سخنگوی دولت گفت: چند خبر خوب در دهه مبارک فجر برای مردم عزیز داریم که در بخش‌های مختلف به اطلاع خواهد رسید، اما امروز دو خبر خوب و مهم در حوزه اقتصادی داریم.

به گزارش مهر گیلان-علی بهادری جهرمی در نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره وعده‌های دولت، گفت: اولین وعده، اولویت دادن به حفظ سلامت مردم و به موازات آن، اولویت‌دهی اقتصادی در دستور کار دولت بوده است. به‌تدریج شاهد خبرهای خوب در حوزه اقتصادی خواهیم بود که زمان لازم برای مشاهده اقدامات لازم است. اولویت دولت سلامت مردم است
او افزود: چندین خبر خوب هم در دهه مبارک فجر برای مردم عزیز داریم که در بخش‌های مختلف به اطلاع خواهد رسید، اما امروز دو خبر خوب و مهم در حوزه اقتصادی داریم.

بهادری جهرمی اظهار داشت: خبر خوب اول در حوزه اقتصادی اینکه وعده‌های رئیس جمهور برای تسهیل پرداخت وام به مردم عزیز محقق و عملی شد و کلیه متقاضیان تسهیلات خرد که رتبه اعتباری آنها B ،A و C است، می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق خود و نیز برای دریافت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز هم بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق به همراه یک سفته یا چک، اقدام کنند.

او افزود: خبر خوب دوم اینکه وعده رئیس جمهور برای استرداد سود مازاد بانکی به نقطه عملیاتی و اجرایی رسید و اگر نرخ سود تسهیلات بانک‌ها بالاتر از نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار باشد، بانک ها مکلف هستند مبلغی را که برای این منظور گرفتند برگردانند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رئیس جمهور به روسیه و ایجاد حواشی از سوی عده ای، گفت: سفر به روسیه از جهات مختلف حائز اهمیت و سفر موفقی بود. تکثر برنامه ها، شرکت در جلسه دوما، شرکت در دانشگاه دولتی، شرکت در جلسه با رئیس جمهور روسیه نشان دهنده برنامه ریزی مناسب و استقبال از رئیس جمهوری در این سفر بود.

او افزود: خط اعتباری ۵ میلیاردی و توافق برای افزایش آن تا ۱۰ میلیارد دلار از دستاوردهای این سفر بود. در خصوص توسعه صادرات صیفی جات نیز مقدمات آن فراهم شده تا مشکلات در این زمینه حل و صادرات افزایش یابد. در حوزه راه آهن هم قراردادهایی منعقد شد. طبیعتا اصل، دستاوردها است. برخی اصرار دارند نگاه محدود به کشورهای خاص داشته باشند اما سیاست دولت نگاه متوازن به کشورهای جهان است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آمار دقیق فروش نفت و مقاصد آن، گفت: آمار فروش نفت و بازگشت ارزهای ناشی از آن قابل قبول است. مراجعه به سامانه نیما نشان می دهد دولت در تامین ارز با هیچ گونه مشکلی روبرو نیست. برای فروش نفت به دولت اعتماد شود و نه به افرادی که اطلاع ندارند.

سخنگوی دولت درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: اعلام بازگشایی یا تعطیلی دانشگاه ها بر طبق اعلام ستاد کرونا، نقشه کرونایی کشور، میزان واکسیناسیون عمومی و آمار ابتلا و فوتی ها در کنار توجه به سلامت عمومی دانش آموزان و دانشجویان و اساتید و جوانب دیگر مسئله از جمله رشد علمی و آموزشی و جبران عقب ماندگی های دو سال گذشته نیز در نظر گرفته می شود.

او افزود: رعایت فاصله‌گذاری و بهداشت عمومی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله ماسک ضروری است. اولویت دولت، سلامت مردم است اما باید توجه داشت نباید نسبت به جوانب دیگر از جمله رشد علمی و آموزشی کم توجهی صورت گیرد. البته در موارد و مناطق خاص که ممکن است همه‌گیری کرونا با شرایط متفاوتی روبرو شود، تصمیم‌گیری به مقامات استان واگذار شده است.

بهادری جهرمی، اظهار داشت: استفاده از ماسک و تزریق واکسن باید به یک نهضت ملی تبدیل شود. در صورت کم‌توجهی مردم، امکان دارد که شرایط متفاوت شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه رئیس جمهور با مدیران بانکی، گفت: مقرر شد کار گروهی زیر نظر وزیر اقتصاد و با همکاری بانک مرکزی به منظور بازنگری در نظامات بانکی تشکیل شود. کلید واژه بیانات در این جلسه این بود که تسهیلات خرد نباید به تضییقات تبدیل شود. مقابله با بدعهدان و بدحسابان باید جدی باشد و گزارش آن برای مردم ملموس باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد توافق موقت برای احیای برجام در روسیه، گفت: همان‌طور که بارها اعلام شده موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره کننده متمرکز بر رفع تحریم های ظالمانه به‌صورت پایدار و مطمئن است.

او اظهار داشت: در سفر روسیه بحثی پیرامون قرارداد موقت نشده است. در سفر روسیه بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو مؤثر کلیه تحریم‌ها تأکید شده است.