شهردار رشت امروز در نخستین نشست هم اندیشی شهرهای خلاق خوراک شناسی از انعقاد قرارداد راه‌اندازی خیابان غذا در شهر رشت با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: باید ظرفیتها، پتانسیلها و توانمندیهای شهرهای ایران با هم به اشتراک گذاشته شود.

به گزارش مهر گیلان-سید امیر حسین علوی شهردار رشت در نخستین نشست شهرهای خلاق ایران که با حضور معاونین و مدیران یونسکو، رئیس و اعضای شورا، شهرداران و نمایندگان شهرهای خلاق ایران در رشت برگزار شد، اظهار داشت: حضور دکتر روشن معاون یونسکو، شهرداران و نمایندگان شهرهای خلاق کشور در شهر رشت را گرامی‌ میداریم و امیدواریم این نشست منشأ اتفاقات خوب برای همه ما باشد.

شهردار رشت تصریح کرد: بسیار خرسندم در ششمین سال ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی میزبان این جمع ارزشمند هستیم و معتقدم برگزاری چنین نشست‌هایی در بسط و گسترش عنصر خلاقیت در همه شهرهای ایران مفید فایده خواهد بود.

سید امیر حسین علوی گسترش فعالیتهای مشترک بین شهرهای ایران و معاونت یونسکو را حول محور شهرهای خلاق خواستار شد و عنوان کرد: از شش سال گذشته که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی ثبت شد، شور و شوق خوبی در شهر رقم خورد و نوعی مشارکت اجتماعی مناسبی را در فعالیتها و رویدادهای پس از آن شاهد بودیم و تجربه کردیم.

وی افزود: تا پیش از شیوع کرونا رویدادهای موضوع محور با محوریت خوراک در شهر رشت اتفاق می‌افتاد و نمایندگان ما در بسیاری از رویدادهای ملی و بین‌المللی مشارکت می‌کردند.

شهردار رشت افزود: آنچه که امروز می‌تواند به ما در پیوند شبکه شهرهای خلاق ایران کمک کند به اشتراک گذاشتن ظرفیتها، پتانسیلها و توانمندیهایی است که مختص هر کدام از این شهرهاست. بی شک هر شهری که موفق شده خود را به عنوان شهر خلاق در شبکه شهرهای بین‌المللی یونسکو ثبت کند، ویژگیهای منحصر به فردی داشته که توانسته در آن هفت زمینه فعالیتهای مورد نظر یونسکو، اسم خود را به ثبت برساند.

علوی ثبت شهر رشت و کرمانشاه در حوزه خوراک، اصفهان و بندرعباس در حوزه صنایع دستی و شهر سنندج در بخش فرهنگ موسیقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنچه که به ما در به اشتراک گذاری ظرفیتها کمک می‌کند، برگزاری رویدادهای مشترک است که قصد داریم این کار را امروز در شهر رشت و با همکاری حوزه دبیرخانه یونسکو شروع کنیم.

وی ادامه داد: به زودی در شهر رشت و مجموعه مدیریت شهری، مرکز خلاقیت و نوآوری ویژه مدیریت شهری را با کمک و هدایت شورای اسلامی شهر راه اندازی خواهیم کرد و این امر کمک می‌کند تا بتوانیم طبقه خلاق اجتماعی و نخبگان جامعه را با موضوعات مرتبط مدیریت شهری، مؤلفه‌های لازم برای جذب گردشگران و برندسازی شهر پیوند دهیم.

شهردار رشت اذعان کرد: در دوره شورای پنجم ایجاد یک ستاد گردشگری مستقل را در مجموعه شهرداری مصوب کردیم که ان شاء الله در این دوره مدیریت شهری و با هدایت کمیسیونهای تخصصی بتوانیم با کمک این ستاد و مرکز خلاقیت و نوآوری رویدادهای حوزه خلاقیت را بهتر از همیشه به پیش ببریم.

علوی از انعقاد قرارداد راه اندازی خیابان غذا در شهر رشت در هفته جاری با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: پس از انعقاد قرارداد تلاش میکنیم خیابان غذا در شهر رشت را در کوتاه مدت راه‌ اندازی نمائیم.

وی یکی دیگر از اتفاقات این دوره مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر رشت را ایجاد کمیسیون تخصصی توسعه پایدار اعلام کرد و افزود: این کمیسیون می‌تواند سرمنشأ برنامه ریزیها و اتفاقات خوبی در آینده برنامه‌ریزی های شهر رشت باشد.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: همچنین در راستای عمل به تعهداتمان به سازمان جهانی یونسکو با مشارکت بخش خصوصی تلاش داریم کار معطل مانده حوزه غذا و آکادمی خوراک که شهر رشت به آن نیاز دارد را تعیین تکلیف کنیم.

علوی راه‌اندازی پارکهای موضوعی نظیر پارک صبحانه تا سال ۱۴۰۱ با توجه به اقلیم مختص شهر رشت و عبور دو رودخانه از آن را پیشنهادی که در مجموعه مدیریت شهری مطرح است اعلام کرد و گفت: حاشیه رودخانه‌های گوهررود و زرجوب با چنین پیشنهاداتی می‌تواند به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی هدف و شعار این دوره مدیریت شهری رشت را افزایش سهم مردم در تصمیم‌ گیریها و تصمیم‌ سازیها اعلام کرد و افزود: در تلاشیم تا چشم انداز مشارکتی شهرمان را با همراهی مردم فهیم شهر رشت و نخبگان در تمام طبقات و لایه‌های اجتماعی گسترش دهیم.

شهردار رشت سهم عمده‌ای از تامین و ارائه خدمات در شهرهای بزرگ کشور را بر دوش شهرداریها دانست و اظهار داشت: در این راستا آنچه که باید در سرفصل کار و برنامه‌هایمان قرار گیرد، این است که قابلیتهای خود را به رشد اقتصاد خلاق در شهر و اقتصاد خرد خانوارها تبدیل کنیم.

علوی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با اشتراک گذاشتن ظرفیت هایمان در بحث گسترش توانمندیها و توانمندسازی جوامع محلی بتوانیم کمک حال همدیگر باشیم.