استاندار گیلان : تقویت حمل‌ونقل با استفاده از خطوط کشتیرانی بندری گیلان و توجه به گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه باید موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش مهر گیلان -استاندار گیلان در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه روابط با کشورهای همسایه به ‌ویژه روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌عنوان راهبرد مورد تأکید رئیس‌جمهوری گفت: بر تقویت حمل و نقل و صادرات کالا با بهره گیری از کانتینرهای خشک و یخچال دار و نیز خطوط کشتیرانی چارتری از بنادر انزلی، آستارا و کاسپین تأکید دارم.
ارسلان زارع به افزایش ۱۹ درصدی صادرات انواع محصولات و تولیدات از گیلان به لحاظ وزنی و رسیدن به بیش از ۳۵۳ هزار تن طی چهارماه نخست امسال اشاره کرد و افزود: این شاخص در این مدت، به لحاظ ارزش دلاری نیز با ۲۱۱ میلیون دلار، در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه صادرات انواع محصولات تولیدی در نیمه دوم سال محقق می شود، ابراز امیدواری کرد که هدفگذاری صورت گرفته تحقق یابد.
استاندار رتبه انواع محصولات صادراتی را به ترتیب در حوزه های کشاورزی، معدنی و ساختمانی عنوان کرد و افزود: ۸۵ درصد این میزان صادرات در آستارا انجام شد که نقطه قوتی برای استان و کشور محسوب می شود.
ارسلان زارع اولویت صادرات محصولات گیلان را کشورهای همسایه از جمله روسیه و سپس اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام و خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نیز در گفت و گو با سران کشورها، مسئولان بلندپایه و دیپلمات ها ، توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به عنوان راهبرد و رویکرد کشور تعیین کرده اند.
وی با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور نیاز به واردات گندم بیش از گذشته است، افزود: در ۴ ماه گذشته بنادر گیلان زمینه ساز واردات بیش از ۱۵۶ هزار تن گندم و بیش از ۶۰ هزار تن روغن بودند .
استاندار بر لزوم تقویت حمل و نقل و صادرات کالایی با بهره گیری از کانتینرهای خشک و یخچال دار و نیز خطوط کشتیرانی چارتری از بنادر انزلی ، آستارا و کاسپین تأکید کرد و افزود : با اعطای مشوق های صادراتی و کمک به برگزاری نمایشگاه های داخلی و شرکت در نمایشگاه های خارجی از صادرکنندگان محصولات به ویژه صادرات فرش دستباف و صنایع دستی حمایت شود.
وی با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی بهینه سازی مصرف کود اوره (تولید اوره با پوشش هوشمند) در این جلسه و ضرورت مصرف این نوع کود در استان‌ها به ویژه گیلان باتوجه به اهمیت سلامت شهروندان و گام نهادن در مسیر افزایش شاخص‌های کیفی منابع آب افزود : تلاش برای کاهش میزان استفاده از سموم دفع آفات تا سطح میانگین مصرف جهانی در راستای حفظ کیفیت محصول، جلوگیری از عوارض به آب، خاک و سلامت شهروندان مورد انتظار است.