مدیر کل فرهنگ ارشاد گیلان با تأکید بر اینکه جشنواره میراث ناملموس باید به یک فرهنگ در این استان تبدیل شود، گفت: برای رسیدن به این نقطه نیازمند تداوم برگزاری این جشنواره هستیم.

به گزارش مهر گیلان -فیروز فاضلی پیش از ظهر یکشنبه پوستر دومین جشنواره مستند میراث ناملموس چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت با تسلیت درگذشت آیت الله حسن زاده آملی به نفوذ ایشان در میان جوانان اشاره و اظهار کرد: این نفوذ از شخصیت دریا دلی این عارف وارسته نشأت گرفته است.

وی با بیان اینکه نقطه عطف یک عارف دریا دلی است، افزود: این چهره فرهیخته این ویژگی را دارا بوده و عشق و ارادت جوانان نسبت به این شخصیت دو طرفه بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان به چند سویه بودن شخصیت آیت الله «حسن زاده آملی» اشاره کرد و ادامه داد: این چهره فرهیخته در اکثر علوم همانند ریاضی، نجوم، فلسفه تخصصی داشته و آثار ایشان مبتنی بر رویکرد عرفانی بوده و قطعاً از دست دادن چنین شخصیت خسران بزرگی است.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌ها در حوزه میراث ناملموس غفلت در سال‌های گذشته است، افزود: علت این غفلت شاید این بوده که همه تصور می‌کردند میراث ناملموس متعلق به میراث فرهنگی است و ما به دنبال موازی کاری نبودیم.

فاضلی با تأکید بر اینکه برای افزایش کیفیت برگزاری جشنواره میراث ناملموس باید از نبوغ جوانان استفاده کرد، گفت: تلاش شود با رفع کاستی‌ها کیفیت جشنواره در آینده افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی سازمان‌های متولی دچار روزمرگی می‌شوند و به همین دلیل برخی مسائل مغفول می‌ماند، تصریح کرد: زمانی که از میراث صحبت می‌کنیم یعنی چیزی که هم امروز مورد استفاده بوده و هم برای آیندگان باید بماند. هر چیزی که می‌ماند و به تداوم می‌رسید تبدیل به فرهنگ می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان میراث به معنای ماندگاری و تداوم است، ادامه داد: تداوم این جشنواره نیازمند مطالبه گری است باید به یک تقویم ثابت در استان گیلان تبدیل شود و زمانی که به این مرحله رسید تداوم آن قطعی خواهد بود.

اولویت برجسته سازی همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری گیلان است

وی به چالش ۷۲ ساعت نیز اشاره و با بیان اینکه هنر در محدودیت ایجاد می‌شود، گفت: هر چقدر این محدودیت بیشتر شود خلاقیت و ایده پردازی بیشتر خواهد بود و هنرمندان توانایی گذر از این محدودیت‌ها را دارند.

فاضلی با اشاره به اینکه موضوع امسال جشنواره «انسان» یا همان «مفاخر» با همه علایق، کاستی و درستی‌ها است، اضافه کرد: مدیریت باید چند وجهی باشد و به همه ابعاد این موضوع در قالب این جشنواره توجه شود.

وی با بیان اینکه برای دیدن شدن آثار هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره باید از ظرفیت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز استفاده شود، گفت: باید آثار این جوانان در سطح شهر به نمایش گذاشته شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌ها و اولویت‌ها در این اداره کل برجسته سازی استان گیلان بوده است، افزود: امروز شاهد دریافت ۱۰ درجه هنری برای هنرمندان خود هستیم.

وی با تأکید بر اینکه میراث ناملموس باید به فرهنگ در استان گیلان تبدیل شود، گفت: قطعاً توجه به این مفاخر و میراث‌های ناملموس تأثیر تربیتی برای خود فرد و جامعه دارد.

فاضلی خواستار تهیه و تدوین برنامه بلند مدت برای اجرا و برگزاری جشنواره میراث ناملموس در استان گیلان از سوی متولیان شد و ادامه داد: دست اندرکاران این جشنواره باید افق دید برای خود تعیین کنند. این موضوع باید در تفاهم نامه اداره کل ارشاد گیلان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید هویت‌های خود تبدیل به فرهنگ کنیم، اظهار کرد: قطعاً برای رسیدن به این نقطه نیازمند تداوم این مسیر هستیم.