رهبر معظم انقلاب فرمودند : در برجام ایرادی که می گرفتم این بود که باید نکاتی را در نظر بگیریم که بعدا مشکلاتی پیش نیاید، ولی به برخی از این نکات توجه نشد و مشکلاتی پیش آمد که می‌بینیم.

به گزراش مهر گیلان به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای؛ سخنرانی رهبر معظم انقلاب به صورت زنده از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و شبکه‌های رسانه‌ی ملی پخش شد.

محورهای مهم سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی
رهبر انقلاب: جوانان به تقویت بنیه معنوی نیاز دارند
رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: جوان‌های ما به تقویت بنیه معنوی نیاز دارند. همه نیاز دارند، جوان‌ها بیشتر و بهتر معنویت را جذب می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز (پنجشنبه) به مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز و در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز افزودند: جوانان را توصیه می‌کنم فرصت امروز را که نیمه ماه رجب است، مغتنم بشمارند. بدون روزه هم می‌توان اعمال ام داوود را به جا آورد. این معنویت شما جوانان، به زندگی‌تان و انقلاب برکت می‌بخشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، آذربایجان را همیشه پیشران وحدت و انسجام ملی مردم ایران دانستند و تاکید کردند: بیست و نه بهمن تبریز، ابتکاری برای سنت چهلم‌گیری مبارزات انقلابی بود.

استمرار، یکی از امهات حرکت امام خمینی بود
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان، استمرار را یکی از امهات حرکت امام خمینی برشمردند و افزودند: امام در همان گام های پس از پیروزی انقلاب و حتی پس از بیماری جسمی، این مساله قدم های پی در پی و استمرار هدف های انقلابی را پی گرفتند و از یاد نبردند و این باعث شد دشمنان به هدف خود نرسند.

استمرار انقلاب نیازمند تامین نیاز‌های امروز و فرداست
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: استمرار حرکت انقلابی یعنی هدف‌های انقلاب را درنظر داشته باشیم و همه نیاز‌های امروز و فردا که ما را به آن هدف‌ها می‌رساند درنظر بگیریم و این نیاز‌ها را به هرشکل ممکن تامین کنیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز، افزودند: اگر امروز محقق و دانشمند تربیت نکنیم، ۱۵ سال دیگر دانشمند برجسته‌ای که با دنیا برابری کند نخواهیم داشت. امروز اگر برای مسئله فرزندآوری فکری نکنیم، ۱۵ سال دیگر کشور به اندازه کافی جوان نخواهد داشت.

دنبال بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، دنبال بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز، افزودند: ما دیر یا زود به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیاز مبرم خواهیم داشت و اگر امروز اقدام نکنیم ۲۰ سال دیگر دیر خواهد بود.
ایشان تاکید کردند: دشمن روی مسئله صلح‌آمیز هسته‌ای ما تکیه ظالمانه می‌کند. ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، دنبال بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم.

استمرار انقلاب، یعنی رسیدن به اهداف انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: استمرار حرکت انقلابی یعنی اینکه ما همه هدف‌های اکنون و آینده انقلاب را مدنظر قرار بدهیم و این نیاز‌ها را به هر شکلی می‌توانیم تأمین کنیم؛ این معنایش استمرار انقلاب است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز، افزودند: این هدف‌های انقلاب که گفتیم یعنی چه؟ پیشرفت کشور، عدالت اجتماعی در کشور، اقتدار در کشور، تشکیل جامعه اسلامی در کشور و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی؛ هدف‌های انقلاب اسلامی اینهاست.
ایشان افزودند: باید دید برای رسیدن به این هدف‌ها چه کار‌هایی لازم است. آن کار‌ها را در حد توانمان انجام دهیم.

بعضی از تذکرات سال ۹۴ و ۹۵ در برجام رعایت نشد
رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: بعضی از تذکرات سال ۹۴ و ۹۵ در برجام رعایت نشد و مشکلات بعدی که همه مشاهده می‌کنند، پیش آمد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز، تصریح کردند: ما در این مسائل مربوط به آینده و بلندمدت، اگر امروز کوتاهی کنیم در آینده مشکل خواهیم داشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: در قضایای برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ایرادی که بنده می‌گرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد که مشکلات بعدی پیش نیاید. اعتراض من عمدتا به این بود. من می‌گفتم این نکات را باید در نظر بگیریم. در تذکرات هم آن را مکرر گفتم. خب بعضی از این‌ها در نظر گرفته نشد، مورد توجه قرار نگرفت این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده می‌کنند؛ بنابراین نگاه به آینده مهم است.

کسانی که دم از تسلیم می‌زنند، نمی‌توانند به اهداف انقلاب پایبند باشند
رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار انقلاب را مقابله با استکبار و قدرت‌های استکباری دانستند و تصریح کردند: آن کسانی که دم از تسلیم در مقابل استکبار و دم از تسلیم در مقابل آمریکا می‌زنند، نمی‌توانند به این انقلاب و به این هدف‌ها پایبند باشند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز، افزودند: خدا را شکر می‌کنیم که به ملت ایران منت گذاشت و این ملت را دارای استقامت کرد که ایستادگی و استقامت کردند و توانستند کشور را به اینجا برسانند. این استقامت نه فقط در داخل کشور بلکه در منطقه استقامت ملت ایران اثر گذاشت. ان‌شاءالله روز به روز این استقامت باید ادامه پیدا کند.
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: امروز شما می‌بینید حرکت مقاومت در کشور‌های منطقه روبه رشد است و ابهت آمریکا و ابهت استکبار در منطقه شکسته است و ملت‌ها زبانشان باز شده است علیه آمریکا. ما باید این را قدر بدانیم و این حرکت استمرار انقلاب را ادامه بدهیم.

امروز اگر به فکر انرژی هسته‌ای نباشیم، فردا دستمان خالی خواهد بود
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: دنیا روز به روز دارد به انرژی هسته‌ای وابسته‌تر می شود. ما هم دیر یا زود به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز نیاز مُبرم پیدا می کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم تبریز ، تصریح کردند: امروز اگر چنان چه به فکر نباشیم، امروز اگر دنبال نکنیم، فردا دیر خواهد بود، دستمان خالی خواهد بود. آن وقتی که دنیا مسلط بر تمام زوایای این مسئله باشد، آن روز برای ما حرکت کردن و پیشرفت کردن مشکل خواهد بود.
ایشان افزودند: لذا ملاحظه کنید جبهه دشمن روی مسئله انرژی هسته‌ای ما -که می دانند هم که صلح آمیز است – چه تکیه ظالمانه‌ای می‌کند. حالا اسم می‌آورند که ایران تا تولید بمب فلان قدر فاصله دارد؛ اینها حرفهای مهمل و بی‌معناست. خودشان می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما دنبال بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم. این را فهمیده‌اند اما نمی‌خواهند ملت ایران این به این پیشرفت بزرگ و چشمگیر علمی دست پیدا کند. چون ملت فردا به این احتیاج خواهد داشت و میخواهند استمرار پیدا نکند این حرکت.

فشار اقتصادی و تهمت‌زدن؛ دو وسیله دشمن برای جداکردن مردم از نظام
رهبر معظم انقلاب اسلامی، فشار اقتصادی و تهمت‌زدن را دو وسیله دشمن برای جداکردن مردم از نظام برشمردند و گفتند: به سپاه تهمت می‌زنند، چون در پیشرفت انقلاب موثر است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان در ارتباط تصویری با جمعی از قشر‌های مختلف مردم تبریز، افزودند: سفارش من به جوان‌های عزیزمان این است که امروز ببینند دشمن در چه خطی حرکت می‌کند و چه چیزی را هدف گرفته. نقطه مقابل آن را عمل کنند و حرکت کنند. دشمن افکار عمومی و فکر جوان‌ها را هدف گرفته است.
ایشان گفتند: میلیارد‌ها دلار دارند خرج می‌کنند و تلاش می‌کنند برای اینکه ملت ایران را و بخصوص جوان‌ها را از این راه برگردانند و وسیله‌ای که آن‌ها دنبال می‌کنند فعلا دوتا وسیله است. یکی فشار‌های اقتصادی است برای اینکه مردم را به تنگ بیاورند و از نظام اسلامی جدا کنند. یکی هم لجن‌پراکنی. لجن‌پراکنی‌ها، دروغ‌پردازی‌ها، تهمت‌زدن‌ها که به ارکان انقلاب تهمت می‌زنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: به مراکزی که در پیشرفت انقلاب تأثیر دارند تهمت می‌زنند. یک روز به مجلس شورای اسلامی، یک روز به شورای نگهبان، یک روز به سپاه؛ امروز نوبت سپاه است، به سپاه تهمت بزنند، لجن‌پراکنی کنند و در ضمن به شهید بزرگواری مثل شهید سلیمانی. اگر جرأت می‌کردند، از خشم مردم و عکس‌العمل مردم نمی‌ترسیدند، به امام هم اهانت می‌کردند و منتها خب جرأت نمی‌کنند و می‌دانند که مردم عکس‌العملشان تند است در مقابل این.
ایشان در ادامه بیاناتشان افزودند: دو وسیله در اختیار دشمن هست برای جداکردن مردم از نظام و برای دستکاری کردن فکر مردم و اندیشه مردم. دشمن این دو تا راه را در پیش گرفته است: دشمنی اقتصادی و دشمنی رسانه‌ای. جوان‌ها در مقابل این‌ها باید بایستند. ملت ایران باید در مقابل این دو تا حرکت بایستد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: فشار اقتصادی را با تلاش درونی و تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریم‌ها و البته تلاش دیپلماسی باید مقابله کرد. همان طور که برادران خوب و انقلابی ما در زمینه از بین بردن تحریم‌ها و مجاب کردن طرف قابل مشغول کارند، آن هم خوب است لکن عمده کار، خنثی کردن تحریم‌هاست از طریق حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی…، این‌ها از طرفی و از طرف دیگر خنثی کردن حرکت رسانه‌ای دشمن و لجن‌پراکنی‌های دشمن.