معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: میزان وام ازدواج ۱۰ برابر و پرداخت وام ازدواج به روز شده است.

به گزارش مهر گیلان – محمد مهدی تندگویان در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج افزود: در بحث ازدواج موضوع‌های اقتصادی از جمله اشتغال و مسکن را داریم که فعالیت در حوزه مسائل فرهنگی و آموزشی جزو وظایف ماست، اما در مسائل اقتصادی ما در قالب ستاد ساماندهی امور جوانان و ستاد‌های استان‌ها این موضوع‌ها را به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم و در صورت نداشتن عملکرد مناسب، گزارش آن را به نهاد‌های بالا دستی می‌دهیم.
وی با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد مجموع عملکرد‌ها در این چند سال نشان می‌دهد که هم از نظر مبلغ پرداختی و هم از نظر شیوه پرداخت (نظم و ترتیب) در بحث تسهیلات ازدواج هدفمند عمل شده است، گفت: شبکه بانکی نیز به خوبی وارد عمل شده است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در این مدت میزان وام ازدواج ۱۰ برابر شده است، افزود: امسال نیز مشکلی در صف دریافت وام طولانی مدت نداشتیم و پرداخت وام ازدواج به روز شده است.

افزایش ۵ درصدی آمار ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پس از ۱۷ سال که آمار ازدواج در کشور ما شیب نزولی داشت، شاهد افزایش ۵ درصدی آمار‌ها هستیم.
محمد مهدی تندگویان در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج افزود: آمار‌های سال ۹۹ نشان دهنده همکاری نهاد‌ها با همدیگر بوده و ناشی از فرهنگ سازی‌ها و ترویج بحث ساده سازی ازدواج و استفاده از ظرفیت خیران این حوزه است.
تندگویان افزود: در همه استان‌ها مجمع خیرین راه اندازی شده است و مجمع ملی خیرین نیز شکل گرفته است که در برخی از استان‌ها خیرین مسکن ساز برای زوج‌های جوان نیز فعالیت می‌کنند که همه این فعالیت‌ها یک همراهی و همدلی را به وجود می‌آورد.
وی گفت: البته این افزایش ۵ درصدی آمار ازدواج در حالی اتفاق افتاده است که به خاطر شیوع بیماری کرونا از نظر اقتصادی توانمندی خاصی نداشته ایم بلکه این افزایش به خاطر تلاش همه دستگا‌های ذی ربط است، اما یکی از واقعیت‌ها این است که کرونا منجر به حذف برخی تشریفات زائد در ازدواج و کاهش هزینه‌ها شد و در نتیجه شاهد افزایش ازدواج بودیم.
وی ادامه داد: امیدوارم جوانان بحث فرزندآوری را نیز به تأخیر نیندازند چرا که یکی از بحث‌های جدی ما مقابله با کاهش جمعیت است و در یک شیب خطرناکی در حوزه جمعیت قرار گرفته‌ایم.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پایش اخیر ما در تحلیل جوانان در سن ازدواج نشان می‌دهد که یکی از مشکلات کشور بحث جنسیت است و به صورت میانگین از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج ۱۰۰ زن آماده ازدواج داریم و این نسبت جنسیتی تأثیر بدی در آمار‌های ازدواج خواهد گذاشت و در موضوع فرزندآوری و کاهش فرزندان دختر هشدار دهنده است.
وی افزود: زمانی که آمار کلی جمعیت رو به کاهش است نشان می‌دهد که آمار کسانی که به سن ازدواج رسیده اند یا قصد ازدواج دارند کاهش پیدا کرده است.
تندگویان گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی بنده بحث مهاجرت و نگرانی از افزایش آن است و اگر آمار دختران ما در حوزه مهاجرت افزایش یابد، شاهد نتایج بدی در امر ازدواج، فرزندآوری و جمعیت خواهیم بود.
وی افزود: طبق آخرین پایشی که در مورد ازدواج جوانان انجام شده و تا پایان مرداد ماه نتایج آن منتشر می‌شود، یکی از مشکلاتی که کشور درگیر آن هستیم و توجهی هم با آن نشده، بحث جنسیت است./صدا و سیما