معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان، از رشد بیش از پنج برابری صادرات محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان خبر داد و گفت: در تلاشیم محصولات فاخر صنایع دستی گیلان در فهرست تعرفه کشورهای منطقه اوراسیا قرار بگیرد.

به گزارش مهر گیلان-فرزاد رشیدی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به رشد صادرات محصولات صنایع دستی استان گیلان، اظهار کرد: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادرشب‌بافی به عنوان چهاردمین اثر جهانی صنایع دستی ایران تاثیر بسزایی در ایجاد برندینگ بین‌المللی صنایع دستی تولید شده در منطقه جغرافیایی استان گیلان داشته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی گیلان افزود: صادرات محصولات صنایع دستی استان گیلان بنا بر آمارهای رسمی گمرگ کشور بدون در نظر گرفتن آمار چمدانی در سال ۱۳۹۸ معادل ۱.۷ میلیون دلار بوده و در سال ۱۳۹۹ به عدد ۹.۵ میلیون دلار رسیده است که نشان‌دهنده جهش پنج‌ برابری صادرات صنایع دستی گیلان با وجود چالش‌های تحریم‌های ظالمانه و همچنین بیماری منحوس کرونا است.

وی ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی را یکی از مهمترین دلایل افزایش میزان صادرات عنوان کرد و ادامه داد: پس از ثبت جهانی تنها صادرات محصولات رشته‌هایی که ثبت جهانی می‌شوند افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه آمار محصولات دیگر رشته‌های مختلف صنایع دستی و حتی رشته‌هایی که در بازار به نام صنایع دستی شناخته می‌شوند نیز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد.

رشیدی اضافه کرد: معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گیلان در سال گذشته تلاش کرده است تا با اتخاذ رویکرد کلان و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگی استان زمینه رشد زیرساختی تولید و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر گیلانی را فراهم کند.

وی گفت: فرایندهایی شامل مشارکت، تمایز و هویت بخشی میراثی، برندینگ در مقیاس جهانی و ملی و همچنین ترویج و آموزش طراحی و بسته بندی و تجاری سازی در حال اجراست.

معاون صنایع دستی گیلان، با تاکید بر تسهیل‌گری جهت کاهش تعرفه‌های گمرکی به منظور افزایش بیشتر میزان صادرات این محصولات، خاطرنشان کرد: در تلاشیم براساس برنامه‌ریزی‌ها، محصولات فاخر صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان در فهرست تعرفه کشورهای منطقه اوراسیا و همچنین تعرفه کشور روسیه برای کشورهای مشترک المنافع قرار بگیرد که در صورت تحقق این امر، زمینه بیشتری جهت  رقابتی‌ شدن برای محصولات صنایع دستی گیلان در بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.