سید امیر حسین علوی شهردار رشت دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در جلسه با نمایندگان مؤسسه ملل و مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ایران با موضوع تسریع در روند عملیات بازگشایی‌های سطح شهر، مهمترین برنامه‌های شهرداری را برای تسریع در این امر تبیین و تشریح کرد.

به گزارش مهر گیلان –شهردار رشت در پیشنهادی تعریف یک مدل جدید برای پیشبرد بازگشایی برخی از خیابانهای سطح شهر را خواستار شد و عنوان کرد: شهرداری رشت یکسری املاک تجاری در سایر نقاط سطح شهر دارد که می‌تواند از آنها در برخی از بازگشایی‌ها استفاده و موانع به وجود آمده را مرتفع کند.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه تعیین و ایجاد مشوق می‌تواند موجب تسریع در عملیات بازگشایی‌ها و فرآیند ساخت و سازها در برخی نقاط شهر شود، تصریح کرد: تامین پارکینگ عمومی برای ساخت و سازهای تجاری از دیگر برنامه‌هایی است که شهرداری برای پیشبرد طرحهای سرمایه‌گذاری و بازگشایی‌ها در دستور کار قرار خواهد داد.

وی مشارکت دو طرفه شرکت عمران و مسکن سازان ایران، موسسه ملل و شهرداری رشت را دارای مزیتهای بسیار زیادی دانست و افزود: شهرداری رشت در منابع مالی خود برای سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته تا به موجب آن فرآیندهای بازگشایی دچار رکود نشوند و استمرار پیدا کنند.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه شهرداری برای بازگشایی چند مسیر در سال آینده برنامه‌ریزی مدونی تهیه کرده است، ابراز داشت: پروژه رینگ ۹۰ متری، خیابان سعدی به سرگل، محور خیابان معلم به پل توحید از جمله این پروژه‌‌ها محسوب می‌شوند.

علوی ضمن استقبال از همکاری مشترک شرکتها با شهرداری رشت در مسیر اجرای پروژه‌های بازگشایی ادامه داد: سیاست شهرداری رشت این است که در یک بازه سه تا چهار ساله به اهداف خود در زمینه بازگشایی‌ها و ایجاد چند خیابان جدید برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اطلس ۳۰ پروژه‌ عمرانی برای ارائه به سرمایه‌گذاران در سطح شهر رشت تهیه شده و امکان سنجی اولیه آن هم به انجام رسیده است.

شهردار رشت اظهار داشت: از آنجا که بسیاری از نقاط شهر رشت بکر و دست نخورده باقی مانده است، بنابراین فرصتهای سرمایه‌گذاری خوبی در آن وجود دارد که امیدواریم مورد استقبال هر چه بیشتر شرکتهای سرمایه‌ گذاری قرار گیرد.

مروجی قائم مقام مدیر عامل موسسه اعتباری ملل نیز در این جلسه با بیان اینکه برای افزایش سهم تسهیلات پرداختی در حوزه طرحهای بازگشایی رایزنی های لازم در حال انجام است، اضافه کرد: در بحث پرداخت بدهی های نهادهای دولتی به شهرداریها و تعریف ردیفهای اعتباری آن، امیدواریم با همکاری دولت، سازمان برنامه و بودجه، مجلس و بانک مرکزی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

مهندس نقی‌پور مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان ایران هم در این جلسه ضمن برشمردن مزایای متعدد بازگشایی‌ها در حل مشکلات ترافیک شهر رشت ابراز داشت: با توجه به رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری موانعی در مسیر بازگشایی بلوار آیت‌ الله احسانبخش از خیابان تختی تا خیابان معلم پدید آمده است. بنابراین شرکت نمی‌تواند به غیر از اصل مسیر تملک دیگری انجام دهد، زیرا اجرای این کار تنها در اختیار شهرداری است.

مجتبی ماه پسند معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت نیز در این جلسه ضمن تاکید بر معاوضه بدهی و مطالبات شهرداری از دستگاههای اجرایی طبق یک الگوی خاص تصریح کرد: با ابتکار شهرداری رشت بسترهای اولیه لازم برای پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان مطالبات شهرداری از آموزش و پرورش فراهم شد و اسناد و توافقنامه آن نیز به زودی منعقد می‌گردد.