به گزارش مهر گیلان به نقل از ایرنا «محمدجواد آذری جهرمی» روز یکشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به این‌که خبر مهمی در صنعت ارتباطات رخ داده است، نوشت: امروز پس از ۳ سال پیگیری و تلاش، دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را به تصویب رساند. […]

به گزارش مهر گیلان به نقل از ایرنا «محمدجواد آذری جهرمی» روز یکشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به این‌که خبر مهمی در صنعت ارتباطات رخ داده است، نوشت: امروز پس از ۳ سال پیگیری و تلاش، دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را به تصویب رساند.

وی افزود: پس از خصوصی‌سازی مخابرات، این «تصرف» یک مانع جدی برای توسعه اینترنت خانگی بود.

 یکی از دلایل عمده‌ای که به عدم رشد ارتباطات ثابت در کشور شده، انحصار ذاتی امکانات پایه زیرساختی در این حوزه و نحوه عملکرد آن است.

نکته دوم بحث سرمایه‌گذاری است. معمولاً سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها بلندمدت است. پیش از این برآورد‌ها نشان می‌داد سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای پهن‌باند ثابت بین ۶ تا ۷ سال، دوره بازگشت سرمایه دارد، اما در حال حاضر بازگشت سرمایه بین ۱۲ تا ۱۳ سال برآورد می‌شود. در واقع می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این حوزه دیر بازده است از همین رو نوعی بی‌رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در این بخش باید هم در حوزه شبکه مادر مخابراتی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و هم در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی شهری و دسترسی از سوی شرکت مخابرات انجام می‌شد.