استاندار گیلان با بیان اینکه برای رفع موانع توسعه ارتباطات با روسیه، عزمی جدی داریم، بر تسهیل صادرات کالاهای کشاورزی و تولیدات به این کشور تأکید و از پیشنهاد طرف روسی برای تقویت مراودات علمی و آموزشی گیلان با استان‌های جنوبی روسیه استقبال کرد.

به گزارش مهر گیلان -دکتر اسدالله عباسی در دیدار لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران که سرکنسول این کشور در رشت نیز حضور داشت، با ابراز خرسندی از حضور این مقام دیپلماتیک در رشت، با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب و نیز آیت الله رئیسی مبنی بر گسترش ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه اظهار داشت: فضای جدیدی از توسعه همکاری ها شکل گرفته است.

وی گردهمایی رئیسان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و حضور استانداران مرزی کشورمان که آذرماه جاری برگزار شد را مورد اشاره قرار داد و تسهیل روابط بین‌المللی را یکی از محورهای مورد بحث در این گردهمایی عنوان کرد.

وی پیشینه قدیمی ارتباطات گیلان با روسیه از طریق آستراخان را یادآور شد و این استان را دروازه ورود ایران به بازارهای اوراسیا به‌ویژه روسیه دانست و خواهر خواندگی دو شهر رشت و آستراخان را نشانه علایق دو طرف برای تعمیق روابط همه جانبه عنوان کرد.

استاندار گیلان سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری کشورمان به روسیه را فصل جدیدی از گسترش مناسبات طرفین خواند و بر ضرورت راه اندازی خط هوایی رشت – آستراخان و نیز توسعه صنعت گردشگری با توجه به فعالیت های مرتبط با کشتی سازی در آستراخان تأکید کرد.

وی منطقه آزاد انزلی را ظرفیت مناسبی برای گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با گیلان ذکر و تسهیل و تقویت صادرات کالاهای کشاورزی و تولیدات استان را مورد تأکید قرار داد.

دکتر عباسی با تصریح اینکه باید هرگونه مانعی در این مسیر را برطرف سازیم، گفت: در حال حاضر میزان مبادلات گیلان با روسیه ۷۰۰ میلیون دلار است و می توان این میزان را با توجه به ظرفیت های استان  بویژه در حوزه کشاورزی تا سطح بالایی افزایش داد.

وی روند احداث خط آهن رشت – کاسپین را مورد اشاره و تکمیل آن را برقرارکننده کریدور شمال جنوب ذکر کرد.

وی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، مزایای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ظرفیت‌های علمی، اقتصادی و تولیدی گیلان را برای پاسخگویی به نیازهای بازار روسیه متعدد و متنوع اعلام کرد و افزود: با آسیب شناسی موانع و تسهیل زیرساخت‌های گمرکی، بانکی و اداری می توان زمینه ارتقاء روز افزون مبادلات این استان با روسیه را فراهم کرد.

دکتر عباسی بسترسازی برای صدور انواع محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی گیلان را از الزاماتی عنوان کرد که باید در دستور کار سیاست‌گذاران دو استان گیلان و آستراخان قرار گیرد.

وی با اشاره به رتبه گیلان در حوزه علم و فناوری کشور، مراودات علمی مراکز دانشگاهی دو طرف را برای گسترش مناسبات ایران و روسیه موثر دانست و نسبت به درخواست طرف روس برای تحقق این هدف مهم، قول مساعد داد تا مراودات علمی و آموزشی گیلان با استان‌های جنوبی روسیه تقویت شود.

** رشد ۸۷ درصدی مبادلات اقتصادی ایران و روسیه

لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز با تبریک انتصاب دکتر عباسی به عنوان استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد که مناسبات این استان شمالی با روسیه در دوره جدید، بیش از گذشته گسترش یابد.

وی حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه را در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این رقم در مقایسه با سال قبل، ۸۷ درصد رشد را نشان می دهد که در فضای کرونایی، دستاوردی قابل توجه است.

 جاگاریان همچنین از آمادگی سیاستگزاران و برنامه ریزان دولتی روسیه برای ارتقاء بیش از پیش سطح مناسبات دو کشور خبر داد و گفت: باید زمینه تعامل تجار دو کشور ایران و روسیه را برای اجرای این سیاستگزاری‌ها بیش از پیش فراهم نماییم.

در ادامه این دیدار طرفین به رسم یادبود هدایایی به یکدیگر تقدیم کردند.