استفاده کردیم و با اطمینان می‌گویم که به هیچ وجه در این فرایند امکان هیچ گونه تخلف و تقلبی وجود ندارد.
وی افزود: در دور قبل هم برخی از این سوال‌ها مطرح بود و برخی شکایات از عوامل شده بود که به همه این‌ها در قوه قضاییه رسیدگی شد و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها تبرئه شدند و بقیه نیز مشکلی در فرآیند نبوده مثلا جانب داری در کلام و صحبت بوده است که وقتی قوه قضاییه این احکام را صادر کرد موجب رو سفیدی همه دست اندرکاران شد.
رحمانی‌فضلی در ادامه به مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: موضوع مشارکت موضوع مهمی است، در شرایط کرونایی فعلی کانون‌های مشارکت‌زای ما اکنون با کُندی و عدم فعالیت مواجه هستند، مثلا مدارس، دانش‌آموزان و آموزش و پرورش یکی از کانون‌های مهم مشارکت بود اکنون تعطیل هستند، دانشگاه‌های ما از نظر مشارکت و فعالیت‌های سیاسی یکی از کانون‌های بسیار مهم ما بود که اکنون تعطیل است و مساجد ما که محل برگزاری اجتماعات و نماز بوده اکنون در حد برگزاری نماز و با تعداد اندک فعال هستند و این کانون‌های مشارکت زا فعالیت ندارند.
وی افزود: متاسفانه اکثر نامزد‌ها نیز در شهرستان‌ها و استان‌ها هنوز ستادی تشکیل نداده اند، وقتی ستادی ندارند، علی القاعده فعالیتی هم ندارند و برغم اینکه ما برای برگزاری تجمع‌ها و میتینگ‌ها در شرایط خاص، امکان استفاده از ۳۰ درصد از ظرفیت آن مکان و فضا را مجوز داده ایم، اما تا امروز حتی یک مورد تجمع تبلیغاتی هم برگزار نشده است.
وزیر کشور گفت: ان شاءالله همه دستگاه‌های اجرایی، مردم و کانون‌های سیاسی و اجتماعی که می‌توانند موثر باشند، فعال شوند.
وی افزود: امیدواریم با شروع تبلیغات انتخابات شورا‌های شهر و روستا که بزودی شروع خواهد شد، این نوع تبلیغات هم در افزایش مشارکت و هم در گرمی بازار تبلیغات موثر باشد.
رحمانی فضلی گفت: همچنین برخی اعضا درباره برنامه‌های که تحت عنوان مناظره‌ها در تلویزیون پخش شده یا درباره بقیه برنامه‌های توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای بهبود داشتند قرار شد که ما فردا جلسه کمیسیون تبلیغات را برگزار و نظرات را بررسی کنیم. وی افزود: به هر حال همه مقدمات و تمهیدات آماده است و شرایط قانونی و امکانات لازم برای برگزاری انتخابات خوب مهیاست و امیدواریم شاهد حضور پرشور مردم در شرایط امن، سالم و قانونی برای برگزاری انتخابات باشیم./ صدا و سیما