معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه سویه امیکرون به دلیل جهش و سرعت بالا در انتقال و سرایت نسبت به سویه دلتا می تواند تعداد بسیار زیادی از مردم را مبتلا کند، افزود: اگرچه تاکنون این سویه کم خطر بوده، اما وقتی تعداد افراد آلوده بالا می رود، می تواند خطرآفرین باشد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر آبتین حیدرزاده با اشاره به مشاهده سویه امکیرون در کشور از سه روز گذشته، اظهار کرد: اگرچه مدت زیادی نیست که این ویروس در کشور مشاهده شده است، اما به دلیل سرعت انتقال بسیار بالا احتمال دارد از روزهای قبل در سطح کشور پراکنده شده باشد و لذا استان ما هم پاک نیست.

وی با بیان اینکه سویه امیکرون به دلیل جهش و سرعت بالا در انتقال و سرایت نسبت به سویه دلتا می تواند تعداد بسیار زیادی از مردم را مبتلا کند، افزود: اگرچه تاکنون این سویه کم خطر بوده، اما وقتی تعداد افراد آلوده بالا می رود، می تواند خطرآفرین باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خواستار تداوم و سرعت بخشی به واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، پرهیز ار دورهمی ها و شست و شوی مرتب دست ها شد و گفت: سالمندان به شدت در معرض خطر هستند.

حیدرزاده، به افرادی که فقط دوز اول واکسن را زدند توصیه کرد نسبت به تزریق دوز دوم اقدام کنند و یادآور شد: افراد سه ماه بعد از دوز دوم نیز برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند از شیوع امکیرون جلوگیری کند، گفت: می خواهیم مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی زمان داشته باشند تا واکسن خود را کامل کنند، زیرا به هر حال امیکرون وارد استان می شود و اگر واکسیناسیون به سه دوز برسد، احتمال ابتلا و خطر مرگ کمتر است.

معاون علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر اینکه تمامی مراکز واکسیناسیون استان آماده مراجعه مردم برای دریافت واکسن هستند، خاطرنشان کرد: کلیه واکسن های ایرانی و غیر ایرانی موجود است و هرچه زودتر باید ایمن شویم.

وی از واکسیناسیوم ۹۴ درصدی دوز اول، ۸۵ درصدی دوز دوم و ۱۰ درصدی دوز سوم خبر داد و عنوان کرد: برای پیشگیری از شیوع امیکرون، تمامی مبادی ورودی استان به جد و دقت رصد می شود تا از ورود مبتلایان به استان جلوگیری شود.

حیدرزاده اضافه کرد: برای پیشگیری هر چه بیشتر از شیوع سویه امیکرون، همه مردم باید کنار مسئولان حوزه بهداشت، با رعایت پروتکل های بهداشتی مانع از افزایش تعداد مبتلایان شوند./ایسنا