مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: کنسانتره گیلان سهم دامداران استان و تمهیداتی اندیشیده شده است تا از خروج آن از گیلان به دیگر استان ها جلوگیری شود.

به گزارش مهر گیلان -اجبار مصرف کنسانتره به منظور تامین غذای دام از دستورالعمل های وزارتخانه جهاد کشاورزی است و انجم این امر دلیل علمی دارد.

وی افزود: اغلب دامداری‌ها در گیلان به صورت سنتی است و هیچ محدودیتی در تامین و توزیع کنسانتره وجود ندارد.

گلشنی با اشاره به مکاتباتی که برای جلوگیری از خروج کنسانتره از گیلان انجام شده است، ادامه داد: قیمت کنسانتره در گیلان با استان‌های همجوار فرق می‌کند و کمتر بودن قیمت کنسانتره در استان گیلان موجب می‌شود که شاهد خروج آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کنسانتره گیلان سهم دامداران استان است و ما نظارت می‌کنیم در شهرستان ها پایش انجام شود تا حتما سهم دامداران اختصاص یابد و خارج از شکبه توزیع نشود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: روند آمار نشان دهنده این است که هر ماه میزان کنسانتره در گیلان بالا می‌رود و مشخص است که دامداران به مصرف کنسانتره برای تامین غذای دام‌ بیشتر راغب شده‌اند و امیدواریم با سرعت بیشتری مصرف نهاده خام کم شود.

گلشنی تصریح کرد: بیش از یک میلیون و ۲۷۸ هزار راس دام در گیلان وجود دارد و برای جلوگیری از قاچاق دام، تمام دامداران موظف شده‌اند دامهایشان را پلاک‌گذاری کنند در غیر اینصورت دستگاه‌های امنیتی دام را ضبط خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت دام در تالش و رشت از دیگر شهرستان های گیلان بیشتر است، گفت: گیلان از استان‌های وارد کننده دام است و حفظ جمعیت دام موجود و افزایش بهره‌وری اصلاح‌نژاد دام از اولویت کاری است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه روستاها از محل‌ های مهم تولید و ارتقای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شوند و حمایت از آنها ضروری است، تصریح کرد: متاسفانه برخی از صاحبان خانه‌های دوم پس از اتمام بناهایشان در روستاها به بوی دام  معترض می‌شوند و باید آگاه باشند که توسعه و حفظ دام در روستاها برای ما مهمتر از خانه‌ای که آنها در روستاها می‌سازند.