رئیس جمهور گفت: انتظار مردم از دولت مبارزه با فساد است و باید منافذ فسادخیز شناسایی و سریعاً اصلاح شود.

به گزارش مهر گیلان -حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت بیان کرد: علیرغم همه تلاش‌هایی که در دولت‌های مختلف انجام شده است، ما امروز شاهد شرایطی هستیم که شایسته ملت ایران نیست و حتماً این شرایط در زندگی مردم باید تغییر پیدا کند و نیازمند برنامه ریزی و مردان و زنان با اراده‌ای است که در این میدان نقش‌آفرینی کرده و در زندگی مردم گشایش ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: بدون تردید خداوند متعال هم به این عزم، اراده، انسجام و یکپارچگی برکت خواهد داد تا شرایط متفاوت شود. لازم است به وزرای محترمی که موفق شدند اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کنند و آرا قبولی را به دست بیاورند، تبریک عرض کنم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: این امانت را ملت به ما سپرده‌اند تا بتوانیم کشور را اداره کنیم و شکر این امانتداری آن است که در وهله اول این نعمت را به خوبی بشناسیم و سپس بدانیم که این نعمت از جانب خداوند است. همچنین باید بدانیم که در کجا باید از این نعمت استفاده کنیم و باید از خداوند متشکر باشیم.

رئیسی افزود: ما باید امانتدار نعمتی باشیم که خداوند به این دولت مرحمت کرده است. همکاران ما نباید شب و روز بشناسند، باید با همه وجود نیروهای خوب، ارزشمند و کارآمد را به کار بگیرند و برخی عقب‌ماندگی‌ها در برخی از حوزه‌ها وجود دارد که ما باید آن را جبران کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما در برخی از حوزه‌ها عقب‌ماندگی جدی داریم که این عقب‌ماندگی باید جبران شود و مردم باید احساس پیشرفت و اجرای عدالت کنند. مردم باید احساس کنند که عدالت در سخن نیست. ما باید نشان دهیم که به نام نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت اسلامی مصمم هستیم که عدالت را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: باید بدانیم که هر اقدامی را در جای خودش انجام دهیم. ما باید در این باره روی یک چارچوبی با یکدیگر توافق کنیم و بهترین ملاک برای اجرای عدالت، اجرای قانو ن است و حقیقتاً قانونمداری باید یک اصل مهم قرار داده شود و باید برای اجرای قانون تلاش شود. اگر در جایی قانون ضعیف است و یا ابهام دارد، باید برای اصلاح آن تلاش شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: قانونگرایی با انقلابی گری سازگار است و حضرت امام (ره) فرمودند که نیروهای انقلابی ما قانونمدار هستند و قانونمداران ما با روحیه انقلابی قانون را اجرا می‌کنند. ما در نظام ولایت‌فقیه هیچ بُن بستی نداریم و مقام معظم رهبری نسبت به همه امور کشور مسلط و آشنا هستند و سازوکارهایی هم ظرف این مدت ایجاد شده تا ما بُن‌بست نداشته باشیم. حتی در جایی که لازم است به صورت میانبُر عمل کنیم. در میانبر عمل کردن ما هم باز قانون وجود دارد به نحوی که بتوانیم کارهایی را که اقتضای سرعت دارد، سریعاً انجام شود.

رئیسی ادامه داد: ما گرفتار دیوانسالاری و نوعی از پیچیدگی‌های اداری نباید شویم. البته انضباط اداری لازم است، اما نباید گرفتار پیچیدگی‌های اداری شویم.

وی گفت: انتظار مردم از این دولت، مسئله جدی مبارزه با فساد است. وزرا در حوزه‌های مختلف باید منافذ فسادخیز را بشناسند، تلاش کنند تا بسترهای فسادزا را اصلاح کنند تا ما هر روز در کشور شاهد بروز یک موضوع و یا ساختن یک پرونده و یا مسئله جدیدی در کشور نباشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌ویژه در جایی که دولت می‌خواهد امتیازی به بخش خصوصی دهد و در جاهایی که قرار است مجوز صادر شود، باید حساسیت‌ها بیشتر باشد و سازوکاری را به لحاظ مقررات تعریف کرد و افرادی را باید در این بخش‌ها گذاشت که افرادی مناسب باشند.

رئیسی تأکید کرد: مسئله مبارزه با فساد و فسادستیزی به این صورت است که ما بسترهای فسادزا را بشناسیم. مقام معظم رهبری در سال ۸۰، پیامی ۸ ماده‌ای دادند و وظایف قوا و دستگاه‌های مختلف تعیین شده و پیش روی ما است. ایشان در این پیام و در بخش وظایف دولت فرمودند که اصلاح سازوکارهای فسادزا در دستور کار قرار گیرد. این کار را باید انجام دهیم تا شاهد بروز فساد و تولید پرونده نباشیم.

وی اظهار کرد: بنده به مردم قول داده بودم که در روز آغاز دولت به دولتمردان و مسئولان تأکید کنم که مبارزه با فساد و رانت پیگیری شود. در جاهایی که رانت وجود دارد، حتماً باید شناسایی شود و ما دستورالعملی صادر کردیم که ان شاءالله به وزرا ارائه می‌شود تا با تلاش، بسترهای فساد را اصلاح شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مسئله ساخت یک میلیون مسکن در هر سال نیز از جمله وعده‌هایی بود که به مردم دادیم و ان شاءالله وزیر راه و شهرسازی با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد تا این وعده در میدان عمل تحقق پیدا کند. ما باید دولت صادق الوعده‌ای باشیم و در نگاه مردم باید اینگونه باشد که این دولت هر حرفی که زد، قرار است اجرا کند نه اینکه جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی داشته باشد. ما به دنبال آن هستیم، آن چیزی را که می‌گوئیم، در عمل هم اجرا شود.

رئیسی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های پیشین، اظهار داشت: در فرمایشات مقام معظم رهبری هم این موضوع مطرح شد. مردم گله‌مندی‌هایی دارند و باید در مسائل اقتصادی، سیاسی داخلی و خارجی از عبرت‌های دولت‌های پیشین استفاده کنیم تا مشکلات گذشتگان را تکرار نکنیم.

وی تأکید کرد: انسان از یک سوراخ نباید دو بار گزیده شود. با استفاده از تجربیات گذشته نباید دنبال مسائلی برویم که موجب ناکامی شده است و آنچه دولت‌ها را کامیاب و به اهداف نزدیک کرده است، باید با همه وجود دنبال کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما دو مسئله اهم در کنار مسائل مهم داریم، گفت: یک مسئله کرونا است که همه دستگاه‌ها باید برای مهار کرونا تلاش کنند. البته محور وزارت بهداشت و درمان است اما سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها هم باید کمک کنند. امروز نیروهای مسلح هم کمک می‌کنند و بخش‌های مختلف کشور دست به دست هم دادند اما معتقدیم آنچه انجام شده لازم اما کافی نیست.

رئیسی تاکید کرد: ما باید موفق شویم در زمان کوتاه مسئله واکسیناسیون و سلامت را در کشور تضمین کنیم که نیاز به کار مضاعف دارد. آنچه انجام شده خوب بوده اما حتماً کافی نیست. ما باید در این زمینه فعال ظاهر شویم و نباید منفعل باشیم. نباید ببینیم که خیز بعدی چه زمانی می‌آید. حتماً باید پیشگیری و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا به شرایط غالب شویم.

وی ادامه داد: مسئله کرونا امروز مردم را رنج می‌دهد. بنده بعد از زیارت مرقد امام و شهدای دولت، امروز به سراغ کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) هم رفتم. آنها هر روز با تعداد زیادی از خانواده‌های مصیبت دیده مواجه هستند.

رئیسی گفت: شرایط ویژه‌ای است و به کار شبانه‌روزی نیاز است. ضمن تشکر از کادر درمان در سراسر کشور، باید کار متفاوت و تحولی انجام شود. مخبر کار خوبی برای واردات واکسن و افزایش تولید داخل انجام داده است و این کار با جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: مبالغ واردات واکسن هم تأمین شده است و باز هم تأمین خواهد شد. مسئله کرونا باید با جدیت دنبال شود. وزارت خارجه هم باید در این زمینه جدیت داشته باشد و رایزنی‌های لازم جهت واردات واکسن انجام دهد. بخش‌های رسانه‌ای و اقناع‌ساز هم مهم است که افکار عمومی را اقناع کنند تا دستورالعمل‌ها رعایت شود.

رئیسی گفت: ما در آستانه بازگشایی مدارس هستیم که کار ویژه می‌طلبد و اقناع‌سازی خاصی را لازم دارد و اقدامات و تمهیداتی را می‌طلبد که باید انجام شود.

رئیس جمهور همچنین با بیان این‌که معیشت مردم، مهار گرانی و تورم هم از اولویت‌های دولت است، تصریح کرد: مردم انتظار دارند که ما در این زمینه آرام ننشینیم. شرایط تحریم و فشارها وجود دارد اما ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و باید مردم را هم مشارکت دهیم. هر جا مردم به میدان آمدند و مشارکت کردند چون جنگ، مشکلات حل شده است. مردم آمادگی دارند که به این دولت به هر شکلی کمک کنند.

وی خطاب به وزرا، گفت: باید با نگاه به مشارکت مردمی راهکارهایی را بیاندیشید و باید از افکار نخبگانی کمک بگیرید تا از شرایط فعلی عبور کنیم. همچنین باید در حوزه‌های خود یک گزارش دقیقی از وضعیت فعلی تهیه کنید. ما نیازمند یک گزارش شناخت واقعی هستیم و باید وضع موجود دستگاه‌ها کاملاً ترسیم شود و بعد به سمت اجرای برنامه حرکت کنید.
وی متذکر شد: ما تاکنون هر روز صبح جلساتی با جمعی از همکاران داشتیم. معاون اول بنده هماهنگ کننده بخش‌های اقتصادی دولت است و هر بخشی باید وظایف خودش را انجام دهد.

رئیسی با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی است یکی از امکاناتی است که رهبر معظم انقلاب ایجاد کردند تا دولت دچار بن بست نشود، گفت: با شروع کار محسن رضایی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی را فعال می‌کنیم تا از این وضعیت برون رفت داشته باشیم. ستاد اقتصادی دولت هم فعال می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با روحیه جهادی و بسیجی کارها باید دنبال شود. شما وزرا هم در عمل اثبات کنید که در کوتاه مدت می‌توان اقداماتی را انجام داد.

رئیسی اظهار داشت: شنبه خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رسیم و از رهنمودهای ایشان بهره می‌بریم. برای دولت نکاتی که ایشان می‌فرمایند، بسیار اهمیت دارد تا در مسیری که لازم است، کار را دنبال کنیم.